یک فوق تخصص هماتولوژی، گفت: درگذشته سالانه بیش از ۳ هزار تولد تالاسمی ماژور وجود داشت که امروزه این تعداد به کمتر از ۲۵۰ تولد رسیده است.

شیوع تالاسمی در مناطق مالاریاخیز/کاهش آمار تولد کودکان ماژور

سلامت نیوز:یک فوق تخصص هماتولوژی، گفت: درگذشته سالانه بیش از ۳ هزار تولد تالاسمی ماژور وجود داشت که امروزه این تعداد به کمتر از ۲۵۰ تولد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر آزیتا آذرکیوان افزود: امروزه کیفیت درمان بیماران تالاسمی بهبود یافته. خون سالم و درمان سالم برای بیماران تالاسمی در کشور وجود دارد و این بیماران نیازهایشان با نیازهای ۲۰ سال قبل متفاوت شده است. هم‌اکنون به همت سازمان انتقال خون، تزریق خون مناسب در تهران و سایر شهرستان ها به طور مرتب برای این بیماران انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون در خصوص درمان قطعی بیماری تالاسمی، گفت: درمان این بیماران درمان نگه دارنده است.  اما درمان قطعی آن پیوند مغز استخوان است که اگر در کودکی تشخیص داده شود آنها را کاندیدای پیوند می‌کنند در غیر این صورت درمان آنها به صورت تزریق خون خواهد بود.

وی افزود: طبق آماری که انجمن تالاسمی به ثبت رسانده بین ۱۶ تا ۱۸ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد. تعدادی بیمار تالاسمی اینترمدیا هستند که عضو نشده‌اند و آمار واقعی را بالاتر می برد.

آذرکیوان اظهار کرد: ژن تالاسمی در کشور ما بسیار زیاد است و در خطه‌ شمال و جنوب بیشتر از سایر نقاط دیده می شود ولی خوشبختانه از سال ۱۳۷۵ که آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج اجباری شد، از زوجین قبل از ازدواج آزمایشی گرفته می‌شود و در صورتی که هر دو ناقل باشند به آنها مشاوره داده می شود که در صورت ازدواج با انجام آزمایش ژنتیک اقدام به فرزندآوری کنند.

وی ادامه داد: اگر زن و شوهر هر دو ژن مینور داشته باشند در هر باداری ۲۵درصد احتمال دارد که فرزندشان ماژور باشد که با آزمایشات تشخیص قبل از تولد شناسایی می شوند و اگر زوجین فرزندشان جز ۲۵درصد ژن ماژور بود اجازه ی سقط به آنها داده می‌شود.

این فوق تخصص هماتولوژی گفت: آمار دقیقی از تعداد افرادی که به این دلیل فرزندشان را سقط می‌کنند در دست نیست اما در گذشته بیش از ۳هزار تولد ماژور در سال وجود داشت که با برنامه های پیشگری های وزارت بهداشت این تعداد به کمتر از ۲۵۰ تولد تالاسمی در سال رسیده است.

آذر کیوان افزود: در خطه‌ شمال و جنوب به دلیل اینکه در گذشته بیماری مالاریا بیشتر بوده است و افراد ناقل تالاسمی در مقابل مالاریا مقاومت پیدا کرده‌اند و نیز ازدواج های فامیلی بیشتری  داشته‌اند، شیوع تالاسمی در مناطق مالاریاخیز بیشتر است.

عضو هیئت علمی سازمان انتقال خون ادامه داد: بیماری تالاسمی به دونوع آلفا و بتا تقسیم می‌شود. اگر زنجیره‌ی آلفا درگیر شود به آن آلفاتالاسمی و اگر ژن و زنجیره‌ی بتا درگیر شود به آن بتاتالاسمی می‌گویند.

وی افزود: شدت کم‌خونی بتا در کشور به مراتب بیشتر است و حدود ۴ درصد از افراد جامعه را شامل می شود که در واقع بیشترین مشکلات را تالاسمی های ماژور بتا دارند .

این متخصص هماتولوژی در آخر اضافه کرد: شدت کم خونی آلفا کمتر و خفیف تر است که با وجود اینکه ناقلین تالاسمی مینور آلفا در کشور بیشتر هستند و حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند ولی به دلیل اینکه شدت بیماری کمتر است نیازمند  مراجعه به پزشک و مراقبت دائمی نیستند و مشکلات کمتری را نسبت به ناقلین بتا دارند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha