مددكاری اجتماعی، یكی از رشته‌های كاربردی است كه فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در بحران‌ها، سوانح و بلایای طبیعی نقش‌های فعال و مؤثری را ایفا كنند.

به گزارش سلامت نیوزدكتر صمدی راد، رئیس كمیته علمی سمپوزیوم نقش مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی ، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مددكار اجتماعی یك فرد آموزش دیده و متخصص است كه با استفاده از روش‌ها و تكنیك‌هایی كه آموزش دیده، وارد زندگی انسان‌هایی می‌شود كه به هردلیل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی دچار مشكل بوده و نمی‌توانند مشكل خود را به تنهایی حل كنند یا منشاءمشكل خویش را تشخیص بدهند.
در واقع این افراد می‌توانند به یاری مددكار،مشكل خویش را شناخته و حل كنند.
وی افزود: مددكار اجتماعی به افراد نیازمند به خدمات اجتماعی كمك می‌كند تا خود را بیابند، مشكل خویش را بشناسند و سپس راه حل آن را پیدا كنند.
دكتر صمدی راد ادامه داد: یك مددكار نقش مداخله كننده مستقیم در حوادث و بلایای طبیعی را دارد و مشكلات را ریشه‌یابی كرده و راه‌حل‌های مناسب را به مددجو پیشنهاد می‌كند.
وی با اشاره به این كه از سال 1340 آموزشكده خدمات اجتماعی تشكیل شده است، تصریح كرد: مداخله در بحران‌ها و بلایای طبیعی بیشتر، كار اجتماعی محور را می‌طلبد و یك مددكار باید دارای توانمندی‌های روحی خاصی باشد تا بتواند مشكلات و معضلاتی را كه در زندگی انسان‌ها می‌بیند، تحمل كند.
رئیس كمیته سمپوزیوم نقش مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی با بیان این كه نقش مددكار در جامعه بسیار پر رنگ است، خاطرنشان كرد: در زمان حوادث و سوانح طبیعی عده كثیری ممكن است بی‌خانمان شوند یا توان اداره زندگی خود را از دست بدهند، اعضای خانواده‌های بسیاری ممكن است فوت كنند و بازماندگان به خصوص كودكان خردسال و سالمندان دچار مصائب شدیدی شوند و در این شرایط، نیاز به مداخلات مددكاری و ارائه خدمات اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود.
به گفته وی مددكاران اجتماعی در مقاطع لیسانس یا كارشناسی ارشد تحصیل كرده‌اند و اخیراً یك دوره را برای دكترای این رشته در نظر گرفته‌اند.
گفتنی است سمپوزیوم نقش مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی در تاریخ 3 اسفند ماه در سالن امام جواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی  برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha