شورای شهر تهران از مجلس خواست تا برای كاهش آلودگی هوا الزامات قانونی را اختصاص دهد تا دولت بتواند طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران را مورد بازنگری قرار دهد.


به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، شورای شهر تهران با تصویب مصوبه ای از دولت خواست تا نسبت به بازنگری در طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران اقدام كند، این اقدام شورای شهر به دلیل صورت می گیرد كه بیش از 9 سال از تصویب طرح جامع كاهش آلودگی هوا گذاشته است و باید این طرح مورد بازنگری قرار می گرفته؛ ولی دولت در این زمینه كوتاهی كرده است.
مصوبه بازنگری در طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران در حالی در شورای شهر به تصویب رسید كه چمران، رییس شورای شهر كه رابطه خوبی با شخص رییس جمهور داشته و ریاست شورای عالی استان ها را برعهده دارد، قول داد تا بر روند اجرایی این مصوبه نظارت كرده تا این طرح هر چه سریع تر اجرایی شود.
قول چمران از آنجایی ناشی می شود كه تهران در آذرماه گذشته بدترین شرایط آب و هوایی را داشت و شدت آلودگی هوا به حدی بود كه چندین روز از این ماه تعطیل شد، بعد از فرو كش كردن میزان آلودگی به مدد باران و باد،‌ اقدامات بلند مدت دوباره به فراموشی سپرده شد. این در حالی است كه در روزهای اخیر بار دیگر شرایط آلودگی هوای تهران در حالت هشدار قرار گرفته است.
شورای شهر تهران در مصوبه خود با عنوان طرح پیشنهادی به دولت و مجلس جهت بازنگری و رویكرد نوین برنامه جامع كاهش آلودگی هوای شهر تهران تاكید كرده است؛ سالیان متمادی است كه آلودگی هوای سلامت شهروندان و محیط زیست شهری را مورد هجوم قرار داده است.
در این طرح آمده است؛ در برخی از برهه های زمانی اقداماتی جهت كاهش آلودگی انجام شده است كه از آن جمله می توان به برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران مصوب هیات وزیران در سال 1379 اشاره كرد، در این برنامه قرار شده بود طی یك دوره 10 ساله میزان آلودگی به حد استانداردهای ملی تقلیل یابد؛‌ اما با وجود شروع مناسب این برنامه و دستیابی آن به برخی اهداف تعیین شده از جمله حذف سرب بنزین مصرفی كشور، استقرار و ارتقای استانداردهای زیست محیطی در خودروهای سواری، احداث 8 مركز كعاینه فنی خودروهای سورای توسط شهرداری، گاز سوز شدن حجم عظیمی از اتوبوس های حمل و نقل شهری و گسترش استافده از كاز در آنها، ‌توجه كافی به سیستم حمل و نقل عمومی علی الخصوص مترو و مدیریت ترافیك زودتر از موعد مقرر و .. متاسفانه روند ادامه این برنامه در سال های اخیر نگران كننده بوده و حتی در بعضی موارد اهداف آن به فراموشی سپرده شده است.
در مقدمه این طرح تاكید شده است؛ در تحلیل وضعیت و علل مشكلات كنونی می توان به عدم اختصاص بودجه مناسب و معقول جهت اجرای اهداف محورهای برنامه، عدم آگاهی و نگرش مثبت و التزام مسوولان و تصمیم گیران در اجرای برنامه ها، عدم آگاهی و مشاركت مطلوب مردم،‌فقدان ساختارهای پایش و ارزشیابی برنامه ها در سازمان های مسوول و ناظر و عدم توجه به اصلاع رسانی صحیح و فرهنگی سازی زیست محیطی توسط رسانه های جمعی علی الخصوص صدا و سیما اشاره كرد.
بر اساس این طرح، برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران در راستای اصول پایداری كیفیت هوا و راهبردهای مرتبط تبیین شد و اجرای آن به كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوای تهران محول شد. این برنامه در قالب 7 محور شامل استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج كردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود كیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیك و آموزش تهیه و تدوین شد كه در سال 1383 دو محور به آن اضافه شد.
در برنامه جامع كاهش آلودگی هوا وظایف و تكالیفی برای 18 دستگاه و وزارت خانه به منظور كاهش آلودگی هوا با نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شد تا ظرف مدت 10 سال هوای پایتخت  سالم و قابل تنفس شود كه متاسفانه در سال های اخیر برنامه در اولویت كار برای كنترل و كاهش آلودگی هوا قرار نگرفت.
در این مصوبه تاكید شده است؛ در حال حاضر به دلیل پیشرفت علم و ظهور تكنولوژی های جدید و تاكید بر پروتكل های مبتنی بر كاهش آلاینده به طور اخص به جای برنامه ریزی مبتنی بر منبع لازم است تا بازنگری جامع در برنامه های مدیریت كیفیت هوا صورت گیرد، بنابراین نمایندگان شورای شهر به عنوان متولیان شهر تهران با توجه به هزینه های سنگین تحمیل شده از این ناحیه به مردم شهر نگرانی خود را از وضعیت هوای پایتخت و سلامت شهروندان تهرانی اعلام كرده و خواستار تدابیر مربوطه نسبت به حل این مساله جدی با تاكید بر بازنگری و تصویب برنامه بلند مدت بازنگری و رویكرد نوین برنامه جامع كاهش آلودگی هوای شهر تهران هستند.
این مصوبه شورای شهر با استناد به اهمیت حفظ و ارتقای محیط زیست و سطح سلامت شهروندان در سند طرح جامع شهر تهران و سند برنامه جامع حمل و نقل مصوب شورای اسلامی شهر تهران به منظور حمایت از حقوق شهروندان تهرانی و پیگیری مسائل مرتبط به دولت ارایه شده است.
راهبردهای این برنامه شامل كاهش انتشار آلاینده ها از منابع ثابت و متحرك، توسعه و اجرای برنامه های مدیریت هوای شهر تهران با تاكید بر توسعه حمل و نقل عمومی،‌ بهبود و كنترل مدیریت ترافیك،‌اصلاح، جایگزینی و استاندارد سازی انواع سوخت، ‌توسعه سیستم های پاك، كم مصرف و برقی، ساماندهی استقرار صنایع و خروج صنایع آلاینده از تهران و به روز رسانی استانداردها و نظارت فعالیت ها در مراحل تولید است.
گسترش اطلاعات كیفی هوا و آگاهی عمومی به منظور اشاعه الگوهای دوستدار محیط زیست و آموزش به منظور اصلاح شیوه زتدگی از دیگر راهبردهای مورد اشاره در برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران است.
در این برنامه سه استراتژی در نظر گرفته شده است كه شامل كاهش انتشار آلاینده ها از منابع ثابت و متحرك، توسعه و اجرای برنامه های مدیریت كیفیت هوای شهر تهران و گسترش آگاهی عمومی به منظور اشاعه الگوهای دوستدار محیط زیست و آموزش به منظور اصلاح شیوه زندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha