کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در خصوص روغن مناسب برای مصرف خانواده‌ها توضیحاتی را ارائه داد.

از مصرف بیش ازحد روغن‌های جامد پرهیز کنید

سلامت نیوز:کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در خصوص روغن مناسب برای مصرف خانواده‌ها توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،فرزانه صادقی کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در خصوص ویژگی‌های روغن‌های مناسب برای مصرف خانوار اظهار داشت: اصولاً تمام روغن‌های سطح بازار که استانداردهای وزارت بهداشت را داشته باشند، قابل استفاده هستند.

وی افزود: در حال حاضر نظارت بر کیفیت روغن‌های خوراکی توسط شورای سیاستگذاری انجام می‌شود که در این شورا اعضایی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و صنایع تولیدکننده حضور دارند.

صادقی تصریح کرد: تمام کارخانجات تولیدکننده روغن موظف به رعایت استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در خصوص نحوه نظارت وزارت بهداشت بر کیفیت روغن‌های سطح بازار گفت: نمونه‌گیری از روغن‌ها در خط تولید در سطح بازار انجام می‌شود که با انجام آزمایش‌های لازم، کیفیت آنها توسط کارشناسان تأیید می‌شود.

وی اضافه کرد: برای روغن‌های مصرفی خانوار، استاندارد 9131 تعیین شده است که این استاندارد شامل روغن‌های نیمه‌جامدی بوده که به مصرف خانوار می‌رسد.

وی در خصوص استفاده از روغن سویا نیز توضیح داد: معمولاً روغن سویا به صورت مخلوط مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا این روغن از اسید چرب غیراشباع زیادی برخوردار بوده و اگر در معرض نور و هوا قرار بگیرد در مدت زمان کوتاهی فاسد خواهد شد، به همین دلیل این روغن توسط کارخانجات به صورت هیدروژنه و نیمه جامد عرضه می‌شود.

وی گفت: خانواده‌ها می‌توانند از روغن آفتابگردان و ذرت برای پخت و پز و تهیه سالاد استفاده کنند، همچنین برای غذاهای سرخ‌کردنی که فرایند پخت آنها عمیق و طولانی بوده، بهتر است از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده شود.

صادقی توصیه کرد: اصولاً بهتر است خانواده‌ها هر سه نوع روغن مایع، نیمه جامد و جامد را تهیه کنند تا بتوانند با توجه به نوع مصرف از این روغن‌ها استفاده کنند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر یکی از شرکت‌های تولیدکننده روغن، اقدام به تهیه روغن بدون پالم کرده است که صحت این موضوع با آزمایش‌های انجام شده توسط کارشناسان وزارت بهداشت تأیید می‌شود.

وی در پایان گفت: استفاده از روغن‌های جامد به دلیل بالا بودن میزان اسید چرب اشباع توصیه نمی‌شود زیرا این روغن‌ها به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha