دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: كراك بیشترین ماده اعتیاد آور مصرفی در بین جوانان تهرانی است و بعد از آن شیشه رتبه دوم را دارد و این موضوع باید علت‌یابی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مصطفی محمدنجار در مراسم هشتمین جشنواره معرفی آثار برتر مكتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر و سوء مصرف آن كه صبح امروز در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهار داشت: پرداختن به موضوع مواد مخدر كه پدیده‌ای پیچیده و چند وجهی است استراتژی متوازن می‌خواهد و تدوین این استراتژی كار پژوهشی عمیقی را می‌طلبد.

وی با بیان اینكه باید به دنبال نقشه راه جامعی باشیم افزود: نگاه به مواد مخدر باید كاملاً علمی باشد. راهبردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر، نوع نگاه، مبتنی بر علم است چرا كه باید منابع كشور به طور بهینه مصرف شود.

محمدنجار ادامه داد: در این راه می‌توان از تجربیات سایر كشورها استفاده كرد همچنین می‌توان تجربیات ایران را به سایر كشورها انتقال داد. این در حالی است كه در گذشته فعالیت مبارزه‌ای با مواد مخدر بیشتر مقابله محور بوده است اما در روند كنونی رویكرد، علمی و دانش محور است.

دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: گردش مالی مواد مخدر و پولشویی و زیان‌های اقتصادی حاصل از آن و همچنین راهكارهای مافیای مواد مخدر برای ترانزیت عرضه مواد از جمله مواردی است كه پشت صحنه اعتیاد را تشكیل می‌دهد و البته برخی نقاط آن حلقه مفقوده مانده است.

وی اضافه كرد: در حال حاضر اردوگاه‌های جدیدی در زمینه مواد مخدر در حال راه‌اندازی است كه معتاد طی دوره‌ای در آنجا سم‌زدایی، كار روانشناسی و بازتوانی و بازپروری دریافت می‌كند.

محمدنجار تصریح كرد: زمانی باید به معتادان خیابانی توجه می‌شد كه شد اما اینكه چرا به نتیجه نرسید جای سؤال است و باید بررسی‌های علمی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: تدوین خط سیر و نقشه راه تحقیقات در زمینه سوء مصرف مواد مخدر، ترغیب و ترویج پژوهش در این زمینه و پیگیری برای ایجاد مقاطع تحصیلی اعتیاد مانند دكترای تخصصی اعتیاد از مهمترین برنامه‌های بخش پژوهش ستاد است.

محمدنجار اضافه كرد: متأسفانه بودجه تحقیقات در زمینه مواد مخدر ناچیز است كه باید افزایش یابد. در همین زمینه 12 پروژه تحقیقاتی در دستور كار است.

دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان كه چندی پیش در تهران با من ملاقات داشت اعلام كرد كه گردش مالی مواد مخدر در افغانستان حدود 65 میلیارد دلار است كه از این میزان فقط 500 میلیون دلار نصیب كشاورزان و سایر افرادی كه در این زمینه در افغانستان فعالیت می‌كنند می‌شود و به نوعی دهقان افغانی عاملی است كه به فقر و فلاكت افتاده است.

محمدنجار گفت: در بخش درمان باید دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی تقویت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha