دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران با اشاره به اینکه اختلالات خواب منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز می‌شود، گفت: بی‌خوابی در سه ماهه آخر دوران بارداری احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد.

ارتباط بی‌خوابی‌های دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان

سلامت نیوز:دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران با اشاره به اینکه اختلالات خواب منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز می‌شود، گفت: بی‌خوابی در سه ماهه آخر دوران بارداری احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مسعود طهماسیان، دبیراجرایی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران اظهارداشت: تصویربرداری ساختاری و عملکردی مغز در اختلالات خواب مانند آپنه خواب (توقف تنفس در خواب) و اختلال بی خوابی منجر به شناخت مکانیزم این بیماری‌ها و تغییرات ناشی از آنها در مغز شده است.

وی افزود: در چند مطالعه اخیر که توسط پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با همکاری محققان صاحب نامی از آلمان و انگلیس انجام شده، ارتباط مستقیم بین اختلالات خواب و تغییرات شبکه های عملکردی مغز مانند شبکه پایه ای مغز و شبکه درک هیجان و نیز آتروفی در بخش های مختلف مغز مانند هیپوکامپ و آمیگدال دیده شده است.

طهماسیان بیان کرد: به تازگی در یک مطالعه فراتحلیل نشان داده ایم که در بیماران مبتلا به آلزایمر، اختلال آپنه خواب پنج برابر بیشتر دیده می‌شود.

وی اظهارداشت: آپنه خواب یکی از مهمترین فاکتورهای خطر قابل پیشگیری از آلزایمر است. همچنین مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و زیر نظر دکتر حبیب اله خزایی انجام شده است نشان داده که بی خوابی سه ماهه آخر دوران بارداری، میزان ریسک افسردگی بعد از زایمان را افزایش می دهد و با درمان اختلال بی خوابی تحت نظر روان پزشک، شدت افسردگی بعد از زایمان کاهش پیدا می‌کند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: پیرو برگزاری موفق سومین همایش نقشه برداری مغز ایران در دانشگاه شهید بهشتی در شهریور 1395 و حضور دانشمندان برجسته جهان در این رشته و با توجه به کیفیت مقالات چاپ شده در این زمینه از کشور ایران، پروفسور پل تامسون، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و رئیس پروژه بین المللی انیگما (مطالعه مغز با استفاده از MRI)‌، پیشنهاد تاسیس گروه تحقیقاتی خواب را به ایران داد و پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی را بعنوان پایگاه اصلی مطالعات بین المللی خواب انتخاب کرد.

وی افزود: این گروه در این مدت موفق به جذب محققین برجسته ای از هلند، انگلیس و آلمان برای همکاری با گروه خواب انیگما شده است و شروع کار این گروه در چهارمین همایش نقشه برداری ایران رسما اعلام خواهد شد.

طهماسیان ادامه داد: انیگما یک کنسرسیوم بین المللی با مشارکت حداقل 35 کشور جهان است که پژوهشگران در زمینه های مختلف بیماریهای مغز با یکدیگر همکاری می کنند. در این پروژه محققین با به اشتراک گذاشتن نتایج تحقیقات خود به انجام پژوهشهای عظیم جهانی کمک کرده و نتایج آن را به صورت مقالات فراتحلیل در معتبرترین مجلات علمی انتشار می‌دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha