رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد:‌ پوکی استخوان در زنان میانسال دو برابر شایع‌تر از مردان است به همین دلیل رفع کمبود ویتامین D و کلسیم برای پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان ضروری است.

پوکی استخوان در زنان میانسال شایع‌تر است

سلامت نیوز:رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد:‌ پوکی استخوان در زنان میانسال دو برابر شایع‌تر از مردان است به همین دلیل رفع کمبود ویتامین D و کلسیم برای پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان ضروری است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر محمد باقر لاریجانی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سمپوزیوم تازه‌های استئوپروز (پوکی استخوان) برگزار شد، عنوان کرد: پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع و نگران‌کننده در افراد جامعه به خصوص بزرگسالان است. بر اساس آمار پوکی استخوان در خانم‌های بالاتر از 50 سال از هر 5 نفر سه نفر و در آقایان بالای 50 سال از هر 5 نفر یک نفر را درگیر می‌کند.

وی افزود:‌ یکی از عواقب نگران‌کننده پوکی استخوان شکستگی است به گونه‌ای که افراد میانسال که دچار پوکی استخوان هستند با ساده‌ترین حرکت مانند بستن بند کفش دچار شکستگی در ناحیه استخوان می‌شوند.

به گفته لاریجانی هر سه ثانیه یک نفر و هر سال 9 میلیون نفر در دنیا دچار شکستگی استخوان می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه یادآور شد: پژوهشگاه با همکاری انجمن و شبکه پوکی استخوان و همچنین وزارت بهداشت در تلاش است که بتواند تحولاتی را در زمینه پیشگیری از پوکی و در نهایت شکستگی استخوان ایجاد کند که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌رو ثبت افراد مبتلا به پوکی استخوان است.

وی افزود:‌ همان‌گونه که گفته شد پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین علل شکستگی است که شکستگی نیز زمینه ایجاد شکستگی‌های پی در پی و یا ثانویه را در پی دارد به همین دلیل اگر ما بتوانیم آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به پوکی استخوان داشته باشیم می‌توانیم علاوه‌بر درمان به موقع از وقوع شکستگی‌ها و ناتوانی افراد پیشگیری کنیم.

لاریجانی تاخیر در تشخیص شکستگی‌های استخوان را یکی دیگر از معضلات بروز شکستگی‌های ثانویه دانست و عنوان کرد:‌ برای مثال وقتی فردی دچار شکستگی استخوان در ناحیه ستون فقرات می‌شود قابل تشخیص نیست و این عارضه زمانی قابل تشخیص می‌شود که موجب گوژپشتی یا کوتاهی قد شود در واقع علائم علت تشخیص می‌شود و یا افرادی که دچار شکستگی هیپ (مفصل ران) می‌شوند در 70 تا 80 تا درصد مواقع قادر به راه‌ رفتن نیستند و اگر این افراد به موقع شناسایی و تشخیص داده شوند می‌توان از ناتوانی آنها پیشگیری کرد.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شایع‌ترین علل بروز پوکی استخوان عنوان کرد:‌ افزایش سن، سابقه فامیلی، یائسگی، عدم داشتن تغذیه سالم، مصرف الکل، مصرف داروهای کورتونی و ... از جمله شایع‌ترین علل بروز پوکی استخوان است.

لاریجانی در ادامه نقش تبلیغات را در کاهش بروز پوکی استخوان موثر دانست و عنوان کرد:‌ اما انتظارات ما از تاثیر تبلیغات بیش از این است. ما باید تلاش کنیم تا مردم مصرف کلسیم و ویتامین D خود را افزایش دهند. کمبود کلسیم با مصرف مواد غذایی مغذی شیر، پنیر، کشک و سایر فرآورده‌های لبنی برطرف می‌شود. همچنین برای رفع کمبود ویتامین D نیز به افراد توصیه می‌شود علاوه‌بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید تغذیه مناسب داشته باشند.

به گفته وی بر اساس توصیه‌های بین‌المللی مصرف کلسیم افراد باید 60 درصد و ویتامین D 15 درصد باشد که متاسفانه این آمار در کشور ما بسیار پایین است به گونه‌ای که 80 تا 90 درصد از مردم کشور ما از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتن تحرک و ورزش را یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان دانست و گفت:‌ ورزش علاوه‌بر تقویت و بهبود استخوان‌ها موجب تقویت عضلات نیز می‌شود که این امر موجب کاهش بروز پوکی استخوان می‌شود.

وی افزود:‌ تشخیص به موقع نیز یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌های آن است به همین دلیل به افراد بالای 65 سال توصیه می‌شود سالانه یک بار برای سنجش تراکم استخوان به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که گاه می‌تواند بدون بروز علامت افراد را درگیر کند.

لاریجانی یادآور شد:‌ مصرف دارو و مکمل‌های ویتامین D و کلسیم نیز یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان است که به افراد توصیه می‌شود به این امر توجه بسیاری داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با توجه به غنی‌سازی شیر با ویتامین D گفت:‌ افراد باید فرآورده‌های لبنی را مصرف کنند که دارای ویتامین D و کلسیم باشد، زیرا در غیر این صورت مصرف این فرآورده‌ها در جبران کمبودهای آنها تاثیری نخواهد داشت.

لاریجانی عدم داشتن تحرک و ورزش را یکی از خطرات جدی در بروز پوکی استخوان دانست و گفت:‌ در کشور ما از هر 100 هزار نفر 337 نفر فعالیت ناکافی دارند که این امر علاوه‌بر پوکی استخوان آنها را در معرض خطر بیماری‌های عضلانی قرار می‌دهد به گونه‌ای که از هر 100 هزار نفر 227 نفر به بیماری‌های عضلانی مبتلا هستند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با توجه به ضرورت انجام آزمایش تراکم استخوان گفت: انجام آزمایش تراکم استخوان برای تمام افراد ضروری نیست و پزشکان صرفا باید برای افرادی که در معرض خطر هستند این آزمایش را توصیه کنند. همچنین انجام آزمایش تراکم استخوان در افراد بالای 65 سال نیز توصیه می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha