اگر به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید، بکوشید شبها به اندازه کافی بخوابید؛ چراکه محققان در مطالعه‌ای دریافته‌اند کسانی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، احتمال زیادی هست که روز بعد حدود ۴۰۰ کالری بیشتر غذا بخورند و بدین گونه دچار اضافه وزن و نهایتا درگیر عوارض چاقی شوند.

حواستان باشد: کمخوابی، انسان را وادار به پرخوری می‌کند

سلامت نیوز:  اگر به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید، بکوشید شبها به اندازه کافی بخوابید؛ چراکه محققان در مطالعه‌ای دریافته‌اند کسانی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، احتمال زیادی هست که روز بعد حدود ۴۰۰ کالری بیشتر غذا بخورند و بدین گونه دچار اضافه وزن و نهایتا درگیر عوارض چاقی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، محققان مطالعه‌ای را ترتیب دادند تا تعیین کنند که آیا محرومیت از خواب به میزان کافی، اثری بر مصرف کالری دارد یا نه. یافته‌های آنها نشان داد وقتی خواب شبانه شرکت‌کنندگان در این تحقیق کمتر از ۷ ساعت شد، روز بعد دچار پرخوری شدند و حدود ۳۸۵ کالری بیشتر روانه معده‌شان کردند؛ این میزان انرژی دریافتی می‌تواند وزن بدن را هر هفته تا نیم کیلوگرم افزایش دهد.
به گزارش سلامت آنلاین، دکتر گردا پوت، نویسنده این تحقیق و مدرس بخش تغذیه و دیابت کالج سلطنتی لندن تاکید کرد: کمبود خواب به مدت طولانی باعث افزایش دریافت کالری و نهایتا منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود.
حتی زمانی که شرکت‌کنندگان محروم‌شده از خواب در این تحقیق، غذای بیشتری نمی‌خوردند، محققان متوجه شدند که آنها به مصرف غذاهایی با محتویات چرب‌تر اما با پروتئین کمتر، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. از آنجا که چربی، کالری بیشتری نسبت به پروتئین در هر گرم دارد، این رفتار اصطلاحا «غذا برای پاداش» ریشهٔ دریافت کالری اضافی در برابر کمبود خواب قلمداد شد.
کمبود خواب بر تولید هورمونهای بدن نیز اثرگذار است. به عنوان مثال، میزان گرلین (Ghrelin)، هورمونی که گرسنگی را کنترل می‌کند، در اثر کمبود خواب افزایش یافت در حالی که لپتین (leptin)، تنظیم کنندهٔ انرژی و هورمونی که پیام سیری را به مغز می‌فرستد، در سطح پایین‌تری قرار داشت.
در نگاهی کلی، بدن باید به طور متوسط هر هفته ۳۵۰۰ کالری (یا ۵۰۰ کالری در روز) را بسوزاند تا نیم کیلوگرم از وزن فرد کاهش یابد اما خستگی (ناشی از کمبود خواب) باعث فعالیت کمتر می‌شود و در نتیجه سوخت‌وساز کالری کاهش یافته، افزایش وزن محتمل می‌شود. تداوم افزایش وزن به چاقی منتهی می‌شود که به گفته محققان و متخصصان، بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مضر برای سلامتی همچون بیماری‌های قلبی-عروقی، التهابات مفصلی و استخوانی، و... با آن گره خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha