مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به لزوم افزایش فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی گفت: سالانه 16 درصد بیماران دیالزی کشور به دلیل عدم دریافت عضو جان خود را از دست ‌می‌دهند.

مرگ سالانه 16 درصد بیماران دیالیزی در کشور

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به لزوم افزایش فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی گفت: سالانه 16 درصد بیماران دیالزی کشور به دلیل عدم دریافت عضو جان خود را از دست ‌می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر کتایون نجفی‌زاده با بیان این‌که تصادفات یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور است اظهار کرد: سالانه 16 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور رخ می‌دهد .

وی با اشاره به اهمیت امر اهدای عضو گفت: از مجموع پنج تا هشت هزار مرگ مغزی که در کشور اتفاق می‌افتد، بیش از نیمی از آن‌ها قابل اهدا هستند، اما سالانه حدود 900 مورد اهدا در کشور انجام می‌شود .

نجفی‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که آمار رضایت از اهدای عضو در ایران 70 درصد است، تصریح کرد: در بسیاری از مواقع خانواده‌ها به اهدای عضو فرد رضایت نمی‌دهند و فرآیند رضایت گرفتن از آن‌ها گاهی به بیش از چهار روز طول می‌کشد در نتیجه وقت طلایی برای پیوند عضو اعضای حیاتی از بین می‌رود .

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، با بیان این‌که همکاری نکردن خانواده‌های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو، مهمترین چالشی است که زندگی 25 هزار بیمار منتظر پیوند عضو را درگیر خود کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت‌های بالای علمی، از نظر میزان اهداء عضو و رضایت خانواده‌ها برای استفاده از افراد مرگ مغزی نیاز به فرهنگ‌سازی داریم .

نجفی‌زاده افزود: سالانه هفت هزار نفر به پیوند کلیه احتیاج دارند که از این تعداد تنها  دو هزارو 500 پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود .

این مقام مسئول در پایان با اشاره به این‌که در طول سال 16 درصد بیماران دیالزی به دلیل عدم دریافت عضو، جان خود را از دست می‌دهند خاطرنشان کرد: سالانه یک هزارو 400 مورد پیوند از اهدا کننده مرگ مغزی و یک هزارو 100 مورد پیوند از اهدا کننده زنده در کشور انجام می‌شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha