سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 228948

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افسردگی، شایعترین بیماری ناشی ازمصرف مواد مخدر صنعتی، شیمیایی و روان‌گردان‌ها در میان نوجوانان و جوانان است.

افسردگی شایعترین عارضه مصرف مواد مخدر صنعتی است

سلامت نیوز:  استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افسردگی، شایعترین بیماری ناشی ازمصرف مواد مخدر صنعتی، شیمیایی و روان‌گردان‌ها در میان نوجوانان و جوانان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علی معتمد  افزود: مصرف مخدرهای صنعتی، شیمیایی و روان گردان ها علاوه بر ضعیف شدن جسم، از لحاظ روانی نابود کننده است. این مواد از عوامل تاثیرگذار بیماری‌های روانی است که متاسفانه به قیمت بسیار پایین و حتی با پول‌های تو جیبی کم، قابل دسترسی است.
وی افزود:افسردگی از بیماری هایی است که مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی یکی از عوامل بروز آن است و ضرورت دارد در مداخلات پیشگیرانه توجه به بهداشت روح و روان در برنامه‌های مبارزه اجتماعی با مواد مخدر قرار گیرد و خانواده ها با ارتباط گیری با مراجع ذی‌صلاح زمینه افزایش و آگاهی‌ها روانی فرزندان و حتی خود را افزایش دهند.


این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر تقویت برنامه‌های جنبی خانوادگی ادامه داد: تخلیه هیجانات خیلی مهم است و متاسفانه نوجوانان و جوانان به دلیل تصورات کاذب واشتباه مصرف مواد توهم زا را راهی برای تخلیه این هیجانات می پندارند و کمبود امکانات خانواده را نیز بهانه قرار می دهند، درحالی که باید آگاه باشند که استفاده از مخدرهای صنعتی و شیمیایی آسیب جدی به سیستم مغزی ، وارد و بروز بیماری های روانی را تشدید می کند.
معتمد تصریح کرد: اصول بهداشت روان بسیار ساده و قابل پیشگیری است، ولی وقتی بیماری ایجاد شد خانواده‌ها باید برای درمان هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند.


وی با ابراز تاسف از اینکه این روزها برخی از آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به بازاری برای عرضه و مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی تبدیل شده است، گفت: بروز این گونه مسایل ناشی از فقر فرهنگی است و برخی از اماکن ما برای ایجاد نوعی شرایط خاص ظاهری متوسل به هر چیزی بدون در نظر گرفتن پیامدهای سنگین و ناخوشایند آن می‌شوند.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد:مخدرهای صنعتی و شیمیایی به لحاظ جسمی و روانی مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند و روی انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارند، بنابراین ما شاهد مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، کم‌طاقتی، روان‌پریشی و تغییر سبک رفتاری هستیم .
به گفته معتمد، با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و مقابله با آن ، ضرورت دارد مسئولان و کارشناسان با هم فکری و برنامه‌ریزی مدون در جهت پیشگیری اولیه و عدم بروز بیماریهای روانی تلاش کنند.


وی افزود:آموزش خانواده‌ها و نوجوانان در مدارس و مراکز آموزش عالی، میزان آگاهی آنان را بالا برده می برد و همچنین فضایی جهت برقراری ارتباط موثر و مناسب والدین با فرزندان محسوب می شوند؛ ضمن اینکه ایجاد فضاهای تفریحی مناسب هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای خانواده‌ها و فرزندانشان کمک اساسی جهت جلوگیری از گرایش افراد نسبت به مصرف مواد مخدر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha