یك فوق تخصص جراحی كودكان گفت: "آنتروكولیت " یا التهاب روده از مهمترین عوارض جراحی ناهنجاری مادرزادی "هیرشپرونگ " است كه استفراغ، اسهال بدبو، نفخ شكم و تب از علائم این عارضه به شمار می‌رود.

 به گزارش سلامت نیوز  صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه "آنتروكولیت " یا التهاب روده از مهمترین عوارض ناهنجاری مادرزادی "هیرشپرونگ " به شمار می‌رود، اظهار داشت: این مسئله ممكن است بعد از عمل نیز رخ دهد.

وی گفت: مهمترین علائم عارضه التهاب روده استفراغ، اسهال بدبو، نفخ شكم و تب است؛ از این رو اطرافیان با دیدن چنین علائمی در كودك مبتلا به ناهنجاری هیرشپرونگ باید طفل را فوراً به بیمارستان محل عمل منتقل كنند تا طفل تحت درمان‌های دارویی و در صورت لزوم، جراحی قرار گیرد.

این فوق تخصص جراحی كودكان تنگی محل پیوند در بالای مقعد را از دیگر عوارض ناهنجاری هیرشپرونگ بیان كرد و ادامه داد: این عارضه پس از برداشتن روده معیوب و پیوند زدن روده سالم به مقعد اتفاق می‌افتد كه علائمی نظیر سختی اجابت مزاج با احساس درد هنگام دفع به‌ وجود می‌آید؛ پزشك معالج كودك این عارضه را از طریق دیلاتاسیون (گشاد نمودن محل تنگی مقعد) درمان می‌كند.

دلشاد افزود: بی‌اختیاری دفع مدفوع از دیگر عوارض نادر ناهنجاری هیرشپرونگ است، البته این عارضه با یكسری از اقدامات قابل پیشگیری و درمان است. ضمن اینكه ضعف قدرت جنسی در سنین بلوغ از دیگر عوارض درازمدت این بیماری در پسر بچه‌ها است.

رئیس بخش جراحی كودكان بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) خاطر نشان كرد: به تازگی روش‌های جدیدی برای درمان ناهنجاری هیرشپرونگ بدون باز كردن شكم انجام شده است، در این روش روده بدون عصب و روده متسع از طریق مقعد خارج گشته و روده سالم به مقعد پیوند زده می‌شود.

"هیرشپرونگ " یكی از ناهنجاری‌های مادرزادی است كه در این بیماری، روده از بدو تولد عملكرد طبیعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha