- فصل سرما و سردی هوا کم کم فرا می رسد و در این بین آسیب پذیرترین قشر دانش آموزانی هستند که باید تمام هوش و حواس خود را در فضایی دور از خانه به کسب علم بدهند پس باید مراقب باشیم که شعله های آتش به بهانه گرما بخشیدن تن آنها را نیازارد.

بخاری های غیراستاندارد مدارس را دریابیم

سلامت نیوز:فصل سرما و سردی هوا کم کم فرا می رسد و در این بین آسیب پذیرترین قشر دانش آموزانی هستند که باید تمام هوش و حواس خود را در فضایی دور از خانه به کسب علم بدهند پس باید مراقب باشیم که شعله های آتش به بهانه گرما بخشیدن تن آنها را نیازارد.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، از هم اکنون باید با تجهیز و سنجش امکانات و نظارت بر سامانه های گرمایشی مدارس مراقب باشیم باز هم حادثه آتش سوزی در روستای سفیلان چهارمحال و بختیاری، درود زن مرودشت و شین آباد پیرانشهر رخ ندهد.


نکته ای که بین تمام آتش سوزی های مدارس یکسان و قابل تامل بود نواقص بخاری نفتی و استاندارد نبودن این وسیله گرمایشی برای فضای آموزشی مدارس بود.


بیان این حوادث شاید درقالب نوشتاری سریع عبور کند و ثبت شود ولی آیا مسئولان مربوطه می توانند آثار جراحت ناشی از بی مسئولیتی خود را از چهره دانش آموزان بی گناه مدارس یاد شده بزدایند.


دانش آموزانی که با هزار امید و آرزو بر مرکب تحصیل سوار شدند ولی از بد روزگار بد به زمین افتادند.
در این میان نگرانی ها از آن بابت است که تجربه ها مانع از بروز اتفاقات دیگر نشده است و هر آن انتظار می رود که صدای سوختن و ناله دانش آموزی از سویی به گوش برسد و سوز آن هیچ وقت از بین نرود.
این نگرانی با آغاز فصل سرما افکار خانواده هایی که در شهر و روستا و در اقصی نقاط کشور از جمله استان اصفهان فرزندان خود را به آغوش تعلیم و تربیت می فرستند درگیر می کند.


استانی که در زمستان به علت کویری بودن منطقه سرمای به اصطلاح استخوان سوزی دارد که این سردی هوا در شهرهای سردسیر این منطقه همانند سمیرم، فریدونشهر و خوانسار بسیار بیشتر و محسوس تر است.


در بررسی صورت گرفته مدارس شهرستان خوانسار به علت اجرای 100 درصد گازرسانی، مشکلی در استفاده از بخاری گازسوز ندارند ولی در مناظق سخت گذر سمیرم و فریدونشهر که امکان گازرسانی نبوده است برخی مدارس همچنان با بخاری نفتی گرم می شود.


در این راستا مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به فعالیت های این اداره کل برای بالابردن ایمنی مدارس به لحاظ سامانه های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد.
محمد حسین سجاد افزود: این اداره کل با همکاری ادارات آموزش و پرورش استان نسبت به ایمن سازی و رفع نقایص مدارسی که از بخاری نفتی یا گازی استفاده می کنند اقدام کرده است.


وی گفت که این موارد شامل تعویض یا رفع عیب بخاری های معیوب و غیراستاندارد و همچنین نصب کلاهک اچ و شارژ کپسول های آتش نشانی است.
وی جایگزین کردن بخاری های گازی و نفتی در تمام مدارس روستایی و شهری که دارای دو کلاس یا کمتر هستند با بخاری های تابشی برقی استاندارد را از موارد ایمن سازی در حال اجرا عنوان کرد.


سجاد یادآوری کرد: سامانه گرمایشی مدارس در فصول سرد سال همواره دغدغه مهم اولیا و مسئولان بوده و از سال ۹۲ تا پارسال ۶۵ درصد از مدارس استان از نظر سامانه گرمایشی، استاندارد سازی شده است.


وی با بیان اینکه سامانه گرمایشی حدود ۲۸ درصد مدارس قبل از طرح استاندارد نبوده است گفت: از سال ۹۲ تا کنون حدود ۱۰ هزار کلاس درس به شوفاژ مجهز شده و ۹ هزار کلاس باقی مانده هم باید استاندارد شوند که در یک برنامه سه ساله می‌توانیم کل مدارس استان را از نظر گرمایشی استاندارد کنیم.


سجاد پیش بینی کرد که در مدت 2 تا سه سال آینده نیز تمامی مدارس استان اصفهان از لحاظ گرمایشی استاندارد سازی خواهد شد و در زمستان 1398 دیگر هیچ مدرسه‌ای در استان اصفهان دارای بخاری نباشد.


هم اکنون 860 هزار دانش آموز استان اصفهان در سه دوره تحصیلی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم در 6 هزار واحد آموزشی در استان مشغول تحصیل هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha