دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 226618

در شرایط حاضر پردیسان وضعیت مناسبی ندارد و سازمان محیط زیست به دلیل فقر از عهده بهسازی آن بر نمی‌آید.

بهسازی ریه تهران به شهرداری محول شد

سلامت نیوز:سازمان محیط زیست و شهرداری تهران برای بهسازی پارک طبیعت پردیسان که برخی به آن ریه تهران می‌گویند، تفاهمنامه امضا کردند.

به گزارش سلامت نیوز، تعادل نوشت: معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بودجه کل محیط زیست کشور یک‌سوم بودجه شهرداری تهران است، از سپردن بهسازی پارک طبیعت پردیسان به شهرداری پایتخت خبر داد. عیسی کلانتری در مراسم امضای تفاهمنامه بهسازی پارک طبیعت پردیسان بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران اظهار کرد: از شهردار تهران تشکر می‌کنم که دستور اکید صادر کرد تا در مورد بهسازی پارک طبیعت پردیسان به توافق برسیم. او با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی از پارک پردیسان استفاده می‌کنند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از لحاظ بودجه سازمانی فقیر و مستضعف است و شرایط مالی مناسبی برای بهسازی پارک پردیسان ندارد، برای همین طی توافقی با شهرداری تهران، بهسازی پارک پردیسان صورت خواهد گرفت.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بودجه کل محیط زیست کشور کمتر از بودجه یک ناحیه از منطقه شهرداری تهران است، گفت: کل بودجه سازمان محیط زیست کمتر از سه درصد بودجه شهرداری تهران است.

۵۲۰میلیارد تومان بودجه کل این سازمان است. کلانتری با تاکید بر اینکه پارک پردیسان ریه تهران محسوب می‌شود، گفت: در شرایط حاضر پردیسان وضعیت مناسبی ندارد و سازمان محیط زیست به دلیل فقر از عهده بهسازی آن بر نمی‌آید. او در ادامه با اشاره به اینکه سابقه پارک پردیسان به سال ۶۷ بر می‌گردد، گفت: در آن مقطع این پارک از اختیار سازمان اوقاف خارج شد. پارک پردیسان قبل از انقلاب طرحی داشت که در این دوره قابل اجرا نیست. بنابراین طی توافق با مختاری رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهری شهرداری تهران قرار شد طرح مصوب دهه ۷۰ با تغییراتی برای پارک پردیسان اجرا شود.

 برنامه 15ساله بهسازی پردیسان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طرح بهسازی پارک پردیسان یک برنامه ۱۵ ساله است، گفت: حدود ۱۲ هکتار از این پارک در اختیار وزارت نیرو برای ساخت موزه آب بود که قرار شد این محدوده را نیز از وزارت نیرو پس بگیریم و در اختیار سازمان فضای سبز شهر تهران قرار دهیم.

کلانتری تاکید کرد: امیدواریم با حمایت شهرداری تهران و شورای شهر، پردیسان تبدیل به یک پارک بی‌بدیل در سطح شهر تهران شود. مساحت پارک پردیسان حدود ۱۸۰ هکتار است که بزرگ‌تر از پارک ولایت است و بزرگ‌ترین پارک تهران محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه پارک پردیسان در شرایط کنونی امکانات مناسبی ندارد، گفت: شب‌ها به دلیل نبود نور کافی در پارک پردیسان ممکن است اتفاقات بدی بیفتد. از شهرداری و شورای شهر تشکر می‌کنیم که سعی دارند با نگاه محیط زیستی پارک طبیعت پردیسان را به پارک قابل استفاده تبدیل کنند.

 برآورد ۳۰۰ میلیارد تومانی

معاون رییس‌جمهور در مورد هزینه بهسازی پارک طبیعت پردیسان اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی پردیسان طی چهار سال آینده از سوی شهرداری تهران تامین خواهد شد.

کلانتری افزود: امیدواریم در کمتر از یک سال شهرداری تهران طبق پروژه‌یی که از ده‌ها سال پیش طراحی شده بود احیا و بازسازی پردیسان را انجام دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت کنونی پارک پردیسان گفت: پردیسان وضعیت مناسبی ندارد. درختان خشک شده، بخشی از پارک دچار آتش سوزی شده و امکان آب‌رسانی پارک محدود است چون سازمان حفاظت محیط زیست منابع مالی کافی و لازم برای احیا و بازسازی پارک ندارد، این امر مهم به شهرداری تهران واگذار شده است.

 اختلافات و تعصب‌هایی که مانع از بهسازی پردیسان شده بود

محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: هدف از توافقنامه با سازمان حفاظت محیط زیست، بهسازی، سازماندهی و استفاده بهینه و مطلوب از پارک طبیعت پردیسان است. بهسازی این پارک هم مسائل زیست محیطی و هم مسائل اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد.

نجفی با اشاره به اینکه پارک طبیعت پردیسان ظرفیت‌های بالایی دارد، گفت: این پارک می‌تواند هم برای نشاط اجتماعی و هم برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان و هم برای کارهای پژوهشی در مورد گونه‌های گیاهی و جانوری مفید و موثر باشد. سعی داریم با کمک و نگاه علمی سازمان حفاظت محیط زیست بتوانیم وضعیت مطلوبی برای پارک طبیعت رقم بزنیم تا شهروندان تهرانی حداکثر بهره‌برداری را از این پارک داشته باشند.

شهردار تهران افزود: تاکنون اختلاف نظرها و تعصبات دستگاهی مانع از این شده بود که مدیریت پارک پردیسان به نتیجه برسد. تا اینکه با دخالت مستقیم دکتر کلانتری توانستیم در این زمینه به توافق برسیم. نجفی با اشاره به اینکه سازمان فضای سبز شهرداری تهران و شهرداری منطقه این موضوع را باید مورد تاکید قرار دهند، گفت: طرح جامع پارک پردیسان باید با اولویت انجام شود تا در کوتاه‌ترین بازه زمانی به نتیجه مطلوب برسیم و شاهد تحول در پارک طبیعت پردیسان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha