وزیر بهداشت با انتقاد از اعتبار نداشتن دفترچه بیمه روستاییان در شهرها، از شورای عالی بیمه خواست تا در جهت یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه اقدام کند.

دفترچه بیمه روستاییان در شهرها اعتبار ندارد/شورای عالی بیمه اقدام کند

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با انتقاد از اعتبار نداشتن دفترچه بیمه روستاییان در شهرها، از شورای عالی بیمه خواست تا در جهت یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه اقدام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر، گفت: آنچه که توسط جامعه شناسان و تحلیل‌گران از مسائل اجتماعی مطرح شده، این بوده که به لحاظ ساختار زندگی و شیوه معیشت، جوامع امروز را به سه گروه روستاییان، عشایر و شهرنشینان تقسیم می‌کنند.

وی افزود: شاید در دنیای مدرن امروز زیباترین سبک زندگی، سبک زندگی عشایری است که تابلوی ساده و زیبای بشری محسوب می‌شود؛ بشری که امروز درگیر تکنولوژی است و کشور ما نیز یکی از جلوه‌های زیبای بشری را در خود جای داده، به شکلی که امروز نزدیک به ۱۳۰ استان کشور ما شاهد حضور عشایر هستند.

وی ادامه داد: یکی از پر افتخارترین دوران زندگی بنده اوایل پیروزی انقلاب اسلامی است که جهاد سازندگی تشکیل شد. در آن روزها در روستاها و مناطق عشایری خبری از جاده، آب آشامیدنی و برق نبود. لذا تلاش زیادی برای محرومیت زدایی از این مناطق انجام شد.

وزیر بهداشت با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در روستاها و مناطق محروم کشور تاکید کرد: خدمات زیادی در این مناطق انجام شد که حاصل آن پیشرفت‌های زیادی بود که امروز در روستاها شاهد هستیم. در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در روزهای ابتدایی تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، بسیاری مخالف ارائه این خدمات به روستاها بودند و عنوان می‌کردند اگر برق به روستاها برده شود، نیازهای روستاییان افزایش پیدا می‌کند و مثلا به جای کوزه درخواست یخچال خواهند کرد و به این ترتیب مشکلات سیاسی و اجتماعی ایجاد خواهد شد، اما نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال عدالت در توزیع همه ظرفیت‌ها در سراسر کشور بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مهاجرت از روستاها به سمت شهرها اشاره کرد و افزود: بی‌تردید علت این مهاجرت‌ها بی‌تدبیری بوده است. به شکلی که جمعیت ۷۰ درصدی روستاییان امروز معکوس شده است. باید بپذیریم که شرایط روستاها خیلی بهتر از حاشیه شهرهاست.

وی ابراز امیدواری کرد: روز ملی روستاییان و عشایر فرصت مناسبی باشد تا مجموعه‌ای که تولید کننده و حافظ فرهنگ کشور هستند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند. امیدواریم این روز روزی باشد که مسئولین کشور به این نکته توجه کنند که هر سال نسبت به سال گذشته کارنامه موثرتر و بهتری به روستاییان تقدیم کنند.

هاشمی در تشریح اقداماتی که توسط وزارت بهداشت در عرصه محرومیت زدایی از مناطق محروم صورت گرفته است، گفت: بهداشت خانواده شامل واکسیناسیون و سایر عوامل پیشگیرانه برای بیماری‌ها و در مرحله بعد در ایجاد دسترسی به بیمارستان، پزشک و درمان مناسب برای افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند و همچنین بهداشت محیط و بهداشت محیط کار بر عهده وزارت بهداشت است. کارهای خوبی طی سال‌های گذشته انجام شده به شکلی که بالغ بر ۴۰۰۰ خانه بهداشت ساخته‌ایم. در این میان در سیستان و بلوچستان بالغ بر ۶۰۰ پروژه در حال اجراست و بیش از ۷۰۰۰ پروژه دیگر در سایر نقاط کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: در حاشیه شهرها برای ۱۱ میلیون نفر توانستیم دفترچه بیمه صادر کنیم. البته متاسفانه اعتبار دفترچه‌های بیمه روستاییان تنها در مناطق روستایی است و در شهرها اعتباری ندارند؛ در حالیکه باید برعکس باشد. امیدواریم شورای عالی بیمه برای یکسان سازی دفترچه‌های بیمه اقدام کند.

هاشمی تاکید کرد: اقدامات وسیعی در شهرهای با جمعیت ۲۰ هزار نفر و کمتر از آن انجام شده است. تمامی این اقدامات برای این بوده که باور داشته باشیم، محور توسعه پایدار، انسان سالم است و قطعا عقل سالم در بدن سالم است. باید کار را از خود آغاز کنیم و خود مراقبتی را مورد توجه قرار دهیم. باید به پیشگیری توجه کنیم. البته دولت نیز موظف است افرادی که نیاز به درمان دارند، امکانات لازم را برایشان فراهم کند.

وی تاکید کرد: اگر روستاییان و این انسان‌های پاک و مخلص را نداشتیم، بعید می‌دانم انقلاب ما دوام پیدا می‌کرد. این افراد از تولید تا ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ را در پیش گرفته‌اند و در صحنه دفاع از کشور پیش قدم بودند. امروز هم شهدای حرم اکثریت از همین قشر هستند. امیدوارم مسئولین کشور توجه بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در راستای استفاده از ظرفیت روستاییان، ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به افرادی که در مناطق محروم متولد شدند، اختصاص پیدا کرده است تا همانطور که در ابتدای انقلاب وعده داده شد برای روستاییان و عشایر بتوانیم جبران مافات کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: راه نجات کشور باز هم در روستاها و مناطق عشایری است. تلاش خواهیم کرد با این باور هر چه از دست‌مان بر می‌آید کوتاهی نکنیم و در دولت دوازدهم کارهای باقیمانده را انجام دهیم و رضایت نسبی در روستاها و محرومین و عشایر در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha