معاون اجتماعی استانداری كرمان : درباره اخراج دانش‌آموزان افغانستانی مدرسه زینبیه از آموزش‌وپرورش كرمان توضیح خواستیم

ماه پراسترس كودكان افغان

سلامت نیوز: بچه‌های افغانستانی امسال اگر چه برای تحصیلشان پشتوانه دستور مقام معظم رهبری و وزیر آموزش‌وپرورش را دارند، اما مشکلات دست از سرشان برنمی‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: آنها گاهی به بهانه ساخت مدرسه‌ای جداگانه یا درخواست والدین ایرانی از محل تحصیل خود رانده می‌شوند. هفته گذشته مردم یكی از محلات یزد نسبت به اختصاص مدرسه‌ای به دانش‌آموزان افغانستانی در مقابل این مدرسه تحصن كردند. در روزهای گذشته هم به دختران مدرسه زینبیه كرمان گفته‌اند كه خود را برای كوچ اجباری به مدرسه‌ای دیگر آماده كنند. البته مسئولان آموزش‌وپرورش استان كرمان اخراج كودكان را تكذیب كرده‌اند.
امید سلاجقه، رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش كرمان گفت كه در مدرسه زینبیه هم هیچ اجباری برای ترك مدرسه وجود نداشته است. او در گفت‌وگو با «شهروند» از امكاناتی حرف می‌زند كه در استان كرمان برای تحصیل ٣٠‌هزار نفر از دانش‌آموزان افغانستانی فراهم شده است: «حتی در شهرهایی كه این افراد مجاز به تحصیل هستند، شرایطی فراهم شد كه با وجود نداشتن كارت تردد بتوانند به مدرسه بروند و در مدرسه زینبیه هم هیچ اجباری برای ترك مدرسه وجود نداشته است.» سلاجقه البته آمار دقیق دانش‌آموزان افغانستانی مدرسه زینبیه و حتی كل دانش‌آموزان مدرسه را نمی‌داند، اما معتقد است كه در كرمان به علت زیاد بودن آمار دانش‌آموزان افغانستانی و همچنین فرهنگ‌سازی، مردم همزیستی با این افراد و لزوم تحصیل كودكان آنان را پذیرفته‌اند. او در پاسخ به این‌كه آیا تا به حال اتفاق یا حادثه‌ای بین كودكان افغانستانی و ایرانی پیش آمده است كه نیاز به جداسازی آنان باشد هم گفت: «به‌هرحال یك‌سری اختلافات دیدگاهی وجود دارد كه به دلیل سطوح فرهنگی مختلف طبیعی است اما تا به حال مورد خاصی نبوده است كه نیاز به پیگیری جدی مسئولان آموزش‌وپرورش داشته باشد.» این سخنان در شرایطی است كه برخی از این خانواده‌ها پرونده كودكان خود را از مدرسه گرفته‌اند و جایی هم برای ثبت‌نام دانش‌آموز خود پیدا نكرده‌اند.

با وجود این، زهرا موسی‌پور، معاون اجتماعی استانداری كرمان هنوز از جزییات ماجرا باخبر نیست. او در گفت‌وگو با «شهروند» اعلام كرد كه استانداری كرمان در این‌باره از آموزش‌وپرورش توضیح خواسته است: «از آنها خواستیم تا گزارشی در این‌باره به ما ارایه دهند، اما هنوز اطلاعاتی به ما نداده‌اند.» او البته برخی نگرانی‌ها که درباره حضور اتباع بیگانه در كشور وجود دارد را هم طبیعی می‌داند و معتقد است كه اگر اعتراضی از سوی والدین درباره همزیستی كودكان افغانستانی و ایرانی هم هست به دلیل تفاوت‌های فرهنگی است: «آموزش‌وپرورش هم البته باید پاسخگو باشد كه چه میزان برای فراهم كردن این همزیستی و از بین بردن تفاوت‌های فرهنگی كار كرده است. از سوی دیگر، در استان‌هایی مثل كرمان كه مهاجرت اتباع بیگانه زیاد است، ما نگران تبعات آن هستیم.» موسی‌پور همچنین از پیگیری‌هایی خبر داد كه در سال‌های گذشته برای ساخت مدارس ویژه افغانستانی‌ها انجام شده است، اما هنوز در همه مقاطع تحصیلی نتیجه نداده است.
«در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و دستور وزیر محترم آموزش‌وپرورش، زمینه تحصیل بیش از ٣٠‌هزار دانش‌آموز پناهنده افغانستانی همچون دانش‌آموزان ایرانی در مدارس شهرستان‌های مجاز به زندگی اتباع افغانستانی فراهم شده است.» این بخشی از اطلاعیه‌ای است كه در سایت آموزش‌وپرورش استان منتشر شده و در ادامه آن آمده است: «ادامه تحصیل این دانش‌آموزان در مدرسه زینبیه آموزش‌وپرورش ناحیه دو شهر کرمان هم مانعی ندارد بلکه با توجه به تراکم و آمار بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های مدرسه زینبیه و افتتاح مدرسه جدید و نوساز ویژه دانش‌آموزان تبعه خارجی فقط به برخی از آنها توصیه شده تا در راستای کاهش بُعد مسافت مدرسه تا منزل و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی‌وپرورشی به مدرسه رودکی مراجعه، ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند. بدیهی است؛ ادامه تحصیل این دانش‌آموزان در مدرسه زینبیه هم بلامانع و امکان تحصیل آنان در این مدرسه ضمن رعایت تراکم کلاس درس همچنان وجود دارد.»
در ادامه این اطلاعیه آمده است: «با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی غیرمجاز آمار دانش‌آموزان پناهنده افغانستانی در استان کرمان در سه‌سال اخیر رشد چشمگیری داشته که آموزش‌وپرورش استان کرمان در طول این سه‌سال اقدامات زیر را در راستای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی‌وپرورشی به دانش‌آموزان تبعه خارجی داشته است: آماده‌سازی، تجهیز و نصب ۶۳ دستگاه کانکس آموزشی، جهت تحصیل بیش از ۴‌هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در استان، احداث و کلنگ‌زنی ٥ مدرسه ویژه اتباع خارجی در شهرستان‌های زرند، کرمان، بردسیر، رفسنجان و منطقه چترود، راه‌اندازی ٣١٨ کلاس سوادآموزی عمومی ویژه سه‌هزارو ٥٠٠ تبعه خارجی در گروه سنی ١٠ تا ١٥سال، برگزاری دوره‌های مقدماتی سوادآموزی و مهارت‌آموزی ویژه ٥٠٨نفر از اتباع خارجی در کرمان، بهسازی و مقاوم‌سازی ١٢٠ کلاس درس در قالب پروژه مدیریت آموزش در اضطرار با همکاری امور پناهندگان نروژ (NRC) ویژه دانش‌آموزان اتباع خارجی در استان.» دو‌سال قبل مقام معظم رهبری، دستور داد که همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند، در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند.

در روزهای آخر شهریور امسال هم وزیر آموزش‌وپرورش در حساب توییترش نوشت: «تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است، تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مهر جا نمانند.» چند روز بعد هم او در صفحات اجتماعی به وفای به عهد خود اشاره كرد: «به قولم عمل کردم. ٣٧٠‌هزار دانش‌آموز افغانستانی‌ و خارجی از مهر جانماندند.» البته حالا دانش‌آموزان افغانستانی در شهرهای دیگری مثل یزد هم با مشكل مواجهند. هفته قبل اهالی شهر شاهدیه یزد در مقابل مدرسه‌ای كه به بچه‌های افغانستانی اختصاص داده شده بود، تحصن كردند تا از ادامه تحصیل این كودكان در مدرسه جلوگیری كنند، چراكه معتقد است حضور اتباع بیگانه برای خانواده‌هایشان آزارواذیت ایجاد كرده است. غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد هم گفته كه اهالی یزد علاقه دارند كه بافت تاریخی یزد از بین نرود، چون با خروج بومی‌های یزد خیلی‌ها خانه‌هایشان را به افغانستانی‌ها اجاره داده‌اند: «می‌خواهیم اتباعی كه مجوز ندارند را در شهرهای دیگر اسكان دهیم.» آموزش‌وپرورش یزد هم در این‌باره توضیح داد: «آموزش‌وپرورش استان یزد از تمامی ظرفیت‌های خود برای فراهم‌آوردن زمینه تحصیل دانش‌آموزان مهاجر استفاده کرده است. به شکلی که هم‌اکنون افزون بر ۱۵‌هزار اتباع افغانستانی در ۳۳ مدرسه مستقل و ۷۰۰ مدرسه مشترک در کنار دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند. درهمین راستا، با برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش ناحیه یک یزد یکی از مدارس شهر شاهدیه با توجه به آمار اتباع افغانستانی به این عزیزان اختصاص داده شد و دانش‌آموزان ایرانی به مدارس همجوار هدایت شدند که این موضوع موجب اعتراض مردم شد. درپی این عکس‌العمل؛ نشستی با حضور مسئولان محلی و معتمدین منطقه تشکیل دادیم و تصمیم لازم برای اختصاص فضای مناسب به دانش‌آموزان ایرانی اتخاذ شد و مدرسه از روز دوم مهرماه دایر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha