چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 225622

محققان آمریکایی واکسنی ابداع کرده اند که از ابتلای موش ها به بیماری لایم پیشگیری می کند؛ آنها امیدوارند که این واکسن روی انسان ها هم موثر باشد.

یک گام تا واکسن بیماری لایم

سلامت نیوز:محققان آمریکایی واکسنی ابداع کرده اند که از ابتلای موش ها به بیماری لایم پیشگیری می کند؛ آنها امیدوارند که این واکسن روی انسان ها هم موثر باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بیماری لایم (Lyme disease) نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. عوامل این بیماری توسط نیش نوعی کنه منتقل می ‌شوند.


به گزارش روزنامه دیلی میل،چهار سال است که مایه کوبی سگ ها در برابر بیماری لایم -عفونت ناشی از نیش آلوده کنه -میسر شده اما این پیشگیری برای انسان ها در دسترس نبوده است.


محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در بوستون اکنون تزریقی ابداع کرده اند که در جریان آزمایش روی موش ها 100 درصد موثر بود و انتقال این باکتری عفونت را را از کنه ها به جریان خون متوقف می کند. محققان در نظر دارند که در عرض دو تا سه سال آینده آزمایش این واکسن را روی انسان آغاز کنند.
تزریق جدید اگرچه واکسن نامیده می شود، اما مانند مایه کوبی های معمولی که سیستم ایمنی را برای تشخیص یک ویروس یا باکتری به عنوان یک عامل خارجی تحریک می کند، عمل نمی کند.


در عوض این تزریق که Lyme PReP نامیده می شود، حاوی یک آنتی بادی خاص (نوعی پروتیین) است که برای هدف قرار دادن باکتری Borrelia burgdorferi که موجب ابتلا به این وضعیت می شود، طراحی شده است.
به محض یک گزش آلوده کنه، این آنتی بادی که همراه با جریان خون در بدن گردش می کند، باکتری را تشخیص داده و به آن می چسبد و هر سلول باکتریایی را از بین می برد.


اما این آنتی بادی تنها شش تا 9 ماه طول عمر دارد که بر این اساس، می توان تزریق را سالیانه و قبل از شروع ماه های پرخطر تابستان استفاده کرد؛ فصلی که احتمال گزش کنه بیشتر است.


دکتر مارک کلمپنر کارشناس بیماری های عفونی که به ساخت این واکسن کمک کرد، می گوید: این آنتی بادی به موش ها تزریق شد و هر یک از موش ها توسط بیش از هفت کنه آلوده گزیده شدند.


وی افزود: هیچ یک از این موش ها در طول این مطالعه شش ماهه به بیماری لایم مبتلا نشدند.
امید می رود که این تزریق که هر یک حدود 150 یورو هزینه دارد، بتواند از ابتلا به موارد زیادی از بیماری های لایم جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha