الصاق هشدارهای بهداشتی روی پاکت‌های انواع محصولات دخانی، قانون خوبی است که بد اجرا شده و تجربه اجرای آن در کشورهای مختلف نشان داده که می‌تواند تاحدودی در زمینه کاهش مصرف مفید باشد.

سلامت نیوز-*دکترغلامرضا حیدری: الصاق هشدارهای بهداشتی روی پاکت‌های انواع محصولات دخانی، قانون خوبی است که بد اجرا شده و تجربه اجرای آن در کشورهای مختلف نشان داده که می‌تواند تاحدودی در زمینه کاهش مصرف مفید باشد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، درج هشدارهای بهداشتی روی پاكت‌های انواع محصولات دخانی به‌منظور افزایش آگاهی مصرف‌كنندگان و كاهش مصرف، از پایان سال 87 آغاز شد اما عدم‌‌پیش‌بینی تبعات اجرای آن، این قانون را با مشكلاتی مواجه ساخت و موجب شد مخالفان اجرای این قانون كه عمدتا تولیدكنندگان سیگار هستند روی ضعف‌ها و نقایص آن تأكید كنند. از سوی دیگر ارزشیابی نحوه اجرای این قانون توسط ستاد كشوری مبارزه با دخانیات، بیش از پیش ضروری به‌نظر می‌رسد.

عكسی بدین‌منظور انتخاب شد اما همه انتظار داشتند اجرای آن قانون، تحولی در مصرف سیگار به‌وجود آورد اما چون عكس انتخاب‌شده به درستی كارشناسی نشده و دارای كیفیت و پیام مناسب نبود این اتفاق نیفتاد ولی به هرحال به‌عنوان نخستین اقدام قانونی انجام‌شده قابل تحسین است.

طبق مطالعاتی كه مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات انجام داده قبل از اجرای طرح الصاق هشدارهای بهداشتی روی پاكت‌های انواع محصولات دخانی، 30درصد سیگاری‌ها فكر می‌كردند اگر این تصویر را ببینند دیگر سیگار نمی‌كشند اما پس از اجرا تنها 7درصد از سیگاری‌ها عنوان كردند كه با دیدن این تصویر سیگار نمی‌كشند و به اعتقاد ما اگر این قانون به شكل درست اجرا و تصویر مؤثری انتخاب شود و بتواند پیام را به فرد برساند مؤثر خواهد بود و این روند باید كارشناسی و تكمیل شود و با شناسایی خطاهای اجرای قانونی نقایص آن برطرف شود.

اجرای زمانبر این قانون موجب شد ذهنیتی برای افراد سیگاری به‌وجود‌ آید مبنی براینكه پاكت‌های سیگار فاقد هشدارهای بهداشتی از كیفیت مناسب‌تری نسبت به پاكت‌های سیگار حاوی هشدارهای بهداشتی برخوردارند و این در حالی است كه عمدتا سیگارهای قاچاق هشدارهای بهداشتی ندارند و تمایل افراد سیگاری به سیگار قاچاق افزایش پیدا كرده و این اتفاق به‌خاطر بد اجرا كردن قانون پیش آمده است.

ستاد كشوری مبارزه با دخانیات باید با شناسایی نقایص، راهكارها را اجرا كند و شركت دخانیات را موظف كند تمامی سیگارهای موجود را برای الصاق تصاویر بفرستد و تصاویر حاوی هشدارهای بهداشتی روی تمامی پاكت‌های سیگاری كه از راه‌های قانونی وارد می‌شود ثبت شود و ارائه سیگار بدون تصویر در تمامی خواربارفروشی‌ها، كیوسك‌ها و همه مكان‌هایی كه سیگار ارائه می‌كنند ممنوع شود.

برای مؤثر واقع‌شدن، هشدارها باید به‌صورت بزرگ، واضح، خوانا و مصور درج شوند و حداقل نیمی از روی اصلی پاكت را بپوشانند و نشانگر مضرات بهداشتی و بیماری‌های خاص ناشی از مصرف دخانیات باشند. البته از دیگر نقایص قابل‌ذكر درخصوص الصاق هشدارهای بهداشتی آن است كه این تصاویر از بهمن 87 تاكنون هیچ‌گونه تغییری نكرده و این در حالی است كه تصاویر باید هر 6ماه یك‌بار تغییر یابند و با شناسایی نقایص تأثیر قانون و تجربه موفق دنیا در اجرای این قانون محقق خواهد شد و البته این نكته به‌معنای آن نیست كه با اجرای این قانون مشكل سیگار حل می‌شود اما می‌تواند تا حدودی توانایی و قدرت كنترل دخانیات را داشته باشد و اگر ما 7درصد هم نتیجه گرفته‌ایم نتیجه خوبی است اما می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم.

ستاد كشوری مبارزه با دخانیات از نظر اجرایی، كار سختی پیش رو دارد و باید پیگیری را به‌طور كامل انجام دهد چراكه شركت دخانیات به راحتی زیر بار نمی‌رود اما تجربه دنیا نشان داده كه غول‌های سیگارسازی دنیا این قانون را اجرا كرده‌اند و شركت دخانیات هم می‌تواند این قانون را اجرا كند و در بسیاری از كشورها سیگارهایی كه از كمپانی‌ها بیرون می‌آیند بدون الصاق هشدارهای بهداشتی نیستند و از سال 1990بسیاری از كشورها ازجمله برزیل، تایلند و كانادا این قانون را به‌طور كامل اجرا كرده و نتیجه گرفته‌اند اما شركت دخانیات به واسطه آنكه كار برایش هزینه‌بر است و به سختی می‌تواند هزینه آن را تأمین كند از موضع مخالفت برخورد می‌كند و زمان اجرا را طولانی‌تر می‌كند اما در هر صورت باید تابع قانون باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha