یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 227220

داروخانه‌های ۱۳آبان و ۲۹فروردین داروخانه‌های نام آشنایی برای همه بیمارانی هستند که به‌نحوی با بیماری‌های خاص و صعب العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند.

دارو گران شده است

سلامت نیوز: داروخانه‌های ۱۳آبان و ۲۹فروردین داروخانه‌های نام آشنایی برای همه بیمارانی هستند که به‌نحوی با بیماری‌های خاص و صعب العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز،همشهری در ادامه نوشت: البته این روزها شرایط تهیه دارو برای اغلب بیماران نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است ولی گزارش‌های مردمی به روزنامه همشهری و بررسی میدانی نشان از افزایش قیمت دارو در سطح بازار دارد در شرایطی كه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان ایران نه‌تنها افزایش قیمت دارو را تأیید نمی‌كنند، بلكه در گفت‌وگو با همشهری آن را نیز تكذیب می‌كنند و از خبرنگار روزنامه خواستند كه نامی از آنها برده نشود. وارد داروخانه‌ها 13آبان می‌شود. داروهایش اگرچه خاص و صعب‌العلاج نیست اما با شنیدن رقم جدید دارو یكه می‌خورد. مبتلا به «آرتریت روماتویید» است. می‌گوید: آلتبرل مصرف می‌كنم برای بیماری‌ روماتیسم.تا‌ماه پیش این دارو را 230هزارتومان خریداری می‌كردم اما امروز 630هزارتومان قیمت داده‌اند.اعتراض كرده‌ام می‌گویند: قیمت دارو افزایش پیدا كرده است شما دارویی از همان خانواده را می‌توانید با قیمت پایین‌تر تهیه كنید.»

یكی دیگر از بیماران كه روی نیمك داروخانه نشسته و چهره‌اش خسته است، می‌گوید: رنج سفر را به جان خریده‌ام و از یزد آمده‌ام. بیماری كبدی دارم و داروهایم را هر چند‌ماه یك‌بار از اینجا تهیه می‌كنم اما این دفعه كه آمدم رقم داروهایم افزایش قابل توجهی داشته است.می گویند بیمه حمایت نمی‌كند. اگر پول به اندازه كافی نداشته باشی در این شهر غریب باید چه كار كنی؟» درگوشه‌ای از داروخانه زنی با ساك دستی توجهم را جلب می‌كند. منتظر ایستاده تا متصدی داروخانه شماره او را صدا كند. می‌گوید: دخترم بیماری خونی دارد.شوهرم بر اثر تصادف فوت كرده و درآمد ندارم. همیشه 50هزارتومان نهایت داروهایش می‌شد این بار اما سه‌برابر برای داروها هزینه كرده‌ام. به‌دلیل گرانی مجبور شدم فقط نیمی از داروها را خریداری كنم. باور كنید همین هزینه‌هایی كه برای همه در حد كم است برای ما زیاد است.»

با خانم دیگری كه داروهای خود را تحویل گرفته شروع به صحبت می‌كنم. می‌گوید: رنج بیمارداری از یك طرف، درد عزیزتان را كه می‌بینید چگونه این درد را تحمل می‌كند هم از یك طرف دیگر؛ هزینه‌های دارو و درمان هر روز بالاتر می‌رود. یك روز می‌گویند چون دلار گران شده هزینه داروها افزایش پیدا كرده و یك روز دیگر مثل امروز هم می‌گویند چون بیمه‌ها دیگر حمایت نمی‌كنند باید خودتان بیشتر هزینه‌ها را تقبل كنید این در حالی است كه ما سال‌ها از گلویمان بریده‌ایم تا بیمه‌ها در همین روزها دستمان را بگیرند. محمد یكی دیگر از بیماران هم كه مبتلا به دیابت است، می‌گوید:تمام داروهایی كه استفاده می‌كردیم افزایش داشته است. البته مشابه آن كه ارزان هم هست را به ما پیشنهاد داده‌اند اما نمی‌شود كه هر چند‌ماه یك‌بار دارو را تغییر داد. شایگان مبتلا به‌ام اس هم از افزایش قیمت داروها گلایه كرده و می‌گوید:با اینكه انجمن به ما اعلام كرده بود افزایش قیمت نداریم اما امروز متوجه شدم برخی داروها افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند.

    سیاستی كه اجرا نشد

اواخر سال 95بود كه رئیس وقت سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت سیاست افزایش قیمت دارو ندارد و درسال آتی نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت.رسول دیناروند تأكید كرد: وزارت بهداشت سیاست افزایش قیمت دارو ندارد بلكه سیاست ما كنترل قیمت داروست. همچنین درباره قیمت داروهای تولید داخل رویكرد وزارت بهداشت این است كه به صنعت داروسازی آسیبی وارد نشود و اگر تولید دارویی زیانده باشد قیمت آن دارو را اصلاح می‌كنیم. این در حالی است كه از اواسط مهرماه از داروخانه‌های پایتخت خبر می‌رسد كه اقلام دارویی در بسیاری از موارد شاهد افزایش بوده است. البته آشفتگی قیمت دارو‌ها و تناقض در میزان افزایش به حدی است كه هركدام از داروخانه‌داران تهرانی در بررسی‌های میدانی همشهری درصدی از میزان افزایش دارو‌ها را ارائه می‌دهند. همچنین داروخانه‌ها اعلام می‌كنند نه‌تنها سهم 10درصدی فرانشیز دارویی افزایش یافته است بلكه دارو‌های پرفروشی همچون آنتی‌بیوتیك‌ها، آمپول‌ها و حتی شربت‌ها و دارو‌های سرماخوردگی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. البته افزایش قیمت دارو‌ها همچنان از سوی مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو حتی انجمن داروسازان تكذیب می‌شود با وجود اینكه مستندات از چند نسخه ارسالی شهروندان به روزنامه هم گویای افزایش و گرانی قیمت دارو است.در واقع پس از گذشت حدود 4سال از آغاز طرح تحول سلامت، دود اختلافات مالی وزارتخانه های بهداشت ، رفاه و سازمان های بیمه گر با افزایش سهم مردم در پرداخت هزینه های داروها به چشم مردم می رود.

    بیمه‌ها حمایت خود از داروها را كاهش داده‌اند

یك مسئول آگاه در داروخانه 13آبان كه خواست نامی از او برده نشود در این‌باره می‌گوید: واقعیت این است كه‌ قیمت دارو چندان افزایش پیدا نكرده است بلكه بیمه‌ها حمایت خود را از داروها كاهش داده‌اند و این باعث افزایش قیمت و پرداختی‌های مردم شده است. بنابراین مسئولیت افزایش قیمت این دارو بر عهده سازمان‌های بیمه گر است. وی با بیان اینكه كاهش حمایت سازمان‌های بیمه گر منجر به افزایش پرداختی بیماران برای هزینه دارو می‌شود، گفت: بیماران تصور می‌كنند كه قیمت دارو افزایش پیدا كرده است، درحالی‌كه افزایش قیمت قطعاً ناشی از كاهش حمایت بیمه‌هاست و مسئولیت افزایش قیمت این دارو نیز برعهده آنها است. همچنین یكی دیگر از مسئولان در داروخانه 29فروردین كه دوست ندارد نامی از او در گزارش بیاید درباره گرانی دارو گفت: از ابتدای سال تاكنون، شاهد افزایش قیمت دارو‌ها بوده‌ایم و این روند با توجه به افزایش میزان قیمت ارز در یك‌ماه گذشته بیش از پیش بوده است، به‌طوری‌كه هم‌اكنون، اكثر اقلام دارویی خارجی و داخلی‌گران شده و شركت‌های دارو‌سازی در آخرین فاكتور‌های فروش ارسالی به داروخانه‌ها قیمت بسیاری از دارو‌ها را افزایش داده‌اند كه البته اینها به‌طور غیررسمی است و از سوی مسئولان هم اعلام نمی‌شود.

او معتقد است كه روند افزایش قیمت دارو‌ها به‌دلیل افزایش قیمت ارز، تنها مربوط به دارو‌های خارجی نیست و در توضیح آن می‌گوید: افزایش قیمت در دارو‌های خارجی به شكل مستقیمی است اما نمی‌توان گفت كه دارو‌های داخلی نیز به‌دلیل افزایش میزان نرخ ارز از این قاعده مستثنا هستند چرا كه بسیاری از مواداولیه دارو‌های داخلی از خارج از كشور تأمین می‌شود و این امر دلیلی بر افزایش میزان قیمت دارو‌های داخلی است. پیگیری‌های همشهری از سازمان غذا و دارو همچنین انجمن داروسازان ایران درباره توضیح درباره افزایش یا عدم‌افزایش قیمت دارو‌ها نیز نتیجه‌ای نداشت اما یكی از مسئولان در انجمن داروسازان كه نخواست در این‌باره نامش اعلام شود در این‌باره گفت: قیمت داروها در كمیته‌ قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و این موضوع خود می‌تواند عاملی برای گرانی دارو باشد. ضمن اینكه نباید این موضوع را نادیده گرفت كه بیش از 90درصد داروها توسط بیمه‌ها خریداری می‌شوند و هنگامی كه آنان تعهدات خود را به موقع انجام نمی‌دهند، چرخه اقتصادی داروخانه‌ها كند می‌شود.چك‌های برگشتی داروخانه‌ها در حال افزایش است و اگر این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از داروخانه‌ها نمی‌توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

    تأمین اجتماعی: وزارت بهداشت باید پاسخگوی گرانی دارو باشد

محمدمهدی صدراللهی، معاون برنامه‌ریزی اداره كل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری گفت: تعهدات دارویی براساس ماده10 قانون بیمه همگانی و فرانشیز خدمات براساس ماده ۹ این قانون توسط هیأت دولت برای سازمان‌های بیمه‌گر مشخص و ابلاغ می‌شود. فرانشیز به‌صورت عام در سنوات قبل 30درصد بود و از سال93 با حذف یارانه و انتقال آن به سازمان‌های بیمه‌گر همه‌ساله طی تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و رفاه لیستی از دارو‌هایی كه شامل تفاهمنامه می‌شوند با فرانشیز 10درصد در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد. اما در سال 96هیچ‌گونه تفاهمنامه‌ای به امضا نرسیده است؛ با این همه سازمان تأمین اجتماعی همچنان براساس تعهدات قبلی ارائه خدمت می‌دهد. این یعنی، افزایش قیمت‌ها در دست این سازمان نیست. در واقع منشا و منبع قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو است؛ اگر دارویی گران شود وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد. ضمن اینكه در دو ماهه ابتدای سال ۳۴قلم دارو كه افزایش ۵۰ درصدی داشتند به اطلاع وزارت بهداشت رسید اما پاسخی برای نحوه محاسبه آنها دریافت نشده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha