چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲

روز گذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۶میلیون سالمند در کشور خبر داد و گفت که در آینده‌ای نه‌چندان دور این تعداد به ۳۰میلیون نفر می‌رسد؛ سالمندانی که برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای رفاه و تأمین آسایش آنها باید مدنظر باشد.

تنهایی ۶هزار سالمند رها شده

سلامت نیوز: روز گذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۶میلیون سالمند در کشور خبر داد و گفت که در آینده‌ای نه‌چندان دور این تعداد به ۳۰میلیون نفر می‌رسد؛ سالمندانی که برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای رفاه و تأمین آسایش آنها باید مدنظر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مطالعات نشان می‌دهد كه كشور ما همچون بسیاری از كشورهای دنیا به سمت سالمندشدن پیش می‌رود؛ به‌گونه‌ای كه تا سال 1406جمعیت سالمند كشورمان بیش از 96درصد رشد پیدا كرده و كشورمان وارد پنجره سالمندی می‌شود. آمارها حاكی از این است كه سالمندی در كشورهای توسعه‌یافته در یك دوره 50ساله اتفاق می‌افتد، اما در ایران این شاخص، بعد از انفجار جمعیتی دهه 60، یكباره شروع شد. در این میان نباید افزایش امید به زندگی، افزایش بهداشت و درمان و كاهش مرگ‌ومیر نوزادان را نادیده بگیریم.

2سال قبل بود كه وزیر رفاه از رها كردن سالمندان در خیابان و سر راه گذاشتن آنها در كشورمان خبر داد و حالا محسن سلمان‌نژاد، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشورمان به همشهری می‌گوید كه حدود 15تا 20هزار نفر در مراكز نگهداری از سالمندان زندگی می‌كنند كه 25تا 30درصد آنها یعنی 6هزار نفر رها شده و تنها هستند و هیچ فردی به ملاقات آنها نمی‌رود.

سالمندی سرنوشت محتوم اكثر انسان‌هاست و بیشتر كشورها نیز به سمت سالمندشدن پیش می‌روند. اكنون در كشور ما حدود 6میلیون سالمند زندگی می‌كنند كه تهیه بسته‌های حمایتی، بیمه‌ای و بهداشتی از آنها ضرورتی انكارناپذیر است.

    تك‌فرزندی، دشمن سالمندی

انتخاب تك‌فرزندی در خانواده‌های ایرانی باعث می‌شود تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد خانواده‌های سالمندی باشیم كه فرزندشان به‌دلیل مسائلی همچون كمبود وقت و نداشتن فرصت، وقت رسیدگی به آنها را ندارد؛ موضوعی كه چتر حمایتی از سالمندان را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

سلمان‌نژاد با اشاره به تدوین سند ملی سالمندی می‌گوید: چارچوب سند ملی سالمندی كامل شده و هفته آینده به هیأت دولت می‌رود. با وجود این تا كمتر از یك دهه آینده باید سیاستگذاری‌هایی كه در حوزه سالمندی داریم، دقیق مشخص شده باشد. سند ملی سالمندی هم با همین رویكرد تهیه شده و شامل مواردی مثل درآمد، بهداشت و درمان، ‌توانمند‌سازی‌ و توجه به اوقات فراغت سالمندان است .

وی با اشاره به اینكه كشورمان در دهه60 شاهد انفجار جمعیتی بود، می‌گوید: این افراد طی 3دهه آینده به سن سالمندی می‌رسند و حدود سال 1430جمعیت سالمند كشورمان به 30میلیون نفر افزایش پیدا می‌كند و از هر 3نفر یك نفر سالمند خواهد بود.

به گفته سلمان‌نژاد، سالمندان مسائل اقتصادی، اجتماعی و سلامت زیادی دارند؛ با این حال وجود سالمندان در كشورمان نه‌تنها تهدید نیست بلكه فرصتی برای ارتقای جامعه است. به همین دلیل معتقدیم افرادی كه در دوران جوانی در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نقش داشته‌اند می‌توانند در زمان سالمندی هم كمك حال دیگران باشند؛ در غیر این صورت افراد با رسیدن به سالمندی به‌دلیل كهولت سن از تمام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و... كنار گذاشته می‌شوند و همین موضوع مسائل عدیده‌ای را به بار می‌آورد. به همین دلیل است كه معتقدیم سیاستگذاری‌ها و نحوه برخورد با آنها، معیشت و درآمد آنها باید تغییر كند. همچنین باید مناسب‌سازی‌ جامعه از همین الان مورد توجه قرار بگیرد تا هنگام وارد‌شدن به پنجره سالمندی جمعیت با مشكلی مواجه نشویم.

به گفته وی، به همین دلیل دولت‌ها باید در تقسیم‌بندی بودجه كشور به‌گونه‌ای عمل كنند كه سالمندان و خدمات ارائه شده به آنها سهم مناسبی را داشته باشند در غیر این صورت شاهد مشكلات فراوانی در كشور خواهیم بود.

انجام مطالعه پیمایشی درخصوص سالمندان یكی از اقداماتی است كه به‌زودی انجام می‌شود تا بتوان برای آینده‌ای نه‌چندان دور برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامعی داشته باشیم. وی تصریح كرد: رویكرد خانواده‌محوری در نگهداری از سالمندان باید مورد توجه قرار بگیرد. در كنار این مشكلات باید مسئله بهداشت و سلامت سالمندان نیز بررسی شود و پیشگیری را ارجح بر درمان قرار دهیم تا به این صورت مشكلات كمتری را در این زمینه شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha