معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: آمار موجود درباره سلامت زنان به عنوان یک زنگ خطر است و باید در حوزه برنامه ریزی این روند را اصلاح کرد.

ابتکار: سلامت زنان در وضعیت زنگ خطر

سلامت نیوز: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: آمار موجود درباره سلامت زنان به عنوان یک زنگ خطر است و باید در حوزه برنامه ریزی این روند را اصلاح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی ارتقای سلامت و خودمراقبتی در محل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، افزود: در شاخص ها و آمارها مشخص می شود شکاف هایی در میان مردان و زنان وجود دارد و در جاهایی وضعیت برای زنان متفاوت تر از مردان است مانند بیماری هایی مانند دیابت که مهمترین فعالیت در این زمینه موضوع آموزش است.
وی اظهار داشت: یکی از موفقیت های دولت یازدعم اجرای طرح تحول سلامت بود که یکی از مخاطبان اصلی آن زنان بودند و امیدواریم بتوانیم به بهبود شاخص های سلامت به ویژه برای بانوان دست یابیم.
وی تصریح کرد: در برنامه ششم در ماده ١٠١ و ١٠٢ نگاه متعادل جنسیتی وجود دارد و جایگاه مردان و زنان را باید متعادل ببینیم تا زنان هم به همه فرصت ها دسترسی داشته باشند.
ابتکار ادامه داد: در کشور برای همه برنامه ریزی می شود اما نیازهای زنان متفاوت است و فرصت های برابر برای زنان اتفاق نمی افتد و مساله دسترسی به فرصت ها در بخش های فرهنگی و اجتماعی و وجود سقف های شیشه ای همچنان وجود دارد که باید اینها را مدنظر داشت.
ابتکار کم تحرکی و زندگی شهری و استفاده مداوم از خودرو را از جمله مشکلات در راستای تشدید بیماری های قلبی عروقی و دیابت دانست و گفت: عارضه زندگی شهری و محیط زیست و تغذیه نامناسب از دیگر مشکلات است.
وی اضافه کرد: اگرچه غذاهای سنتی سالم در خانواده ها به سمت غذاهای خاص مانند کباب و فست فود پیش رفته و کمتر خانواده ها از غذاهای سنتی استفاده می کنند. این نوع سبک زندگی را نیز باید تغییر داد.
وی ادامه داد: باید این آموزش ها را از مدارس شروع کرد چون یکسری بیمار های شایع در زنان نگران کننده است و هزینه های زیادی برای جامعه دارد.
معاون رئیس جمهوری افزود: باید طرح هایی همچون ایجاد کلینیک های سلامت باید ادامه یابد به همین منظور برای موضوع سلامت بانوان حتما برای طرح هایی که داریم با وزیر بهداشت جلسه ای خواهیم داشت.
وی درباره سلامت خاص زنان و بهداشت باروری نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه افزایش آگاهی بسیار ضروری است و برای اینکه زنان و جوانان شخصیت خودشان را حفظ کنند باید روی آن کار کرد چون جهل سبب افزایش رفتارهای پرخطر می شود.
ابتکار ادامه داد: درباره اعتیاد و موضوع سلامت روان نیز بانوان درگیر هستند و باید میزان آگاهی بانوان را افزایش داد.
وی با بیان اینکه البته آموزش های قبل و حین ازدواج باید همچنان اجرا شود، تاکید کرد: ما روند رو به رشدی در آسیب های اجتماعی داریم و رهبر معظم انقلاب اسلامی به همین دلیل شورای اجتماعی را تشکیل داد البته ابتدا باید با آگاهی و عزت نفس آسیب ها را برنامه ریزی و کنترل کنیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: دیگر زمان انکار و نادیده گرفتن موضوعات و آسیب های اجتماعی نیست و نمی توانیم فقط آسیب ها را در آخر خط ببینیم.
وی به راه اندازی اولین مرکز بازتواتی مادر و کودک معتاد در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در این مرکز مادران کارتن خواب معتاد با کار مددکاری مادر را درمان و بچه اش را پیدا می کنند در کنار هم دوباره زندگی می کنند البته شاید تعدادی از این مادران به بیماری ها و رفتارهای پرخطرمواجه باشند که امیدواریم این کار اثربخش باشد.
وی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و سلامت روان نیز شکاف های قابل توجهی برای زنان وجود دارد و زنان در حوزه بهداشت و روان آسیب های زیادی می بینند که بخشی از آن به دلیل خشونت رفتاری و فیزیکی در خانه یا بیرون می تواند باشد و سلامت زنان را هدف قرار می دهد باید روی این موضوعات فرابخشی نگاه کنیم.
ابتکار افزود: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شاخص های مربوط به برقراری تعادل جنسیتی، آموزش و سلامت را در ستاد ملی زنان بررسی می کند و امیدواریم در سال ١٤٠٠ به شاخص های خوبی در تمام این زمینه ها برسیم، البته شاخص ورزش و تحرک بدنی برای ما مهم است و امیدواریم بتوانیم اینها را به سبک زندگی زنان برگردانیم.
وی حذف معلم ورزش در سه سال اول دوره ابتدایی را یکی از مشکلات جدی در حوزه آموزش دانست و گفت: در این سه سال بهترین روش برای افزایش انگیزه دانش آموزان به ورزش است و امیدواریم آموزش و پرورش دوباره این موضوع را برای این دانش آموزان در نظر بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha