مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به وضعیت مناسب شاخص‌های اهدای خون در ایران، از اهدای خون بیش از دومیلیون نفر در سال گذشته خبر داد.

اهدای خون بیش از ۲میلیون ایرانی در سالی که گذشت

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به وضعیت مناسب شاخص‌های اهدای خون در ایران، از اهدای خون بیش از دومیلیون نفر در سال گذشته خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر پور فتح الله افزود: در کشورهای توسعه یافته شاخص اهدای خون ۳۳ واحد، در کشورهای با شاخص رشد متوسط، ۱۳.۵ واحد و در کشورهای با شاخص رشد کم، ۴.۵ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است.  شاخص اهدای خون ایران که در رده کشورهای با شاخص رشد متوسط قرار دارد، دو برابر کشورهای مشابه خود است.  ایران از نظر کیفیت اهدای خون وضعیت بسیار مناسبی دارد.  بیش از ۵۲ درصد از اهدا کنندگان خون در ایران، اهدا کنندگان مستمر  هستند و در تلاشیم که این شاخص را افزایش دهیم؛ چرا که  اهداکنندگان مستمر خون، سالم‌ترین خون مورد نیاز را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: در ایران به دلیل وجود فرهنگ نوعدوستی و تاسیس سازمان انتقال خون به فاصله یک سال پس از اعلام سازمان جهانی بهداشت، فرهنگسازی در اهدای خون به خوبی انجام شده و در حال حاضر، شاخص اهدای خون در کشور ۲۷ به ازای هر هزار نفر است. سال گذشته در کشور بیش از ۲.۵ میلیون نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و دو میلیون و ۱۶۰ هزار نفر، موفق به اهدای خون خود شدند.   پیشرفت‌های انتقال خون ایران با هیچ کدام از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست. برای مثال کشور ترکیه فاقد زیرساخت انتقال خون ملی است و باید تلاش زیادی کنند تا وضعیت انتقال خون در این کشور به ایران نزدیک شود.

رئیس سازمان انتقال خون ایران یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ایران در عرصه انتقال خون را ورود پلاسمای خون مازاد بر مصرف به چرخه داروهای مشتق از پلاسما دانست و افزود: ۹۰ درصد خون به صورت فرآورده مصرف می شود و نسبت مصرف گلبول قرمز نسبت به پلاسما در بیمارستان‌ها، پنج به یک است.  در دوره‌های گذشته، چهار واحد پلاسمای مازاد قابل استفاده بود، اما در حال حاضر این پلاسماهای مازاد با استانداردهای روز اتحادیه اروپا، مجوز ورود به عرصه داروهای مشتق از پلاسما را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی، ایران را به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه انتقال خون به عنوان مرکز همکار در زمینه سلامت خون انتخاب کرد و قبل از پایان رسیدن چهارساله اول، برای دوره بعد نیز این همکاری را تایید و تمدید کرد. این موضوع نشان دهنده توانمندی‌های ایران در زمینه کیفیت خون و استانداردهای مورد نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha