دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 227368

واگذاری مدیریت پردیسان یك‌بار پیش از این در دولت‌دهم هم نام این پارك را بر سر زبان‌ها انداخته‌بود اما در آن زمان با مخالفت كارشناسان و فعالان محیط‌زیست و موضعگیری معصومه ابتكار كه ریاست كمیته محیط‌زیست شورای شهر را برعهده داشت و نیز فشار رسانه‌ها ناكام ماند؛‌ اكنون مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در واكنش به نگرانی كارشناسان و دوستداران محیط‌زیست می‌گوید كه قرار نیست هیچ اقدامی مغایر با طرح جامع پارك پردیسان صورت بگیرد.

مأموریت ویژه برای حفظ گیاهان پردیسان

سلامت نیوز:۱۶مهرماه امسال امضای یک تفاهمنامه، پردیسان را به مهم‌ترین خبر محافل محیط‌زیستی تبدیل کرد.

به گزارش سلامت نیوز، براساس این تفاهمنامه كه تحت عنوان «تفاهمنامه بهسازی و احیای پارك پردیسان» به امضای رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهردار تهران رسید، قرار است مدیریت پارك پردیسان با حفظ مالكیت برای 15سال به شهرداری تهران واگذار شود.

واگذاری مدیریت پردیسان یك‌بار پیش از این در دولت‌دهم هم نام این پارك را بر سر زبان‌ها انداخته‌بود اما در آن زمان با مخالفت كارشناسان و فعالان محیط‌زیست و موضعگیری معصومه ابتكار كه ریاست كمیته محیط‌زیست شورای شهر را برعهده داشت و نیز فشار رسانه‌ها ناكام ماند؛‌ اكنون مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در واكنش به نگرانی كارشناسان و دوستداران محیط‌زیست می‌گوید كه قرار نیست هیچ اقدامی مغایر با طرح جامع پارك پردیسان صورت بگیرد.

 

نگرانی كارشناسان محیط‌زیست اما روز جمعه گذشته و در پی بازدید اتفاقی دكتر حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران شدت گرفت. او در گزارشی كه با تصاویر متعدد در فضای مجازی منتشر كرد، از پاكتراشی گونه‌های بومی در سطح وسیعی از پارك پردیسان خبر داد و با استفاده از تعبیر «گیاه‌كشی در پردیسان»‌ این رویداد را غیرمسئولانه و مغایر با روح طرح جامع پارك پردیسان اعلام كرد.

 

علی محمد مختاری كه بیش از 30سال است مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران است و خود را خادم و باغبان مردم تهران می‌خواند، در واكنش به آنچه در پردیسان رخ داده به همشهری گفت: كه آنچه در پردیسان اتفاق افتاده در واقع نظافت و پاكسازی زباله‌ها بوده است و صرفا با هدف سروسامان دادن به وضعیت نامناسب پردیسان انجام شده و هیچ جای نگرانی نیست.

 

مختاری درباره تفاهمنامه امضا‌شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری هم گفت: هیچ واگذاری‌ای صورت نگرفته و همانطور كه در متن این تفاهمنامه آمده است، این تفاهمنامه «جهت حفظ یكپارچگی مدیریت بوستان‌های فوق، مدیریت ساماندهی و بهسازی و بهره‌برداری بوستان طبیعت پردیسان به شهرداری تهران در چارچوب طرح جامع پارك، موضوع تفاهمنامه است».

 

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با تأكید بر حفظ گونه‌های ارزشمند گیاهی موجود در پردیسان گفت: آنچه برای ما اصل است، طرح جامع پارك پردیسان است و هرگونه اقدامی در قالب و چارچوب این طرح با نظر متخصصان و كارشناسان محیط‌زیست عملیاتی خواهد شد با این هدف كه پوشش گیاهی این پارك به‌عنوان سرمایه‌های طبیعی و فلور گیاهی شهر حفظ شود.

 

او با اشاره به حساسیت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهری برای حفاظت از میراث طبیعی و حفظ گونه‌های گیاهی بومی یادآور شد: 4‌ماه قبل بخش قابل‌توجهی از پوشش گیاهی پردیسان به‌دلیل آتش‌سوزی نابود شد و اگر شهرداری برای خاموش‌كردن آتش اقدام نكرده بود، بخش عمده پوشش گیاهی پردیسان اكنون وجود نداشت.

 

مختاری گفت كه كلانتری هنگام امضای تفاهمنامه گفتند كه سازمان محیط‌زیست اعتبار ندارد و از شهرداری برای حفظ سرمایه‌های طبیعی شهر و مخصوصا اجرای طرح جامع پردیسان كمك خواستند شهرداری هم مصمم به حفظ این سرمایه‌های ملی و طبیعی است و بدیهی است بهره‌برداری صحیح از مواهب زیست‌محیطی و منابع طبیعی برای دستیابی به مفهوم علمی توسعه پایدار برای عموم مردم را در دستور كار خود دارد.

ضمن اینكه شهرداری به پیشنهاد سازمان محیط‌زیست با هدف حفظ این سرمایه طبیعی به این موضوع ورود كرده و گرنه شهرداری آنقدر پروژه در دست دارد كه نیازی به این پروژه ندارد.

 

تشكل‌های مردمی نظارت كنند

زهرا صدراعظم نوری، رئیس كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران هم در این‌باره به همشهری گفت: پردیسان به‌عنوان یك پارك ارزشمند و اكوپارك از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به‌دلیل گونه‌های ارزشمند گیاهی و ارزش اكولوژیكی باید حفظ شود.

 

او با اشاره به امضای تفاهمنامه میان شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: این تفاهمنامه با هدف فراهم‌كردن سازوكارهای لازم برای احیای این پارك و تأمین نیازهای آن امضا شد زیرا سازمان حفاظت محیط‌زیست این امكان را ندارد كه بتواند برای حفاظت از این پارك و تقویت آن، هزینه و سازوكارهای لازم را فراهم كند و قرار است این اقدامات توسط شهرداری انجام شود.

 

نوری در توضیح این مطلب گفت: هر اقدامی كه در پارك پردیسان بخواهد انجام شود باید براساس طرحی صورت بگیرد كه قبلا تهیه شده و تلاش شورای شهر تهران هم این است كه مدیریت روی پارك پردیسان براساس طرح باشد.

همچنین هیچ‌گونه كار موردی و پیمانكاری هم نباید انجام بگیرد و هر اقدامی كه به بافت پارك و گونه‌های گیاهی آن آسیب بزند ممنوع است و باید از آن جلوگیری شود. با همین رویكرد ما از سازمان بوستان‌ها و برخی اساتید دانشگاه و نیز نماینده سازمان محیط‌زیست خواسته‌ایم تا هفته آینده در جلسه‌ای كه قرار است با حضور متولیان مربوطه برگزار شود حضور داشته باشند تا در یك كار چند‌جانبه، طرح عملیاتی شده و مقدمات اجرای آن ایجاد شود.

 

عضو شورای شهر تهران تأكید كرد: تمام تلاش ما این است كه هیچ‌گونه عدولی در اجرای طرح صورت نگیرد و به‌طور دائم نظارت جدی و مستمر بر اجرای طرح وجود داشته باشد تا پارك دستخوش اقدامات غیراصولی نشود. در این میان، از سازمان‌های غیردولتی و تشكل‌های محیط‌زیستی و گروه‌های مردمی هم می‌خواهیم نقش نظارتی را بر عهده بگیرند و درصورت مشاهده كوچك‌ترین اتفاق نگران‌كننده، موضوع را گزارش دهند و ما را در این زمینه یاری كنند.

 

سازمان حفاظت محیط‌زیست مقصر است

حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران و از منتقدان جدی واگذاری پارك پردیسان به همشهری گفت: تا پیش از این هم چندبار سازمان‌ها و نهادهای دولتی تلاش كردند پارك پردیسان را در اختیار بگیرند اما با مخالفت فعالان محیط‌زیست و فشار رسانه‌ها این طرح‌ها مسكوت ماند.

برای نمونه در دولت دهم برنامه‌ای بود كه پارك را بفروشند توافقاتی هم با بعضی دستگاه‌ها شده بود مصوباتی هم وجود داشت اما همانطوری كه گفته شد فشار رسانه‌ها و اعتراض فعالان محیط‌زیست باعث ناكامی این طرح شد.

با انتصاب كلانتری به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست و همسویی او با شهرداری این اتفاق با چراغ خاموش انجام شد و زمانی رسانه‌ها متوجه شدند كه تفاهمنامه در حال امضا بود.

 

او درباره پیشینه پارك پردیسان هم یادآورشد: براساس برنامه‌ای كه اسكندر فیروز، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط‌زیست برای این پارك درنظر گرفته بود، قرار بود 5قاره جهان در این پارك طبیعی بازسازی شود. برای تحقق این برنامه، یك شركت معماری به نام ماندلا طرح مفصلی را در سال 54 برای ایجاد پارك طبیعت تهیه كرد اما به‌دلیل گستردگی، این طرح اجرا نشد. بعد از انقلاب هم این طرح در سال‌های 73و 79 بازنویسی و قرار شد طرح تعدیل شده پارك پردیسان عملیاتی بشود كه بازهم مسكوت ماند.

آخانی می‌گوید: پردیسان متأسفانه طی سال‌های اخیر مورد دست‌اندازی و تجاوز قرار گرفته و بخشی از آن را وزارت مسكن و بخشی را سازمان آب تصرف كردند. علاوه بر این، عبور اتوبان از وسط و اطراف این پارك باعث كاهش عرصه‌های آن شد.

اما در این میان، شهرداری با تصرف دره فرحزاد كه در بخش غربی پارك واقع شده، این دره را كه از زیباترین اكوسیستم‌های دست نخورده تهران بود و گونه‌های منحصر‌به‌فرد ازجمله یك گونه اركیده خاص در آن رشد می‌كرد، تبدیل به پارك كرد و در نتیجه خسارت جبران‌ناپذیری به اكوسیستم پردیسان وارد شد.

 

او گفت: در 3سال اخیر هم با وجود اینكه ابتكار رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست، به‌طور رسمی پردیسان را به شهرداری واگذار نكرد اما به‌صورت نرم در اختیار شهرداری تهران قرار دارد و اطراف این پارك در حاشیه اتوبان‌ها به گل كاری و كاشت گیاهان زینتی اختصاص یافت.

 

انتقاد از رویكرد سازمان حفاظت محیط‌زیست

حسین آخانی،‌استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران ، ضمن انتقاد از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌خاطر امضای تفاهمنامه واگذاری پردیسان گفت: كلانتری با این استدلال كه ما اعتبار و بودجه نداریم كه 300میلیارد تومان هزینه كنیم این تفاهمنامه را امضا كرد درحالی‌كه این نقض غرض است چطور سازمانی كه وظیفه دارد مناطق تحت حفاظت خودش را نگهداری كند و هر سال تلاش می‌كند بخش‌هایی از عرصه‌های كشور را به مناطق حفاظت شده اضافه كند نمی‌تواند منطقه‌ای را كه در وسط تهران است و مقر سازمان محیط‌زیست هم در آن واقع شده، حفظ كند.

اكنون این شائبه ایجاد شده كه سازمان حفاظت محیط‌زیست در سایر مناطق حفاظت شده هم توانایی مدیریت و حفاظت ندارد و مجال ورود سازمان‌ها و تشكیلات مخرب به بهانه اجرای طرح‌های گردشگری، معدنكاری و طرح‌های مشابه به این مناطق فراهم می‌شود. براین اساس انتظار آن بود كه كلانتری به جای واگذاری پردیسان با استفاده از لابی‌های خود اعتبار و بودجه لازم را تأمین می‌كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha