بازرس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: در چاپ سوم کتاب بومی ارزش های نسبی شاهد کم توجهی و بعضا غفلت نسبت به درمان های نوین فیزیوتراپی بوده ایم.

غفلت از خدمات فیزیوتراپی در کتاب تعرفه/ استقبال از پیشنهاد وزیر

سلامت نیوز:بازرس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: در چاپ سوم کتاب بومی ارزش های نسبی شاهد کم توجهی و بعضا غفلت نسبت به درمان های نوین فیزیوتراپی بوده ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، احمد موذن زاده در مورد جایگاه درمان های فیزیوتراپی در هرم سلامت، اظهارداشت: که با توجه به افزایش ابتلا به بیماری های اسکلتی - عضلانی و کم تحرکی اغلب مردم و حتی نوجوانان و جوانان و چاقی روزافزون و پدیده سالمندی نیاز به درمان های فیزیوتراپی در جامعه ما بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود: فیزیوتراپیست ها در زمینه پیشگیری، غربالگری، درمان و توانبخشی بیماری هایی که به نوعی همراه با محدودیت های حرکتی هستند، نقش بی بدیل خود را ایفا می نمایند.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: در سطح کشور حدود ۸ هزار فیزیوتراپیست در بیش از سه هزار مرکز دولتی، خیریه، درمانگاهی، بیمارستانی و خصوصی فیزیوتراپی به انجام وظیفه و ارائه خدمات درمانی به بیماران و دردمندان و معلولین مبادرت می کنند.

بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: سطح مقطع پایه رشته فیزیوتراپی در حال حاضر در کشور ما کارشناسی بوده و همکاران ما در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای و دکترای تخصصی فیزیوتراپی بصورت ناپیوسته ادامه تحصیل میدهند و امیدواریم که با توجه و حمایت روزافزون مسئولین و سیاست گزاران نظام سلامت بزودی شاهد ارتقا سطح پایه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای و خدمت رسانی مطلوب تر و به روزتر فیزیوتراپیست ها باشیم.

وی اضافه کرد: اگرچه درمان های پایه فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه هستند ولی علاوه بر تاخیر یک ساله پرداخت بیمه های پایه، خدمات نوین فیزیوتراپی و همچنین درمانهای موثر و کلیدی مانند درمانهای دستی تحت پوشش بیمه پایه نبوده و رویکرد بیمه های تکمیلی نیز در آشفته بازار فعلی نامطلوب و غیرموجه است.

موذن زاده ادامه داد: اخیرا در چاپ سوم کتاب بومی ارزش های نسبی شاهد کم توجهی و بعضا غفلت نسبت به درمان های نوین فیزیوتراپی و خصوصا درمان های دستی و ورزش درمانی بوده ایم و توجه افراطی به جز تکنیکی تعرفه و نقش تجهیزات گران قیمت و کم توجهی به جز حرفه ای خدمات فیزیوتراپی که همان دانش و توانمندی های تخصصی و اساسی فیزیوتراپیست ها است نتیجه ای جز تجاری کردن درمان و دلسرد کردن همکاران ما نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی دارد که در یک روند علمی و حرفه ای و با توجه به استانداردهای جهانی و کتاب مادر ارزش های نسبی در بازبینی کتاب تعرفه مشارکت جدی نماید.

موذن زاده در پایان از دستور اخیر وزیر بهداشت در مورد حذف سطح بندی و محدودیت های جمعیتی برای تاسیس مراکز جدید فیزیوتراپی استقبال نمود و اضافه کرد: سالیانه حدود ۴۰۰ فیزیوتراپیست جوان وارد بازار کار می شوند که اغلب امکان یا تمایل به استخدام در مراکز دولتی را ندارند و تسهیل شرایط و ضوابط تاسیس و مسئولیت فنی مراکز خصوصی فیزیوتراپی اقدام شایسته ای بوده و لزوم بازنگری آیین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی و انحصار حق مسئولیت فنی این مراکز برای متخصصین واقعی این رشته که فیزیوتراپیست ها هستند، کاملا احساس می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha