رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران از سردمداران کنترل سل در دنیا است، گفت: سالانه در دنیا از هر صد هزار نفر، 142 نفر به بیماری سل مبتلا می شوند که این میزان در ایران 16 نفر است.

ایران از سردمداران کنترل سل در دنیا است/ ورود مبتلایان سل از پاکستان به ایران

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران از سردمداران کنترل سل در دنیا است، گفت: سالانه در دنیا از هر صد هزار نفر، 142 نفر به بیماری سل مبتلا می شوند که این میزان در ایران 16 نفر است.



به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محمد مهدی گویا روز یکشنبه در مراسم روز جهانی سل در دانشگاه شهید بهشتی افزود: سالانه از هر صد هزار نفر 142 نفر در دنیا به بیماری سل مبتلا می شوند، این میزان در منطقه مدیترانه شرقی 73 نفر و در ایران 16 نفر است.


وی اضافه کرد: با وجود کنترل بیماری سل در ایران و با وجود اینکه ایران یکی از کشورهای مدعی در کنترل این بیماری است ولی هنوز فقط 71 درصد موارد این بیماری را شناسایی می کنیم و حدود 30 درصد در کشور هنوز ناشناخته است.


وی ادامه داد: میزان شیوع بیماری سل در برخی استانهای شرقی کشور بالاتر از متوسط کشوری است و برخی استان های مرکزی نیز هنوز سیستم گزارش دهی مناسبی ندارند بنابراین باید با تقویت سیستم تشخیص این بیماری بتوانیم به میزان شناسایی بالای 95 درصد شناسایی این بیماری دست پیدا کنیم. کاری که برخی کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام، پرو، کوبا و تایلند به آن دست یافته اند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: یکی از تهدیدهای مهم کشور ما شیوع بالای بیماری سل در برخی کشورهای همسایه مانند پاکستان است. هر ساله تعدادی از بیماران مبتلا به سل از این کشور وارد ایران می شوند و بیماری آنها شناسایی شده و تحت درمان قرار می گیرند اما تعداد قابل توجهی از این بیماران بعد از مدتی درمان را رها کرده و به کشور خود باز می گردند.
گویا گفت: 13درصد افرادی که در ایران به بیماری سل مبتلا هستند و شناسایی می شوند، از اتباع کشورهای همسایه به خصوص پاکستان هستند و 87 درصد این بیماران ایرانی هستند.


وی افزود: بیماری سل یک بخش شناخته شده و آشکار دارد و یک بخش نهفته و پنهان، برآوردهای اولیه این بود که در سال 2015 حدود 9 میلیون و 600 هزار فرد مسلول در دنیا باشد اما بررسی های دقیق تر نشان داد که تعداد مبتلایان به سل در دنیا 10 میلیون و 400 هزار نفر است یعنی 800 هزار نفر بیشتر از آنچه در گذشته تصور می شد.


رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین برآوردهای قبلی حاکی از این بود که در سال 2015 حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در دنیا بر اثر سل جان خود را از دست می دهند اما بررسی های دقیق تر نشان داد که این میزان یک میلیون و 800 هزار نفر است.
گویا گفت: مصیبت عظمی درباره بیماری سل، افرادی هستند که درمان را نیمه کاره رها می کنند و به سل مقاوم به درمان مبتلا می شوند، درمان یک فرد مبتلا به سل حدود 6 ماه طول می کشد و حدود 750 هزار تومان هزینه دارد در حالی که درمان سل مقاوم به درمان حداقل دو سال طول می کشد و هزینه درمان آن 40 تا 100 برابر است و حدود 50 تا 60 درصد مبتلایان به سل مبتلا به درمان فوت می کنند.
وی اضافه کرد: برآوردهای اولیه این بود که در دنیا حدود 480 هزار نفر به سل مقاوم به درمان مبتلا هستند اما بعد معلوم شد که تعداد این افراد حدود 580 هزار نفر هستند که از این تعداد فقط 125 هزار نفر شناسایی شده اند.


وی افزود: مسئله مصیبت بار دیگر همزمانی ابتلا به دو بیماری سل و ایدز است که هر یک از این بیماری ها دیگری را تشدید و احتمال مرگ را افزایش می دهند. در دنیا 55 درصد مبتلایان به ایدز و سل شناسایی شده اند و این میزان در منطقه مدیترانه شرقی 15 درصد است.
گویا گفت: برآورد قبلی این بود که 60 درصد بیماران مبتلا به سل در شش کشور پاکستان، نیجریه، هندوستان، آفریقای جنوبی، چین و اندونزی هستند اما به نظر من بخش مهمی از این بیماری در کشورهای جدا شده از شوروی سابق است که سیستم گزارش دهی درستی ندارند.
وی افزود: وضعیت بیماری سل در کشور عراق به درستی مشخص نیست اما در کشور افغانستان در سال های اخیر برنامه مناسبی برای کنترل این بیماری شروع شده است و حرکت شتابان رو به جلو داشته اند.


رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: گر چه ایران جزو سرمدارن کنترل بیماری سل در دنیاست اما در سال های مشکلات زیادی برای دسترسی به دستگاه های تشخیص سریع سل مقاوم به درمان داشتیم، چون تولید کننده این دستگاه یک شرکت انحصاری آمریکایی است که این دستگاه را به علت محدودیت های اقتصادی به ایران نمی داد تا سرانجام با وساطت آقای گری لوئیس از سازمان ملل توانستیم سال گذشته چهار دستگاه از آن را وارد کشور کنیم. این دستگاه ها به جای دو ماه ظرف 90 دقیقه می تواند سل مقاوم به درمان را تشخیص دهد.
وی گفت: در کشور آفریقای جنوبی 257 دستگاه از این نوع وجود دارد و فقط در اتاق اداره سل وزارت بهداشت این کشور 20 دستگاه تشخیص سریع سل مقاوم به درمان چیده شده است.


وی ادامه داد: بیشترین میزان موارد شناسایی شده سل در ایران در استان های سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان جنوبی و رضوی و خوزستان است اما برخی استان ها مانند بوشهر، کرمان و برخی دیگر از استان های مرکزی گزارش دهی دقیقی از وضعت این بیماری ارائه نکرده اند.
گویا گفت: بیماری یابی فعال در زندان ها البته در سال های اخیر نتایج مثبتی داشته است و مسئولان سازمان زندان ها توانستند 354 بیمار مبتلا به سل را در زندان شناسایی کنند که 224 نفر آنها به سل واگیر( سل با اسمیر مثبت) مبتلا بودند یعنی هر کدام از این افراد اگر شناسایی نمی شدند و تحت درمان قرار نمی گرفتند می توانستند 20 تا 30 نفر را مبتلا کنند.


وی افزود: نباید به آمارهای مثبت ایران در شناسایی و کنترل ایدز دلخوش باشیم، تعهد ایران این است که تا سال 2035 حدود 95 درصد موارد سل رادر کشور شناسایی و درمان کنیم و به سمت حذف این بیماری برویم و برای رسیدن به این هدف راه طولانی در پیش داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha