یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

هم‌اكنون 30هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند كه روزانه 10نفر آنان به‌علت كمبود یا فقدان و نرسیدن عضو پیوندى فوت می‌كنند. همچنین فقط 25درصد موارد فوت‌شده به‌علت مرگ مغزى به مرحله اهداى عضو می‌رسند.

۳۰هزار نفر در لیست انتظار پیوند

سلامت نیوز:بیـــــــمارســـــتان مسیح‌دانشوری، بخش مراقبت‌های ویژه، ردیف به ردیف تخت‌هایی است ازبیمارانی که حرف نمی‌زنند، نمی‌بینند، به هیچ‌یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی‌دهند و حتی بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به نفس کشیدن هم نیستند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: فقط رشته پیوندشان با این دنیا چند سیم و لوله‌های تنفسی و پزشكی است و اما با همه این ناتوانیشان قرار است اتفاقی بزرگ را رقم زنند؛ اهدای عضو، اهدای زندگی؛ همان واژه‌ای است كه زیاد شنیده‌ایم. بسیار تلخ و غیرقابل پذیرش است برای خانواده‌ای كه بخواهد باور كند دفتر زندگی عزیزش دیگر در این دنیا بسته شده ولی در این بین اهدای عضو می‌تواند هنوز نقطه بسیار كوچك امیدی باشد تا بخشی از اعضای بدن آن عزیز جانی دوباره به بیماران و خانواده‌های چشم‌انتظارشان دهد. به‌راستی كدام یك از ما در چنین شرایطی می‌توانیم چنین تصمیم سختی را بگیریم؟ فرحناز صادق‌بیگی، رئیس واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیح‌دانشوری معتقد است كه با اهدای عضو، می‌توان فرصت اهدا زندگی را به چندین فرد و خانواده چشم به‌راه و نیازمند داد. او می‌گوید: چندین سال پیش در ایران، مقاومت‌های زیادی برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی وجود داشت. خانواده بیمار نمی‌خواست باور كند كه دیگر عزیزش زنده نیست اما كم‌كم خانواده‌ها در جریان اهدای عضو قبول كردند این موضوع كه اعضای بدن عزیزشان می‌تواند در جسم شخص دیگری زنده بماند و به بیمار دیگری كه تا مرگ فاصله‌ای ندارد، جان دهد، مسكنی ‌شد برای خانواده‌ها. او گفت: ظرفیت سال گذشته كشور از لحاظ اهدای عضو یك‌چهارم نیاز بوده است و درصورتی به موفقیت نهایی می‌رسد كه تمام مردم برای اهدای عضو رضایت دهند و روزی برسد كه هیچ بیماری در لیست انتظار به‌دلیل نرسیدن عضو مورد نیاز فوت نكند.

  • سالانه حدود 4 تا 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند

فرحناز صادق‌بیگی با بیان اینكه اهداى عضو، اهداى زندگى به بیماران نیازمند به پیوند عضو است، افزود: هم‌اكنون 30هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند كه روزانه 10نفر آنان به‌علت كمبود یا فقدان و نرسیدن عضو پیوندى فوت می‌كنند. همچنین فقط 25درصد موارد فوت‌شده به‌علت مرگ مغزى به مرحله اهداى عضو می‌رسند.

وی در ادامه افزود: سالانه حدود 4 تا 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند كه از این تعداد تقریبا نیمی از آنها یعنی حدود 2 تا 4هزار نفر قابلیت اهدای عضو را دارند، اما از این تعداد فقط حدود 700 تا 800 نفر به اهدای عضو رضایت می‌دهند؛ این در حالی است كه هر مورد مرگ مغزى به‌طور بالقوه می‌تواند با اهداى یك قلب، یك كبد، دو كلیه، یك ریه، لوزالمعده و روده‌ها جان 8بیمار را نجات دهد و با اهداى بیش از 50 بافت مانند قرنیه، دریچه قلب و استخوان سبب بینایى و بازتوانى بیماران نیازمند شود. صادق‌بیگی درباره مشكلاتی كه در این زمینه با آن روبه‌رو هستند، نیز گفت: هم‌اكنون كمبودهای تجهیزاتی برای انتقال هوایی جهت انتقال اعضای پیوندی به‌ویژه قلب و ریه كه مدت زمان كوتاه‌تری را می‌طلبد، در كشور وجود دارد.

  • چگونه اهدای عضو كنیم

اهدای عضو برای كسانی كه دوست دارند در این كار انسانی و خیر مشاركت كنند، شرایط سختی ندارد. هر كسی می‌تواند به وب‌سایت فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح‌دانشوری برود (ehda.ir) و فرم پر كند. بعد از آن، كارت عضویت به آدرس خانه عضو جدید فرستاده می‌شود. البته داشتن این كارت به تنهایی برای رضایت اهدای اعضا كافی نیست چون قانون، شرط رضایت همزمان پدر و مادر را برای اهدای عضو تعیین كرده است؛ به همین دلیل كسی كه این كارت را دریافت می‌كند باید خانواده‌اش را از تصمیمی كه گرفته، مطلع كند و با آنها درباره این تصمیم حرف بزند. داشتن این كارت در اصل نشان‌دهنده رضایت و خواسته دارنده آن برای اهدای اعضایش در صورت مرگ مغزی است.

  • كدام اعضا اهدا می‌شوند؟

قلب و ریه‌ها، كبد و روده‌ها، لوزالمعده و كلیه‌ها به علاوه بعضی از بافت‌ها، اعضای قابل پیوند بدن انسان هستند؛ مثلا از بین بافت‌های بدن، اهدای قرنیه می‌تواند بینایی كسی را كه آسیب شدیدی به چشمش خورده برگرداند یا پیوند مغز استخوان هم تنها درمان ممكن در بعضی از سرطان‌های خون است. همچنین فردی كه می‌خواهد اعضای بدن خود را اهدا كند، مراحل خاصی را طی می‌كند و به همین دلیل كمی دیرتر از متوفیان معمولی به خاك سپرده می‌شود (بعد از حدود ۳۶ساعت). برای انجام مراحل اهدای عضو، بعد از آنكه خبر وجود بیمار مرگ مغزی اعلام می‌شود، هماهنگ‌كننده واحد فراهم‌آوری اعضا به بیمارستان می‌رود تا مراحل مربوط به ویزیت اولیه انجام شود. اگر مرگ مغزی در معاینه اولیه تأیید شود، نوار مغزی اولیه را از بیمار تهیه می‌كنند و فرم‌های مربوط به اهدای عضو را هماهنگ‌كننده پر می‌كند. بعد از آن، گیرنده را براساس گروه خونی، سایز اهداكننده، نوبت فهرست و... پیدا و اهداكننده را برای انجام عمل پیوند، با آمبولانس مجهز به بیمارستان مسیح‌دانشوری منتقل می‌كنند.

بعد از انتقال به بیمارستان، اهداكننده به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود و متخصصان بیهوشی وضعیت بیمار را در حالت پایدار نگه می‌دارند و مراحل مراقبت شروع می‌شود. بعد از مرحله نگهداری، دوباره تیم ۴نفره پزشكی (متخصص جراحی اعصاب، اعصاب، داخلی و بیهوشی) به‌طور جداگانه بیمار را ویزیت می‌كنند تا مرگ مغزی او تأیید شود. پس از تأیید مرگ مغزی توسط ۴متخصص گروه، جلسه توجیهی در محل واحد پیوند با حضور مسئول واحد، مددكار، روانشناس، نماینده پزشكی‌قانونی، هماهنگ‌كننده‌ها و خانواده اهداكننده برگزار می‌شود و بعد از توجیه خانواده، رضایت نهایی برای اهدای عضو از آنها گرفته می‌شود. پس از گذراندن این مراحل، بیمار مرگ مغزی برای انتقال اعضا به اتاق عمل برده و مراحل انتقال و پیوند انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha