دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 228869

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه معلولیت دائم از مهمترین عوارض سکته مغزی است، گفت:کم آبی بدن، مصرف قرص های ضد بارداری و بیماری های با منشا روماتیسم می تواند منجر به سکته مغزی شود.

افزایش خطر بروز سکته مغزی با کم آبی بدن

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه معلولیت دائم از مهمترین عوارض سکته مغزی است، گفت:کم آبی بدن، مصرف قرص های ضد بارداری و بیماری های با منشا روماتیسم می تواند منجر به سکته مغزی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اگر خونرسانی به قسمتی از مغز مختل و متوقف شود٬ این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد که به این وضعیت اصطلاحا سکته مغزی ( استروک ) می گویند. سکته مغزی به دو نوع ایسکمیک یا گرفتگی و انسداد عروق مغزی و سکته های خونریزی دهنده بر اثر پارگی عروق مغزی تقسیم می شود. به طور معمول 80 درصد از سکته های مغزی از نوع ایسکمیک و بر اثر گرفتگی و انسداد عروق مغزی رخ می دهند.
سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون رسان مغز ایجاد شود. به نظر برخی پزشکان و متخصصان، خطر بروز سکته مغزی در زنان به علت بیماریهای ژنتیک،هورمون، مصرف برخی داروها و پیامدهای ناشی از زایمان بیشتر از مردان است.
دکتر کوروش قره گوزلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سکته مغزی علاوه بر مشکلات جسمی، هزینه های زیادی را به خانواده ها، جامعه و نظام سلامت تحمیل می کند.
وی، گزگز و مورمور شدن دست و پا را مهمترین نشانه سکته مغزی اعلام کرد و گفت: احساس ضعف و کم تحرکی، اختلال در تکلم و گاهی اوقات سرگیجه و دوبینی از عوامل خطر بروز سکته مغزی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انسداد شریان یا سرخرگ، انسداد سیاه رگ یا ورید و خونریزی داخلی مغزی را شایع ترین علت بروز سکته مغزی اعلام کرد.

** کم مصرفی آب در تابستان می تواند به سکته مغزی بیانجامد
وی با اشاره به اینکه ننوشیدن آب به میزان کافی در تابستان ممکن است در سیاه رگ ایجاد لخته خون کرده و سبب سکته مغزی شود، ادامه داد:وقتی آب خیلی کم مصرف می شود، غلظت خون زیاد شده و اگر فرد زمینه لازم را داشته باشد، می تواند دچار سکته مغزی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: گاهی اوقات به علت فشارخون فرد دچار سکته مغزی می شود، در این حالت رگ در داخل مغز پاره شده و خون رسانی دچار اختلال می شود.
وی، فشارخون ، دیابت، افزایش چربی خون، مصرف سیگار، زمینه ژنتیکی، سن بالا و چاقی از عمدترین دلایل بروز سکته مغزی اعلام کرد و گفت: برخی از عوامل خطرساز سکته مغزی از جمله مصرف سیگار، دیابت و فشار خون و وزن زیاد هستند که کنترل آنها احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد.
قره گوزلی با اشاره به اینکه ارث عامل جدی در بروز سکته مغزی است، افزود: اگر کسی زمینه ژنتیک را داشته باشد، با کنترل فشارخون می تواند احتمال بروز سکته مغزی خیلی را کاهش دهد.
قره گوزلی با اشاره به اینکه بروز سکته ها در سنین پایین شایع تر از قبل شده است، گفت: رژیم غذایی نامناسب و استفاده از فست فودها سبب افزایش وزن و چاقی شده و این عارضه از عوامل خطر ساز سکته مغزی هستند.
وی افزود: ثابت شده که غذاهای رژیم مدیترانه ای برای جلوگبری از چاقی موثر است. این نوع رژیم غذایی شامل سبزیجات و میوجات همراه با پروتئین های دریایی است.
قره گوزلی، زمان طلایی تشخیص سکته مغزی را 3 ساعت اعلام کرد و گفت: تتشخیص بموقع سکته مغزی بسیار مهم است و اگر بموقع تشخیص داده و اقدامات لازم صورت گیرد، ممکن است فرد حتی می تواند بهبودی خود را بدست آورد.
قره گوزلی اظهار کرد: بعد از این مدت، عملکرد تعداد زیادی از سلول های مغزی مختل می شود و قسمتی از بدن دچار اشکال شد و برخی از اعضای بدن حرکات طبیعی خود را از دست می دهد.
روزانه 300 نفر در کشور براثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌ دهند که بخش قابل توجه این آمار به تهران مربوط می‌شود.آلودگی هوا، جمعیت بالا، کم تحرکی و فعالیت در فضای پر استرس، از عوامل اصلی آمار بالای سکته‌ قلبی در تهران است. پزشکان متخصص مغر و اعصاب، مصرف سیگار و قلیان، مصرف فست فود، اضافه وزن و چاقی و خواب نامناسب را از عوامل اصلی کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در ایران می دانند.
دبیر کنگره تازه‌ های قلب و عروق گفته که میزان مرگ و میر سالانه در ایران 357 هزار نفر است که 35 هزار نفرشان به خاطر سکته مغزی و قلبی جان خود را از دست داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha