بسیاری ازما موقع رانندگی، پیاده‌روی، ورزش کردن، غذا خوردن و تماشای فیلم، مطالعه و حتی انجام کارهای خانه هدفون در گوشمان می‌گذاریم تا با آن صحبت کرده یا موسیقی گوش کنیم.

هدفون‌ها و هندزفری‌های غیرمجاز پیرگوشی می‌آورد

سلامت نیوز: بسیاری ازما موقع رانندگی، پیاده‌روی، ورزش کردن، غذا خوردن و تماشای فیلم، مطالعه و حتی انجام کارهای خانه هدفون در گوشمان می‌گذاریم تا با آن صحبت کرده یا موسیقی گوش کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، به این موضوع گوش كردن موسیقی با صدای بلند را هم اضافه كنید و همه اینها در حالی است كه با همین كارهای به ظاهر ساده می‌توانیم آسیب‌های جدی به گوشمان وارد كنیم. پس اگر جزو آن دسته از افرادی هستید كه مدت زمان زیادی با هدفون یا هندزفری به موسیقی گوش می‌دهید، بهتر است در عادت خود تجدید نظر كرده و این زمان را به حداقل برسانید چرا كه متخصصان معتقدند این كارها نه‌تنها خطر بروز كم شنوایی و پیرگوشی زودهنگام را تا حد قابل‌توجهی در میان نوجوانان و جوانان گسترش داده بلكه به مرز هشدار نیز رسانده است.

شنیدن به اندازه دیدن برای انسان‌ها مهم است و دنیای بی‌صدا، دنیای خاموش است. بی‌شك كسی دوست ندارد گوش‌هایش نشنود یا وزوز كند. برای این كار لازم است برخی عادت‌های نادرست را ترك كنیم، چون به سلامت گوش‌هایمان آسیب جدی می‌زند. دكتر سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفت: خطر افزایش روند پیرگوشی در میان جوانان و نوجوانان نگران‌كننده ‌است چرا كه بدون توجه به حد صوتی مجاز، از وسایل صوتی یا هدفون‌ها و هندزفری‌های غیرمجاز استفاده می‌كنند. این موضوع نه‌تنها خطر بروز كم شنوایی و پیرگوشی زودهنگام را افزایش داده بلكه سن ابتلا را كه در گذشته در مرز 65سال بوده تا سنین نوجوانی كاهش داده است، به همین سبب در تلاش هستیم كه توجه مردم را به سلامت شنوایی كه به‌عنوان دومین بیماری ناتوان‌كننده شناخته می‌شود، جلب كنیم.

    چگونه كم شنوا می‌شویم؟

وزوز كردن گوش یا شنیدن صدای زنگ در گوش، می‌تواند یك علامت خطر در زمینه بروز آسیب دیدگی شنوایی باشد. البته در ابتدا ممكن است فرد فقط در گوش خود صدای زنگ یك یا دوطرفه احساس كند و پس از این مرحله، فرد به‌تدریج احساس می‌كند كه شنوایی‌اش كم شده است. درصورتی كه این كم شنوایی خیلی شدید شود، ممكن است مشكلاتی مانند سرگیجه و سردرد ایجاد شود. محمودیان در ادامه افزود: افراد زیر ۱۷ سال حساس‌تر بوده و گوش آنان نسبت به صدا آسیب پذیرتر است؛ ضمن اینكه آلودگی صوتی نه‌تنها موجب مشكلات شنوایی می‌شود بلكه مشكلاتی را در سیستم عصبی مانند كج‌خلقی، حساسیت و كم‌طاقتی به‌وجود می‌آورد.

    كم‌شنوایی؛ اپیدمی خاموش

یك میلیارد نفر در سراسر جهان با درجات مختلفی از كم شنوایی روبه‌رو هستند یا به‌دلیل بیماری، شرایط كاری و زندگی در معرض ابتلا به آن قرار دارند؛ هشداری كه سازمان بهداشت جهانی از آن به‌عنوان اپیدمی خاموش یاد می‌كند. مردم كشور ما هم در این زمینه سهم قابل‌توجهی دارند و سال گذشته نیز آمار تولد ۳.۷ درصدی از نوزادان مبتلا به مشكلات شنوایی در كشور به ثبت رسید. اما نگرانی از افزایش مشكلات شنوایی در سراسر جهان هم سبب شده تا سازمان بهداشت جهانی با ارائه آمار و ارقام مبتلایان و افرادی كه در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، تأكید كند كه زمان آغاز برنامه‌های سلامت شنوایی فرا رسیده است. هم‌اكنون كم شنوایی از نظر بار بیماری‌ كه به دولت و مردم وارد می‌شود در جایگاه پانزدهم و از نظر ایجاد معلولیت در جایگاه دوم در میان سایر بیماری‌ها قرار دارد؛ این یعنی كم شنوایی از بیماری‌هایی مانند آلزایمر، دیابت و مشكلات تنفسی، معلولیت بیشتری ایجاد می‌كند. ایران نیز كه در زمره این نگرانی‌هاست، به‌دلیل اجرا و ادغام برنامه‌های سلامت شنوایی در نظام سلامت، خود به‌عنوان عضو همكار سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.

    غربالگری شنوایی موالید كشور

گفته می‌شود كه یك‌میلیارد نفر در دنیا دارای كم‌شنوایی هستند كه حدود 360 میلیون نفر از آنها دارای كم‌شنوایی شدید و عمیق تا سطح ناتوانی هستند. البته ۳۲۸ میلیون نفر از این تعداد را بزرگسالان و ۳۲ میلیون نفر را كودكان كمتر از ۱۵ سال تشكیل داده‌اند. در میان جمعیت بزرگسالان نیز ۱۸۳ میلیون نفر مرد و ۱۴۵ میلیون نفر زن هستند. در میان این ۳۶۰ میلیون نفر، 5میلیون نفر دچار كم شنوایی عمیق و سخت شنوا هستند. به همین سبب افزایش پوشش غربالگری موالید كشور یكی از برنامه‌های وزارت بهداشت است. محمودیان در توضیح این برنامه گفت: به‌دنبال اجرای این هدف و طبق آماری كه در سال ۹۵ گرفته شده، تعداد نوزادانی كه با همكاری سازمان بهزیستی غربالگری شدند حدود یك میلیون و ۳۰۰ هزار نوزاد، معادل ۷۶ درصد موالید كشور بود. هدف ما این است كه تا سال ۹۶ این رقم به ۷۶ درصد و تا سال آینده به بالای ۹۰ درصد برسد.

    غربالگری شنوایی را جدی بگیرید

دكتر حمید جلیلوند، دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: كم‌شنوایی در كودكان وضعیتی پنهان است ودرصورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممكن است كم شنوایی تا۱۸ماهگی پنهان بماند.كاهش شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی است و میزان شیوع كم شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی كودكان است.كودك از ماه‌های اولیه شروع به یادگیری زبان می‌كند.افت شنوایی عاملی است كه این فرایند را به خطر می‌اندازد.كم شنوایی عوارض گسترده‌ای را با خود به همراه دارد و باعث آسیب‌های جدی در رشد طبیعی گفتار و زبان می‌شود. به همین دلیل آزمایش‌های غربالگری شنوایی باید در بدو تولد حتما پیگیری شود. این آزمایش‌ها ارزان، سریع و مؤثر هستند كه در خانه‌های بهداشت و مراكز تحت پوشش وزارت بهداشت اجرا می‌شوند. همچنین غربالگری نوزادان باید تا قبل از یك ماهگی، تشخیص قطعی تا قبل از 3ماهگی و آغاز درمان تا قبل از 6ماهگی انجام شود. كودكانی كه مشكلی نداشته باشند از سن 3تا 5 سالگی نیز دوباره در برنامه‌های غربالگری ارزیابی می‌شوند. از سن 5 تا ۱۸ سال نیز دوباره این برنامه‌های غربالگری ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha