عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی ایران گفت: اعتراض متخصصان بیهوشی به کاهش تعرفه ادامه دارد و ممکن است گروهی از آنان در هفته آینده دست از کار بکشند، بنابراین از مسئولان دولت می خواهیم راه حلی پیدا کنند و اجازه ندهند، وضعیت بدتر شود.

اعتراض متخصصان بیهوشی به کاهش تعرفه ادامه دارد

سلامت نیوز:  عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی ایران گفت: اعتراض متخصصان بیهوشی به کاهش تعرفه ادامه دارد و ممکن است گروهی از آنان در هفته آینده دست از کار بکشند، بنابراین از مسئولان دولت می خواهیم راه حلی پیدا کنند و اجازه ندهند، وضعیت بدتر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد مهدی قیامت  افزود: بررسی های انجمن بیهوشی نشان می دهد، با تعدادی از متخصصان بیهوشی که در تجمعی آرام جلوی مجلس در اعتراض به کاهش تعرفه جمع شده بودند، به خصوص متخصصانی که از بیمارستان های تهران بودند، رفتار شایسته ای نشده است.
وی گفت: اعتراض متخصصان بیهوشی به دنبال کاهش تعرفه های خدمات بیهوشی است که تاکنون در طول تاریخ سابقه نداشته است که تعرفه یک گروه پزشکی نسبت به سال قبل کمتر شود، ولی این اقدام در پی گزارشی که به شورای عالی بیمه رفته، امسال انجام شده است.
قیامت افزود: متخصصان بیهوشی انتظار دارند، هر چه سریعتر به اعتراضشان رسیدگی شود تا وضعیت از این که هست بدتر نشود، در غیر این صورت بدنه متخصصان بیهوشی کشور ممکن است در برخی مراکز دست از کار بکشند و در این صورت کار برخی بیمارستان ها مختل خواهد شد.
وی گفت: توصیه من به عنوان عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی ایران به مسئولان دولت این است که مسئولان دولت راه حلی برای این مسئله پیدا کنند؛ متخصصان بیهوشی نمی خواهند مشکلی برای مردم در بیمارستان ها ایجاد شود زیرا اگر چنین اتفاقی بیفتد، دودش به چشم هر دو طرف می رود.
قیامت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که خواست متخصصان بیهوشی دقیقا چیست آیا خواستار افزایش تعرفه هستید یا خواهان کاهش تعرفه های سایر گروه ها متناسب با کاهش تعرفه گروه بیهوشی؟ گفت: بحث ما عدالت بین رشته ای است، اگر دولت پول ندارد که تعرفه های پزشکی را افزایش دهد، چرا فقط تعرفه گروه بیهوشی را کاهش داده است.
وی اضافه کرد: ما می گوییم عدالت بین رشته ای، بین رشته های مختلف تخصصی برقرار شود، اگر قرار است کاهشی باشد، باید به نسبت برای همه رشته ها باشد.
عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی ایران گفت: متخصصان بیهوشی ستون خدمات درمانی در بیمارستان ها هستند و بدون حضور آنان هیچ عمل جراحی در بیمارستان امکانپذیر نیست و خدمات بخش های آی سی یو ، مراقبت های ویژه و نیز خدمات اورژانس ها مختل می شود.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 4500 متخصص بیهوشی در کشور داریم که سخت ترین و پر استرس ترین خدمات پزشکی را انجام می دهند، یک متخصص بیهوشی هر روز هفته از صبح تا شب باید در بیمارستان باشد و تا آخرین لحظه وضیعت بیماران را رصد کند، در حالی یک جراح هفته ای یک یا دو روز به بیمارستان می آید و در اتاق عمل چند جراحی انجام می دهد.
قیامت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که متوسط درآمد یک متخصص بیهوشی در ماه چقدر است، گفت: من به درآمد جامعه و مردم کاری نداریم، ما درآمدمان را با سایر گروه های پزشکی مقایسه می کنیم و با توجه به اینکه رشته بیهوشی پراسترس و پر خطر است، بیمه حوادث و مسئولیت آن نیز بالاتر از سایر رشته هاست.

*متوسط درآمد یک متخصص بیهوشی ماهی 20 میلیون تومان
وی ادامه داد: در بخش دولتی به طور متوسط کارانه یک متخصص بیهوشی حدود 15 میلیون تومان است که البته با حقوق و سایر مزایا به حدود 20 میلیون تومان می رسد و فکر نمی کنم متوسط درآمد متخصصان بیهوشی در بخش دولتی به 30 میلیون تومان در ماه برسد.
وی به درآمد متخصصان بیهوشی در بیمارستان های خصوصی اشاره ای نکرد ولی گفت: در شهرهای دورافتاده که تعداد عمل های جراحی کمتر است، درآمد متخصصان بیهوشی کمتر از رقم متوسط 15 تا 20 میلیون تومان است.
به گزارش ایرنا، هیات دولت در مصوبه ای که اواخر خرداد 96 بر اساس پیشنهادهای شورای عالی بیمه مصوب شد، میزان رشد فرانشیز پرداختی را برای بیماران بستری و بستری موقت شهری در مراکز دولتی 10درصد و برای بیماران بستری و بستری موقت روستایی و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر در مراکز دولتی با رعایت نظام ارجاع 5درصد تعیین کرد.
علاوه بر این تعرفه برخی خدمات شامل بیهوشی و درد، سونوگرافی، آنژیوگرافی عروق کرونر، اکوکاردیوگرافی غیرمادرزادی، آنژیوپلاستی عروق کرونر و شیمی درمانی حدود 25 درصد کاهش یافت.
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته بود: یک گروه پزشکی که در سال های اخیر تعرفه خدمات آنها حدود 4 برابر شده است و حالا با کاهش 25 درصدی باز هم تعرفه خدمات آنها سه برابر شده است، را ببینید چطور در کشور جنجال به پا کرده اند. ما در کشور امثال شهید حججی را داریم که سرشان را برای کشور می دهند، شما برای کشور چه کار کرده اید.
ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز هفته گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود: متخصصان بیهوشی یا هر رشته تخصصی دیگر که به هر بهانه ای در درمان به موقع بیماران کوتاهی کنند و به خدمات رسانی مناسب به مردم خدشه وارد کنند از طرف وزارت بهداشت و دستگاههای نظارتی و قضایی مجازات می شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha