نائب رئیس کمیته بیماری های غیرواگیر کشور و عضو کمیسیون جهانی چاقی لنست گفت: بیش از 30 درصد بزرگسالان در منطقه خاورمیانه از چاقی رنج می برند و براساس تحقیقات، میزان شیوع چاقی در کشور های نفت خیز پردرآمد منطقه بالاست.

بیش از 30 درصد بزرگسالان منطقه خاورمیانه چاق هستند

سلامت نیوز:نائب رئیس کمیته بیماری های غیرواگیر کشور و عضو کمیسیون جهانی چاقی لنست گفت: بیش از 30 درصد بزرگسالان در منطقه خاورمیانه از چاقی رنج می برند و براساس تحقیقات، میزان شیوع چاقی در کشور های نفت خیز پردرآمد منطقه بالاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  دکتر باقر لاریجانی در نشست تخصصی چاقی و سیاست های کلان ملی و جهانی افزود: در ایران و در خاورمیانه، بیماری های دیابت، قلبی عروقی و سرطان علل اصلی مرگ و میر را تشکیل می دهند.


به گزارش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران،رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بیان کرد: متاسفانه در کشور ما بیماری های ایسکمیک قلبی و سکته مغزی از عواقب مرگبار چاقی هستند.


لاریجانی افزود: نرخ ناتوانی ناشی از بیماری های غیرواگیر در دو دهه گذشته در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته، به نحوی که میزان شیوع چاقی در مردان و زنان اکثر مناطق بیشتر به خصوص در نواحی شمال، شمال غربی و مرکز به طور چشمگیری در دو دهه اخیر افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین با اشاره به این که چاقی بسیار پرهزینه است و موجب هزینه های مراقبت های بهداشتی بالایی می شود، تاکید کرد: در صورتی که از رشد چشمگیر چاقی جلوگیری نشود بهره وری کشور به شدت تقلیل می یابد.


عضو کمیسیون جهانی لنست خاطرنشان کرد: اپیدمی چاقی بدون تدوین یک برنامه استراتژیک جامع جهانی، تحقق همکاری های بین المللی و مشارکت دولت ها تغییر نخواهد کرد.


لاریجانی با اشاره به ماموریت کمیسیون جهانی چاقی لنست گفت: چاقی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌های سلامت در جهان است که گروه‌ها و مجامع مختلف بین‌المللی در حال مطالعه و تلاش جهت مدیریت این مشکل در سطوح مختلف جمعیتی، بالینی، سیاست‌گذاری هستند.
نائب رئیس کمیته بیماری های غیر واگیر کشور اظهار کرد: از جمله مجامع بین‌المللی که در این زمینه فعالیت‌ های ارزشمندی را سازماندهی کرده، کمیسیون چاقی لنست است که متشکل از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف سلامت و سیاست گذاری از کشورهای مختلف بوده و با دیدگاهی نوین در سطح جهانی به بررسی ریشه‌ای آن دسته از عوامل زمینه‌ساز چاقی که ارتباط تنگاتنگی با سوءتغذیه و گرمایش کره زمین‌ دارند پرداخته است.


لاریجانی استراتژی های عمده ای که توسط دولت ایران برای مبارزه با معضل چاقی تدوین شده است را شامل مبارزه با بازاریابی مواد غذایی ناسالم ، بهبود کیفیت و در دسترس بودن مواد غذایی سالم در مدارس و مکان های عمومی، وضع مالیات بر کالاهای پر کالری، استفاده از رسانه های جمعی برای ترویج فعالیت های بدنی و رژیم غذایی سالم و ترویج مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای تشویق صنایع غذایی به تولید محصولات سالم برشمرد.


معاون آموزش وزارت بهداشت همچنین گفت: نظر به یکپارچگی سیستم آموزش و ارائه خدمات سلامت در وزارت بهداشت توانمند سازی دانشجویان و اعضای هیات علمی در برابر چاقی نیز می تواند به طور موثر بخشی از سیاست های بهداشتی وزارت بهداشت باشد به نحوی که مقرر است حداقل 30 ساعت آموزش در رابطه با چاقی (شامل مشاوره تغذیه و رژیم غذایی) در برنامه درسی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های پزشکی گنجانده شود.
وی در ادامه افزود: لازم است با توجه به مداخلات و روش های جدید پزشکی در درمان چاقی در برنامه درسی مربوط به دوره های تخصص و فوق تخصص مانند جراحی و غدد درون ریز تجدید نظر شود و تکنیک های مدیریت نوین چاقی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی معرفی و گسترش یابند.
لاریجانی با اشاره به ارتباطی که بین چاقی، سوتغذیه و تغییرات آب و هوایی وجود دارد خاطرنشان کرد: بسیاری از اقدامات در برابر چاقی (مانند کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری) همچنین می تواند به طور موثری آلودگی هوا و گرم شدن زمین را کاهش دهد.


وی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه عضو این کمیسیون است گفت: در همین رابطه این کمیسیون متشکل از 26 نفر از صاحبنظران حوزه چاقی از کشور های مختلف جهان تشکیل شده است تا با برگزاری سلسله کارگاه‌هایی در آمریکا، انگلس، اتریش، ایران، چین و هند نظرات و پیشنهادهای اساتید و سیاست‌گذاران کشورهای مختلف را که بیانگر دیدگاه‌های منطقه‌ای است در قالب مجموعه ای مستند منتشر و در اختیار سیاست‌گذاران جهانی و منطقه‌ای قرار دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha