رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: مكمل‌های غذایی، نقش درمانی تعیین كننده و درازمدتی از نظر علمی ندارند و در كوتاه مدت در كاهش التهاب و ورم مبتلایان به آرتروز خفیف و متوسط، موثر هستند.

فریب تبلیغات ماهواره‌ای مكمل‌های غذایی را نخورید!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر غلامعلی عكاشه افزود: داروهای ضد التهابی بر درمان آرتروز تاثیر غیرمستقیم می‌گذارد و موجب می‌شوند بیمار بهتر بتواند حركت كند اما این اثر موقتی است.

وی در ادامه گفت: مردم، فریب این تبلیغات را نخورند چون بیشتر مكملهای غذایی تبلیغ شده در شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌ زبان بر مبنای علمی ساخته نشده‌اند بنابراین بهتر است مردم از مكملهای تایید شده در داخل كشور به مقدار كم و در كوتاه مدت مصرف كنند علاوه بر آن ورزش كنند و وزن خود را در حد تعادل نگه دارند.

این جراح ارتوپد تاكید كرد: مكملهای غذایی در زمینه كاهش درد آرتروزهای پیشرفته نقشی ندارند و تنها راه درمان آنها، تعویض مفصل است.

عكاشه با بیان اینكه تخریب قسمتهای غضروفی مفصل را آرتروز گویند، اظهار كرد: این بیماری به عللی مانند افزایش سن، ابتلا به بیماری و ضربه خوردن مفاصل به وجود می‌آید. آرتروز در اندام تحتانی مانند مچ و انگشتان پا، زانو،‌لگن و مفاصل بیش از اندام فوقانی مثل شانه، آرنج به وجود می‌آید چون اندام‌های تحتانی وزن بیشتری را تحمل می‌كنند.

وی با بیان اینكه بهداشت مفاصل باید رعایت شود، تاكید كرد: به این منظور باید ورزش كرد و از وارد كردن فشار زیاد روی مفاصل خودداری نمود. به عنوان نمونه چهار زانو نشستن باعث وارد شدن فشاری معادل چند برابر بدن به زانوان می‌شود. علاوه بر آن استفاده از توالت ایرانی موجب تحت فشار قرار گرفتن زانوها می‌شود.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی اضافه كرد: شنا، ورزش مناسبی برای تمام مفاصل است اما اگر امكان انجام این ورزش را نداریم، می‌توانیم با حركات ورزشی ساده، مفاصل خود را تقویت كنیم. به عنوان نمونه بالا و پایین بردن مچ و انجام حركات دورانی یا خم و راست كردن زانو باعث تقویت عضلات اطراف این عضوها و كاهش فشار روی آنها می‌شود بنابراین باید ورزش را در برنامه روزانه خود گنجاند چرا كه چاقی باعث وارد شدن فشار زیادی به مفاصل می‌شود.

وی درباره افرادی كه بر اثر وارد شدن ضربه به مفاصل دچار آرتروز شده‌اند، گفت: پس از مدت كوتاهی از وارد شدن صدمه به مفصل، می‌توان اقدامات درمانی انجام داد به گونه‌ای كه اگر غضروف شكسته باشد، جراح ارتوپد می‌تواند مفصل یا غضروف را جا بیندازد و ترمیم كند و در صورت كمبود غضروف از نقطه دیگر از بدن شخص به محل آسیب دیده غضروف پیوند زده شود.

عكاشه در پایان در زمینه نقش بیماریهای مفصلی در بروز آرتروز اظهار كرد: بیماریهای مفصلی مانند روماتیسم، عفونتهای مفصلی و سل مفصلی باعث تخریب استخوان می‌شود بنابراین در صورت ابتلا به این بیماریها می‌توان آنها را درمان كرد. سرعت در درمان بیماریهای عفونی مفصل، كامل كردن درمان مفصل از عواملی است كه باعث به حداقل رسیدن آرتروز یا به تعویق افتادن این بیماری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha