اقدامات وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از بیماری تالاسمی

سلامت نیوز:رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: با برنامه‌ریزی‌های لازم امیدواریم از تجویز داروهای تزریقی برای بیماران مبتلا به تالاسمی به سمت داروهای خوراکی حرکت کنیم.

حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران در گفت‌وگو با  خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت بیماری تالاسمی در کشور، اظهار داشت: به وضعیت این بیماری باید از دو منظر نگاه شود یکی روش‌های پیشگیری از این بیماری و دیگری روش‌های درمانی آن است.


وی افزود: روش‌های پیشگیری از بیماری تالاسمی بسیار با اهمیت است به دلیل اینکه اگر فردی به این بیماری مبتلا شود بار سنگینی را بر دوش خانواده قرار خواهد داد. همچنین ارائه خدمات مناسب به بیماران موجود باید مدنظر واقع شود تا بتوانیم در افزایش دادن طول عمر ‌آنها نقش مؤثری ایفا کنیم. 


ابوالقاسمی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از بیماری تالاسمی، گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت در پیشگیری از بیماری‌ تالاسمی برنامه‌های خوبی اجرا کرده که نسبت به 20 سال گذشته موفقیت بیشتری داشته است که ارائه خدمات بهداشتی در سطح روستاها و حاشیه شهرها، ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج باعث شده تعداد این بیماران کاهش پیدا کند که اگر این برنامه‌ریزی‌ها صورت نمی‌گرفت آمار این بیماران افزایش پیدا می‌کرد.


رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، تصریح کرد:در حال حاضر تعداد کودکان مبتلا به بیماری تالاسمی سالانه 200 نفر تخمین زده می‌شود که اگر برنامه‌ریزی‌ وزارت بهداشت نبود ممکن بود این آمار به هزار نفر نیز افزایش پیدا کند.


وی در ادامه با اشاره به موضوع تجهیزات پزشکی در خصوص درمان این بیماران، گفت: تجهیزات پزشکی امکانات انتقال خون و همچنین داروهای دفع‌کننده آهن و بالا بردن دانش پرستاران و پزشکان از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم. 


ابوالقاسمی ادامه داد: در حال حاضر تلاش می‌شود که داروهای این بیماران به طور کامل در کشور تولید و به دست آنها برسد. همچنین با برنامه‌ریزی‌های لازم امیدواریم از داروهای تزریقی به سمت داروهای خوراکی حرکت کنیم. 


رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران در پایان با اشاره به وضعیت بیمه‌ای این بیماران، گفت: تصمیم‌های ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی بیمه‌ها گرفتاری‌هایی را برای این بیماران ایجاد می‌کند لذا لازم است در خصوص این بیماران تصمیمات صحیح و کارشناسی شده اتخاذ شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha