دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت سروش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران با موضوع دستیابی به اهداف سازمان ملل و اهداف کشوری در زمینه مقابله با ایدز امضا شد.

تعامل فرهنگی برای مقابله با ایدز

سلامت نیوز:تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت سروش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران با موضوع دستیابی به اهداف سازمان ملل و اهداف کشوری در زمینه مقابله با ایدز امضا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی صداوسیما ، دکتر سید محمدرضا حسینی، مدیرعامل و عضو هیات‌ مدیره سروش، هدف از امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه را دستیابی به اهداف ۱۰ گانه سازمان ملل متحد و اهداف کشوری به‌ منظور مقابله با بیماری ایدز و اثرات آن عنوان کرد و گفت: شرکت سروش باسابقه فعالیت طولانی در زمینه صدا و تصویر و تولید برنامه و تأمین تجهیزات فنی پخش برای رسانه ملی می‌تواند گام مهمی برای اجرای برنامه‌های سازمان ملل متحد و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه مهار بیماری ایدز بردارد.

وی افزود: در مجموعه شرکت سروش، دانشگاهی با ظرفیت ۱۸۰۰ دانشجو در حال فعالیت است و برای پیش بردن اهداف این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، تصمیم گرفتیم کمپین دانشجویی در بین دانشجویانمان که عمدتاً در رسانه‌ها فعال هستند ایجاد کنیم.

حسینی در ادامه به ظرفیت‌های پیام‌رسان سروش برای تحقق اهداف این تفاهم‌نامه سه‌جانبه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرم‌افزار سروش بیش از یک و نیم میلیون نفر عضو دارد و رابط میان رادیو و تلویزیون و مخاطبان محسوب می‌شود و در اجرای تعهدات این تفاهم‌نامه همکاری، از ظرفیت‌های این نرم‌افزار شبکه اجتماعی نیز استفاده خواهیم کرد.

تاثیر سریال پریا در افزایش هفت برابری مراجعه بیماران ایدزی به مراکز درمانی

در ادامه، دکتر شهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه مردم باید سلامت خود را حفظ کنند و به خاطر بیماری‌های واگیردار نباید دچار تبعیض شوند، گفت:مردم یا باید پیشگیری کنند که دچار مشکل نشوند و یا اگر شدند، باید از آن‌ها حمایت کنیم تا به روند زندگی عادی خود برگردند.

وی افزود: نقطه شروع حرکت این است که از طریق رسانه‌ها به سراغ مردم برویم و آن‌ها نیز در قبال سلامت خودشان احساس مسئولیت کنند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تجربه مثبت همکاری میان این وزارت خانه و سازمان صداوسیما برای ارائه آموزش‌های لازم در زمینه بیماری ایدز اشاره کرد و افزود: سال گذشته با همکاری صداوسیما سریال «پریا» را پخش کردیم که این موضوع سبب شد تا میزان مراجعات مردمی برای درمان ایدز در کشور ۷ برابر افزایش پیدا کند. اگر از ظرفیت صداوسیما و رسانه‌ها در زمینه مقابله با بیماری ایدز، درست استفاده کنیم، شاهد افزایش حضور و مراجعه مردم به مراکز درمانی خواهیم بود.

رفیعی فر با بیان اینکه مردم اطلاع دقیقی از بیماری ایدز ندارند و تصور می‌کنند حضور آن‌ها در مراکز بهداشتی باعث شرمندگی آن‌ها خواهد شد، تصریح کرد: در صورت مراجعه بیمار به مراکز درمانی، آن‌ها به‌صورت محرمانه تحت درمان قرار می‌گیرند و اگر درمان درست درباره آن‌ها شروع شود، هم نگرانی‌های آن‌ها حذف خواهد شد و هم اینکه فرد مبتلا می‌تواند مانند افراد سالم در جامعه زندگی کند.

وی ادامه داد: باید با اطلاع‌رسانی دقیق، پیشگیری از ایدز را در دستور کار قرار دهیم. همه باید با وحدت و یکپارچگی این مشکل را حل کنیم تا در آینده نزدیک بیماری ایدز به یک افسانه تبدیل شود و چیزی از آن در جامعه باقی نماند.

نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی مردم درباره ایدز

در ادامه، دکتر فرداد درودی، مدیر آموزش برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران نیز با بیان اینکه هدف جهانی ما به پایان رساندن ایدز است، گفت: در این راستا ما برنامه مشترکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲۲ وزارت خانه و نهاد دیگر در قالب برنامه کشوری ایدز در دست اجرا داریم و در حال حاضر با همکاری "سروش" آن را گسترش می‌دهیم و فکر می‌کنیم که برای پیشگیری اولیه و همین‌طور کاهش تبعیض در ارائه خدمات به افراد مبتلا به ایدز، رسانه‌ها باید به‌صورت جدی وارد عمل شود.

وی افزود: لازم است که رسانه‌های عمومی و همچنین شبکه‌های اجتماعی، با اطلاعات علمی و به‌روز تغذیه شوند و مردم نیز اطلاعات لازم و کافی را در زمینه بیماری ایدز به دست بیاورند. ایدز یک بیماری مزمن است و خود بیمار باید در کنترل بیماری مشارکت کند و بالاتر بردن سطح سواد بهداشتی جامعه در کنترل این بیماری بسیار مهم است.

مدیر آموزش برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد از کسانی که با بیماری ایدز زندگی می‌کنند باید از وضع خودشان مطلع باشند، گفت: متأسفانه کمتر از نیمی از کسانی که با ایدز زندگی می‌کنند از وضعیت سلامت خود مطلع هستند و به‌ عبارت‌ دیگر نیمی دیگر، اصلاً نمی‌دانند که مبتلا هستند.

درودی با تأکید بر اینکه به پایان رساندن ایدز، سه محور دارد خاطرنشان کرد: به صفر رساندن مرگ‌های ناشی از ایدز، به صفر رساندن موارد جدید ایدز و به صفر رساندن تبعیض در ارائه خدمات برنامه‌های جهانی مهار ایدز است و ما فکر می‌کنیم که برای رسیدن به این محورها مشارکت فرا بخشی لازم است. یکی از این مشارکت‌ها، اطلاع‌رسانی است و اگر اطلاع‌رسانی درست و دقیق را انجام بدهیم در بسیاری از این موارد، پیشگیری انجام خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نزدیک به دو ماه تا روز جهانی ایدز فاصله‌داریم و پیش‌بینی می‌کنیم که کمپینی با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه‌ها در این زمینه شکل بگیرد.

تولید آیتمهای کوتاه برای مقابله با ایدز

در بخش دیگری از این نشست، حسین باقری طاری، مدیر تولید شرکت سروش با بیان اینکه فرصت دوماهه تا روز جهانی ایدز برای تولید فیلم و سریال، بسیار کم است، گفت: با تولید آیتم‌های کوتاه و مفهومی و انتشار آن‌ها در رسانه ملی و فضای مجازی می‌توان به این اطلاع‌رسانی تا حدی کمک کرد.

ظرفیت‌های بالای سروش برای مقابله با ایدز

محمدرضا شریفی، عضو هیات‌ مدیره شرکت سروش نیز به بحث رسانه‌های مختلف، الزام و گستردگی در ترویج، توسعه و انتقال پیام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت سروش در ۳۰ استان کشور، مناطق آزاد و همچنین برخی نقاط مختلف دنیا دفتر نمایندگی دارد و از این ظرفیت می‌تواند برای ترویج آموزش‌های لازم حتی به زبان‌های محلی، در زمینه بیماری ایدز استفاده کند.

شریفی خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه سروش ظرفیت عظیمی برای اجرای کمپین‌های مربوط به بیماری ایدز دارند. همچنین برخی از هنرمندان، روان‌پزشکان و روانشناسان به‌عنوان مشاور با شرکت سروش همکاری می‌کنند و از ظرفیت آن‌ها نیز می‌توان در زمینه آموزش ایدز استفاده کرد.

عضو هیات‌ مدیره شرکت سروش در پایان به استفاده این رسانه از ظرفیت‌های کارگری برای آموزش ایدز اشاره کرد و گفت: دفاتر برون‌مرزی سروش در خارج از کشور استعداد خوبی برای کارهای بین‌المللی در زمینه آموزش ایدز محسوب می‌شود.

ایجاد کمپین‌های بین‌المللی برای مهار ایدز

پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه، طرفین در نشست خبری شرکت کردند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دکتر سید محمدرضا حسینی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سروش در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات تفاهم‌نامه همکاری، اجرای اهداف ۱۰ گانه سازمان ملل، به صفر رساندن مرگ‌های ناشی از ایدز، اجرای طرح‌های مختلف برای تولید فیلم‌های سینمایی و رادیویی و تلویزیونی، استفاده از ظرفیت پیام‌رسان سروش و ایجاد کمپین برای مهار آموزش و مهار بیماری ایدز در کشور عنوان کرد و گفت: شرکت سروش، چالاک و چابک است و برنامه کشوری سازمان ملل متحد از طریق این تفاهم‌نامه اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سروش در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جزئیات کمپین‌های این شرکت برای آموزش بیماری ایدز در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه نرم‌افزار سروش خاطرنشان کرد: نرم‌افزار سروش و همچنین دانشجویان دانشگاه سروش، ظرفیت‌های بالایی در زمینه کمپین سازی و همچنین تولیدات هنری در زمینه بیماری ایدز دارند و می‌توان از این تولیدات در جشنواره‌های مختلف استفاده کرد و خوشبختانه از این برنامه به‌خوبی استقبال شده است. همچنین در فضای مجازی و در پیام‌رسان‌های مختلف برای اینکه در آنجا نیز حضور جدی داشته باشیم ۱۰ کانال ایجاد کرده‌ایم تا در این عرصه پیشگام باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹ طرح رادیویی و تلویزیونی هم در زمینه آموزش ایدز در سروش تهیه‌شده است.

دکتر فرداد درودی، مدیر آموزش برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری بابیان اینکه در آستانه روز جهانی ایدز، نزدیک به ۸ ساعت برنامه در زمینه آموزش ایدز در رسانه ملی پخش‌شده است گفت: برنامه مشترک سازمان ملل متحد در ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و  شرکت سروش به‌عنوان یک همکار استراتژیک به طور جدی ادامه خواهد یافت چرا که  تا سال ۲۰۲۰ باید به اهداف مدنظر در برنامه ایدز در کشور برسیم و بدون استفاده از ظرفیت رسانه‌ها این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

دکتر شهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بابیان اینکه بعد از سریال پریا و تأثیری که در میزان مراجعات مردمی برای درمان بیماری ایدز گذاشت در تلاش هستیم که فصل دوم سریال پریا را یا با همکاری موسسه سروش یا شبکه سینمایی خانگی شروع کنیم، گفت: تحقیقات اولیه آن انجام‌ شده است و دنبال سرمایه‌گذاری اولیه آن هستیم. در کنار آن کمپین مهار همه‌گیری ایدز برای روز جهانی ایدز را شروع کرده‌ایم و امیدواریم که صداوسیما و موسسه سروش در این زمینه ما را یاری کنند. همچنین بسیاری از هنرمندان، خوانندگان، ورزشکاران و غیره در این کمپین ما را یاری می‌کنند و برای روز جهانی ایدز آماده‌شده و اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha