دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 227403

چغندر حاوی سطوح بالای عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، که مطالعات نشان داده اند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان کمک کنند.

فواید و خطرات سلامت مصرف چغندر

سلامت نیوز: چغندر حاوی سطوح بالای عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، که مطالعات نشان داده اند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان کمک کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، چغندر سرشار از مواد مغذی سالم است، که از آن جمله می توان به پنج ویتامین ضروری، کلسیم، آهن، پتاسیم، و پروتئین اشاره کرد. اما این ماده غذایی می تواند عوارض جانبی شگفت انگیزی نیز داشته باشد.


به گزارش "ریدرز دایجست"، چغندر از جمله سبزیجاتی است که می توانید با مد نظر قرار دادن برخی ملاحاظات آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مد نظر قرار دهید.

مبارزه با سرطان

چغندر حاوی سطوح بالای عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، که مطالعات نشان داده اند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان کمک کنند. چغندر رنگ قرمز خود را مدیون یک رنگدانه گیاهی به نام بتاسیانین است، که برخی مطالعات اولیه نشان داده اند ممکن است از سلول ها در برابر عوامل سرطان‌زای مضر محافظت کند. همچنین، سطوح بالای فیبری منحصر به فرد که در چغندر یافت می شود، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پیوند خورده است. به گفته دکتر محمت آز، افزودن یک چهارم فنجان چغندر به رژیم غذایی روزانه می تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

چغندر منبع خوبی برای فولات و بتائین است. این مواد مغذی به همراه هم عمل کرده و در کاهش سطوح هوموسیستئین خون که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در نتیجه شکل گیری التهاب و آسیب رساندن به شریان ها افزایش دهد، نقش داشته باشند.

تقویت سلامت چشم

برگ های چغندر منبع خوبی برای لوتئین است. این آنتی اکسیدان قوی به محافظت از چشم ها در برابر انحطاط ماکولای مرتبط با سن و آب مروارید کمک می کند. همچنین، این ماده غذایی حاوی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی گیاهی است که می توانند به بهبود سلامت چشم ها و بافت های عصبی انسان کمک کنند.

تقویت استقامت

نتایج پژوهش های پژوهشگران بریتانیایی نشان داده است ورزشکارانی که پیش از انجام تمرینات خود ترکیب آب چغندر و اندکی آب سیب را می نوشیدند از استقامت بیشتر و فشار خون زمان استراحت پایین‌تر نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دادند، برخوردار بودند. به نظر می رسد نیترات موجود در چغندر عامل کلیدی در بهبود استقامت محسوب می شود. مطالعات بیشتر نشان داده اند که ترکیب آب چغندر-سیب می تواند انجام برخی فعالیت ها (مانند پیاده روی) را برای افراد سالخورده به کاری کمتر خسته کننده تبدیل کند.

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

چغندر اسید نیتریک تولید می کند، که به افزایش جریان خون در سراسر بدن انسان از جمله مغز، کمک می کند. تصویربرداری های MRI صورت گرفته روی افراد مسن نشان داده اند که پس از مصرف یک رژیم غذایی با محتوای نیترات بالا که شامل چغندر می شده است، سوژه ها افزایش جریان خون به ماده سفید لوب های پیشانی مغز خود را تجربه کرده اند.

مبارزه با یبوست

فیبر موجود در چغندر به عملکرد روان دستگاه گوارش انسان کمک می کند.

خطر سلامت: مصرف چغندر می تواند موجب تشکیل سنگ کلیه شود

اگر مستعد ابتلا به سنگ های کلیه هستید، شاید بهتر باشد برگ های چغندر را با احتیاط بیشتری مصرف کنید. آنها سرشار از اگزالات ها هستند، که می توانند کریستال های کوچکی را شکل داده و به شکل گیری سنگ های کلیه منجر شوند.

خطر سلامت: مصرف چغندر می تواند موجب ابتلا به نقرس شود

چغندر سرشار از اگزالات است که می تواند ابتلا به بیماری نقرس را موجب شود. نقرس یک نوع آرتریت است که به واسطه افزایش بیش از حد اسید اوریک در بدن شکل می گیرد.

خطر سلامت: مصرف چغندر موجب تغییر رنگ مدفوع می شود

اگرچه مصرف چغندر بهبود شرایط اجابت مزاج را در پی دارد، اما می تواند ادرار یا مدفوع را به رنگ صورتی یا قرمز درآورد. در این شرایط جای نگرانی وجود ندارد و نباید آن را با وجود خون در مدفوع یا ادرار اشتباه گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha