شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 229245

جراح و متخصص ارتوپدی گفت: از عوارض کمبود ویتامین D مى‌توان به افزایش ایجاد سرطان سینه، سرطان پروستات، بیماری‌هاى قلبى و عروقى و بیماری‌هاى کلیوى اشاره کرد.

منابع غذایی غنی از ویتامین D را بشناسید

سلامت نیوز: جراح و متخصص ارتوپدی گفت: از عوارض کمبود ویتامین D مى‌توان به افزایش ایجاد سرطان سینه، سرطان پروستات، بیماری‌هاى قلبى و عروقى و بیماری‌هاى کلیوى اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،یاسر نژادی متخصص ارتوپدی  در خصوص اثرات ویتامین D در بدن توضیح داد: ویتامین D یا کلسیفرول از دسته ویتامین هاى محلول در چربى است، این ویتامین با افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده‌ها به رشد و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند ،لازم است بدانیم ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول از انواع دیگر ویتامین‌های D در بدن ،از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: ویتامین D و کلسیم موجب افزایش قدرت و هماهنگى در عضلات افراد میانسال نیز می باشد که از دلایل عمده ناتوانى عضلات در افراد مسن سطح پایین ویتامین D آنها است.

نژادی با بیان اینکه پایین بودن سطح ویتامین D در اطفال باعث بیمارى راشیتیسم یا نرمى استخوان مى شود گفت: همین کمبود ویتامین D در بزرگسالان باعث استئوپروز یا پوکى استخوان خواهد شد.

این متخصص و جراح زانو ادامه داد: از دیگر عوارض کمبود ویتامین D مى‌توان به افزایش ایجاد سرطان سینه، پروستات، بیماری‌هاى قلبى و عروقى و بیماری‌های کلیوى اشاره کرد. به دلیل غیر اختصاصى بودن علایم کمبود ویتامین D علایم ان دیر تشخیص داده می‌شود.

نژادی در ادامه دلایل احساس کمبود ویتامین D در بدن را عوامل زیر دانست:

-نیاز بدن به این ویتامین افزایش پیدا کند

-بدن نتواند مقادیر کافی از ویتامین D را بسازد

-ویتامین D کافی در غذا نباشد یا در معرض نور قرار نگیرد

-چه افرادی به ویتامین Dبیشتری نیاز دارند

-کودکان در حال رشد، خانم‌های باردار، خانم‌های شیرده،بچه‌های شیرخوار که مادر آنها کمبود ویتامین D دارند،افراد چاق نیاز به ویتامین D بیشتری دارند،افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند.

نژادی در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین منبع D نور خورشید است گفت:  زرده تخم مرغ،جگر ،روغن ماهی به خصوص آزاد و سالمون در آزمایش خون چه مقداری طبیعی و چه مقدار کمبود زیر ٢٠ ng/ml کمبود و بین ٢٠ تا ٣٠ نرمال است.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان در روز بدن نیاز به این ویتامین دارد گفت: بدن کودکان ١تا ٣ سال ٢٤٨ واحد و کودکان 4 تا8 سال 244 واحد ،پسران ٩سال و بالاتر بین ٢٠٠تا ٢٧٠ واحد ، دختران ٩ سال ١٥٠ تا٢٠٠ واحد و برای سنین بالای ٥٠ سال ٤٠٠ واحد نیاز است.

آمار بالای کمبود ویتامین D در کشور

این جراح زانو تصریح کرد: البته به هنگام بیمارى ،شکستگى استخوانى این مقدار افزایش پیدا مى‌کند. در تحقیقاتى که در ایران و بیمارستان بقیه الله الاعظم توسط خانم عباسى صورت گرفته است ،از هر صد بیمار مبتلا به شکستگى استخوان نود نفر کمبود ویتامین D داشته و در تحقیقات دیگرى که در کشور ما صورت گرفته ٦٠ تا ٨٠ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D بودند که لزوم استفاده از مکمل‌هاى آن به عنوان غنى کننده مواد غذایى لازم است.

وی ادامه داد: از آنجا که این ویتامین از ویتامین‌هاى محلول در چربى است می‌توان آن را حتى به روغن مصرفى روزانه اضافه کرد.

نژادی با تاکید بر این موضوع که بهترین منبع دریافت این ویتامین نور خورشید است گفت: در تحقیقاتى که در جوامع غربى بر اساس نوع پوشش صورت گرفته نیاز به در معرض نور خورشید قرار گرفتن ١/٣ بدن فرد در بعضى زمان‌ها مطرح بود که تحقیقات اخیر نشان داد قرار گرفتن صورت، پشت دست‌ها و پاها در معرض نور مستقیم خورشید و بدون مانع شیشه لازم و کافى است لذا افرادی که از پوشش کامل برخوردار هستند با مشکل کمبود دریافت ویتامین D مواجه نخواهند شد، اما افرادى که داراى پوست تیره‌ترى هستند، لازم است مدت زمان بیشترى نیاز دارند تا مقدار مورد نیاز را جذب کنند.

وی در پایان گفت: در موارد کمبود سطح ویتامین D در بدن معمولا مصرف خوراکى آن با دوزهاى روزانه یا هفتگى و دریافت نوع تزریقى آن ،به صورت سه ماهه ،هر ماه یک آمپول تزریقى توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha