سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 228972

قاضی‌زاده هاشمی فهرستی از موانع طرح تحول از ارزانی نفت گرفته تا خودخواهی‌های دیگران را برشمرد. نماینده مجلس: سلامت ۹۰ درصد جامعه قربانی لغو بیمه سلامت رایگان در مراكز خصوصی می‌شود.

وزیر بهداشت: محاسبات طرح تحول درست در نیامد

سلامت نیوز: قاضی‌زاده هاشمی فهرستی از موانع طرح تحول از ارزانی نفت گرفته تا خودخواهی‌های دیگران را برشمرد. نماینده مجلس: سلامت ۹۰ درصد جامعه قربانی لغو بیمه سلامت رایگان در مراكز خصوصی می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، «در اجرای طرح تحول محاسبات درست در‌ نیامد» این بار دیگر خود وزیر بهداشت است كه درباره نقاط ضعف و اشتباهات محاسباتی طرح تحول صحبت كرده است و چنین نقل‌قولی از زبان منتقدان طرح تحول نیست. انگار خود وزارت بهداشتی‌ها هم حالا دیگر پذیرفته‌اند كه بخش‌هایی از راه را در طرح تحول اشتباه رفته‌اند و این اشتباه موجب شده است تا ادامه راه با چالش‌های جدی مواجه شود. نكته قابل‌تأمل اینجاست كه برخی از تقلاها برای جبران اشتباهات صورت گرفته در این طرح موجب چالش‌های جدی برای مردم خواهد شد و جدی‌ترین نگرانی این است كه از طرح تحول تنها پوسته‌اش باقی بماند و مردم سرگردان درمان شوند. هر چند ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت معتقد است: طرح تحول سلامت برنامه‌ای بازگشت‌ناپذیر است و برای هیچ كس متصور نیست كه دوباره به عقب برگردیم. با این همه، عقبگرد از طرح تحول با ابلاغیه‌های جدید عملی شده، حتی اگر مسئولان سلامت در سخن از این ماجرا كوتاه نیایند.

دكتر سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی را اگر یكی از حاشیه‌سازترین وزرای كابینه ندانیم، بی‌تردید باهوش‌ترین وزیری است كه كابینه یازدهم و حالا كابینه دوازدهم را همراهی می‌كند. حالا دیگر خود آقای وزیر هم متوجه شده كه اصرار بر بی‌نقص بودن طرح تحول اوضاع را بدتر می‌كند و باید یك جاهایی اشتباهاتش را بپذیرد. به همین خاطر هم هست كه در همایش پرستاری و مراسم تودیع و معارفه معاونت پرستاری در كنار بیان هوشمندانه انتظارات و گلایه‌ها به برخی نقاط ضعف و اشتباهات محاسباتی طرح تحول هم اشاره داشت.
  
فساد مالی عامل 90 درصد مشكلات
«اگر فساد در موضوعات مالی برچیده شود، 90 درصد مشكلات حل می‌شود» هاشمی اگرچه به طور مشخص به منبع و منشأ چنین فسادی اشاره نكرد، اما در ادامه گفت: ایراد كار این است كه نمی‌خواهند هزینه امورات سلامت را پرداخت كنند و بخش خصوصی و دولتی هم نمی‌توانند پرداخت‌ها را انجام دهند، به همین دلیل باید نگاه مسئولان متفاوت شود.
هاشمی با تأكید بر اینكه مسئولان چه در مجلس و دولت و چه در بقیه دستگاه‌ها در مورد رفاه اجتماعی زیاد صحبت می‌كنند، اما به این حرف‌ها كمتر عمل می‌شود، گفت: با وجود اینكه حاصل همه این درآمدزایی‌ها و اموال باید برای رفاه مردم و به ویژه رفاه در حوزه سلامت صرف شود، اما همچنان مشكلاتی از به كارگیری ویلچر برای بیماران تا تعویض ملافه توسط مردم در بیمارستان‌ها وجود دارد.
  
اعتراف به اشتباهات محاسباتی
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینكه در دنیا بالاترین گردش اقتصادی پس از   نفت و نظایر آن در حوزه سلامت است، تصریح كرد: « در اجرای طرح تحول، محاسبات در عمل درست در‌نیامد و خطاهایی اتفاق افتاد؛ مثلا به جای 5 میلیون نفر 11 میلیون بیمه شدند و  عده‌ای از صندوق‌های خویش‌فرما مهاجرت كردند، اعتباراتی كه در بودجه دیده شده بود، محقق نشد و محاسباتی که در سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت و سازمان مدیریت انجام شد، اعداد و ارقام آن درست درنیامد تولید نفت برخلاف پیش‌بینی‌ها افزایش نیافت و قیمت آن  هم به یک چهارم سقوط کرد و همه اینها باعث شد مشكلات بیشتر شود كه همه این موارد به گردش اقتصاد سلامت وابسته است تا اولویت را برای ارائه خدمات و كیفیت آنها معطوف كنیم، از سوی دیگر در كشور هر گروه به فكر خودش است و نگاه‌ها بخشی است و بخشی از مشکل هم به کسانی برمی‌گردد که برای ما ارزشگذاری می‌کنند. در طرح تحول هدفمان كاهش زیرمیزی‌ها و پرداخت‌های غیرمتعارف بود، البته در كتاب تعرفه هم اشتباهاتی وجود داشته و دارد كه باید اصلاح شود.»
این سخنان در حالی است که هدف از افزایش تعرفه‌ها در طرح  تحول، حذف زیرمیزی پزشكان اعلام شد. مسئولان سلامت كشور مدعی‌ شدند تا قبل از این طرح ۱۰هزار میلیارد تومان زیرمیزی رد و بدل می‌شده كه اكنون به صفر رسیده است!
  
عقبگرد بیصدا!
به‌رغم تمام ادعاها و رشد متوسط 187 درصدی تعرفه‌ها، اما در عمل انگار چنین امری چندان هم محقق نشد. در یك نظرسنجی اینترنتی تنها ۱۲درصد افراد شركت‌كننده با هر دو ادعای وزارت بهداشت موافق بودند و ۵۳ درصد به طور كامل مخالف این دو گزاره بودند.
۶۳ درصد شركت‌كنندگان برآورد وزارت بهداشت درباره حجم زیرمیزی را نادرست می‌دانند و ۷۸درصد هم می‌گویند كه زیرمیزی حذف نشده است.
از سوی دیگر اوایل امسال بود كه نخستین عقبگرد طرح تحول اتفاق افتاد و آن چیزی نبود جز بازگشت فرانشیز بستری به دوران قبل از طرح تحول.
ماجرا از این قرار بود كه اصلی‌ترین رخداد طرح تحول یعنی كاهش فرانشیز 10 درصدی بستری به 6 درصد در شهرها و فرانشیز 6 درصدی روستاییان به 3 درصد به یكباره به دوران قبل بازگشت و دوباره همان 10 درصد در شهرها و 6 درصد در روستاها شد؛ درست شبیه دوران قبل از طرح تحول.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در دولت یازدهم درباره چرایی افزایش فرانشیز بستری در بیمارستان‌های دولتی اینگونه توضیح داده بود: این تصمیم ناظر به منابع سازمان‌های بیمه‌گر است كه با مشكلات منابع مواجه هستند و 9 ماه تأخیر آنها در پرداخت به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی، مشكلاتی را برای بیمارستان‌ها به وجود آورده است.
اظهارات معاون درمان وقت نشان از پذیرش این امر داشت كه گام سوم طرح تحول فشار زیادی بر بیمه‌ها وارد كرده است. بگذریم از اینكه بیمه‌ها هم هیچگاه با حوزه سلامت همراهی نداشتند و ندارند، اما حكایت فشار مالی طرح تحول بر بیمه‌ها واقعیتی است كه برای جبران آن خود وزارت بهداشت هم زیربار افزایش فرانشیزها رفت. حالا هم كه مصوبه تازه سازمان بیمه سلامت برای گروه زیادی از مردم دردساز شده است؛ مصوبه‌ای كه بر‌اساس آن پذیرش دارندگان دفترچه‌های بیمه سلامت به بیمارستان‌های دولتی محدود شده است.
  
آسیب به 90 درصد مردم
رسول خضری، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس درباره این مصوبه می‌گوید: رویه قانونی این ابلاغیه درست است، اما در حال حاضر زمان مناسبی برای عملیاتی كردن و تحقق آن نیست.
وی تصریح می‌كند: ‌واقعیت این است كه اگر این ابلاغیه در ابتدا در خصوص افراد تحت‌پوشش بیمه همگانی كه تعداد آنها به 10 میلیون و 400 هزار نفر می‌رسد، اجرایی می‌شد مشكلی وجود نداشت، اما در حال حاضر عملیاتی كردن آن امكان‌پذیر نیست، زیرا از سال 93 این رویه ادامه داشته است و به یك‌باره بیمه‌شدگان نمی‌توانند در مراكز خصوصی هزینه بپردازند.
خضری با بیان اینكه بیش از 90 درصد مردم از این مصوبه آسیب و زیان می‌بینند، تأكید می‌كند: بیمه‌شدگان اغلب از قشر آسیب‌پذیر و محروم جامعه هستند، بنابراین زیان زیادی از این ابلاغ خواهند دید.

احمد همتی، سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد اعمال تغییرات در نحوه ارائه خدمات بیمه سلامت ایرانیان كه در پی صدور ابلاغیه‌ای تنها محدود به برخی مراكز درمانی می‌شود، تصریح می‌كند: در ابلاغیه‌ای كه سازمان بیمه سلامت ایرانیان در سایت خود ارائه داده، ابهاماتی وجود دارد، ضمن اینكه این مهم به صورت رسمی اعلام نشده است.
بنا به تأكید وی در آنچه در متن ابلاغیه بدان اشاره شده است، نحوه ارائه خدمات از سوی این بیمه به‌گونه‌ای بوده كه مراجعه به برخی مراكز درمانی را با مشكل مواجه می‌کند، ضمن اینكه این یك طرح اولیه بوده و قرار بر این شده تا در نشست كمیسیون با حضور مسئولان این سازمان، جزئیات آن مورد بررسی قرار بگیرد.

علی نوبخت حقیقی، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم در خصوص ادامه طرح تحول در شرایط كنونی، معتقد است: طرح ادامه خواهد داشت، اما ادامه آن منوط به اجرای یكسری اصلاحات اساسی است و ما احتیاج به یك جهاد عمومی داریم.
وی می‌افزاید: منظور ما از اصلاحات اساسی علاوه بر اینكه بیمه‌ها باید به تعهدات مالی خود عمل كنند، صرفه‌جویی كامل با رعایت قانون برنامه ششم مبنی بر نظام ا‌رجاع، استفاده از پزشك خانواده و به‌خصوص تكمیل پرونده الكترونیك است.
پیش از این نیز نوبخت گفته بود: «در طرح تحول سلامت به پزشكان غیرشاغل در بیمارستان‌ها حقوق‌های زیادی پرداخت شده و اعلام شد این پرداختی‌ها به پزشكان در مناطق محروم صورت گرفته است، در حالی كه برخی افراد در ستاد دانشگاه و ستاد وزارتخانه این پول‌ها را دریافت كردند كه ممكن است دو سال دیگر خود را نشان دهد.»
  
سؤالی كه وزیر پاسخش را می‌داند
طرح تحول ادامه دارد؛ این ترجیع بند كلام مسئولان حوزه سلامت است، اما اگر تنها نامی از این طرح باقی بماند، می‌توان همچنان آن را طرح تحول سلامت دانست؟ این سؤالی است كه وزیر بهداشت و سایر مسئولان این وزارتخانه بهتر از هر كسی پاسخش را می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha