مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن اشاره به اجرای اقداماتی برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان، از آغاز تدوین برنامه‌های مقابله‌ای برای استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و ایلام خبر داد.

اولویت مقابله با گرد و غبار در سه استان بحرانی

سلامت نیوز: مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن اشاره به اجرای اقداماتی برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان، از آغاز تدوین برنامه‌های مقابله‌ای برای استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و ایلام خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، ضیاءالدین شعاعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در سیاست‌های ستاد مقابله با گرد و غبار در دولت دوازدهم تغییر فاحشی نسبت به دوره گذشته ایجاد نشده است، اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل شرایط ویژه‌ای که در بودجه ستاد ایجاد شد و توجه ویژه‌ای که رئیس جمهور نسبت به اولویت قرار دادن مقابله با گرد و غبار داشت، آماده جذب اعتبارات شدیم و اجرای برنامه‌های مقابله‌ای آغاز شد.

وی با بیان اینکه امسال موفق شدیم حدود ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی بگیریم، گفت: تاکیدات رئیس جمهور در این زمینه و موظف کردن وزارت جهاد کشاورزی برای آغاز عملیات مقابله با گرد و غبار باعث شد که در خوزستان کارهای جدی در زمینه مقابله با گرد و غبار شروع شود.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: همکاری وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها منجر به تخصیص آب و احداث کانال‌ها شد و در نهایت در حدود ۴۲ هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی گرد و غبار عملیات مقابله‌ای شروع شد. چنین اقداماتی نتیجه این است که در پی سیاست‌گذاری‌های انجام شده برای ستاد با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، برنامه‌ها تهیه و آماده جذب اعتبارات شد.

به گفته شعاعی در حال حاضر دولت تاکید دارد که بعد از خوزستان، به اولویت‌های بعدی کشور در زمینه مقابله با گرد و غبار رسیدگی شود. به همین علت در کمیته‌های تخصصی با محوریت استان‌های بحرانی مثل کرمان، سیستان و بلوچستان و ایلام کارهای جدی شروع شده است که بعد از آماده شدن برنامه‌های مقابله با گرد و غبار این استان‌ها، کارهای مربوط به تامین اعتبارات پیگیری خواهد شد. دولت نیز قول‌هایی در مورد اعتبارات داده است.

طوفان گرد و غبار طی چند سال گذشته به یکی از معضلات زیست محیطی کشور بدل شده است که در برخی فصول شدت گرد و غبار باعث تعطیلی مدارس و ادارات و افزایش بیماری‌ها و حساسیت‌ها می‌شود. روز گرد و غباری روزی است که شاخص ذرات معلق (PM۱۰) از ۱۵۰ عبور کند و این شرایط تا دو روز تداوم داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha