چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 229661

اولین همایش مدیریت ورزش زنان با عنوان «زنان شایسته ورزش در مسند مدیریت» روز دوشنبه هفته جاری با حضور نواب‌رئیس ورزش زنان و برخی از روسای فدراسیون‌‌ها در سالن فرهنگسرای اندیشه در حالی برگزار شد که شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی، طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان مجلس، طاهره طاهریان، معاون سابق سازمان تربیت بدنی، فائزه هاشمی، زهرا نعمتی و... در این مراسم حضور داشتند.

حضور زنان در ورزشگاه‌ها فحاشی را کم می‌کند

سلامت نیوز: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که زنان در توسعه پایدار ورزش نقش به‌سزایی دارند و باید برای هدایت و مدیریت آنها افرادی از میان خودشان انتخاب شوند. اما ظاهر امر چیز دیگری را نشان می‌دهد، چراکه همچنان اهرم مدیریت ورزش زنان در دست مردان است و ساختار مردانه همچنان بر این ماجرا غلبه دارد. این در حالی است که زنان شایسته بسیاری وجود دارند که می‌توانند سکان‌دار کشتی ورزش بانوان باشند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: گرچه برخی زنان بر مسند مدیریت ورزشی تکیه زده‌اند، اما باید گفت که با وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید هرچه زودتر از ظرفیت بانوان در عرصه ورزشی استفاده کنیم. برای تحقق چنین امری به‌تازگی اولین همایش مدیریت ورزش زنان با اهداف مشخص برگزار شد.

اولین همایش مدیریت ورزش زنان با عنوان «زنان شایسته ورزش در مسند مدیریت» روز دوشنبه هفته جاری با حضور نواب‌رئیس ورزش زنان و برخی از روسای فدراسیون‌‌ها در سالن فرهنگسرای اندیشه در حالی برگزار شد که شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی، طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان مجلس، طاهره طاهریان، معاون سابق سازمان تربیت بدنی، فائزه هاشمی، زهرا نعمتی و... در این مراسم حضور داشتند. ابتدا دبیر همایش مدیریت ورزش زنان گفت که برای تاسیس این کانون از سال 1386 تلاش‌های فراوانی صورت گرفت و پس از فراز و نشیب‌های زیاد، مجوزهای لازم صادر شد. طاهره طاهریان ادامه داد: از آنجا که شکاف‌ها و ابهامات قانون موجب تضعیف خواسته یا ناخواسته زنان شده، تلاش برای اصلاح آیین‌نامه و راهکارهای قانونی و حقوقی در راستای دستیابی به عدالت جنسیتی است.

در ادامه شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور شهروندی به جایگاه آمد و شروع به سخنرانی کرد. او ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری اولین همایش مدیریت ورزش زنان گفت که قرار است برنامه‌های کانون مدیریت ورزش زنان در آینده مورد بررسی قرار گیرد. مولاوردی در این همایش باز هم مبحث سقف‌های شیشه‌ای را به میان آورد و عنوان کرد که تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم سقف‌‌های شیشه‌ای که الان در بخش مدیریتی زنان وجود دارد و هم‌اکنون ترک برداشته، از بین برود. البته در برنامه ششم توسعه جایگاه ویژه‌‌ای به بخش زنان اختصاص پیدا کرده که من امیدوارم بتوانیم در آینده به یک تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها دست پیدا کنیم. او همچنین خاطرنشان کرد: تحقق مصوبه‌ سهمیه ۳۰‌درصدی مدیریت ورزشی زنان گام موثری برای تقویت جایگاه مدیریتی ورزش زنان است تا بتوانیم در تمام جوانب و به‌ویژه عرصه مدیریتی به یک تعادل جنسیتی دست پیدا کنیم.

ضرورت تقسیم بودجه به تساوی

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با جایگاه مدیریت زنان در حوزه‌‌های ورزشی، مربوط به مشارکت آنها در عرصه‌‌های مدیریتی است، هرچند این امر نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، اما به‌کندی پیش می‌‌رود و هنوز نتوانسته انتظارات زنان جامعه را برآورده کند. او ادامه داد: محدودیت‌ها در فعالیت‌های ورزشی زنان موجب شده که مردها هفت برابر زنان در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند. طی آمارهایی که از پژوهش‌های مجلس کسب کردم، این آمارها نشان می‌دهد ۷۰‌درصد از زنان در فعالیت‌های ورزشی مشارکت نمی‌کنند. سیاوشی همچنین در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی گفت: ضرورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال پیگیری  است و ما در مجلس و کمیسیون ورزش در حال تعامل با وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور هستیم. او افزود: زمانی می‌توانیم حضور برابری در ورزش کشور بین زنان و مردان از لحاظ مدیریتی داشته باشیم که کل بودجه‌ای که به ورزش اختصاص داده می‌شود، به‌طور مساوی بین زنان و مردان تقسیم شود و حضور پررنگی در پست‌های مدیریتی داشته باشند.

مرغ همسایه غاز است

فائزه هاشمی، رئیس سابق فدراسیون اسلامی ورزش زنان هم از مهمانان ویژه این همایش بود که دائما در میان سخنرانی‌ها با ارائه پرسش‌هایی از مسئولان، مطالبات زنان را پیگیری می‌کرد. او بیان کرد: باید فضا برای زنان ورزشی طوری فراهم شود که از امکانات برابر بهره‌مند شوند و عدالت جنسیتی برقرار باشد. به‌گفته او ورزش حرفه‌‌ای در باشگاه‌ها مقدمه ورود به تیم‌های ملی است، اگر دختران ما در تیم‌های باشگاهی فعالیت نداشته باشند، تیم‌های ملی عملکرد ضعیفی پیدا می‌کنند. او توضیح داد: از آنجا که ورزش بانوان امکان تبلیغات ندارد، از حامیان مالی کمتری نیز برخوردار است، زیرا کارهایی که برای کسب درآمد نیاز است، در ورزش زنان اتفاق نمی‌‌افتد. از این رو نظام باید یارانه بپردازد که امکان فعالیت زنان در باشگاه‌‌های ورزشی فراهم شود. هاشمی در ادامه به حضور زنان در ورزشگاه پرداخت و افزود: زنان سوری مسلمان به استادیوم‌ها راه داده می‌‌شوند، اما دختران خودمان حق حضور در استادیوم را ندارند. چرا تصور می‌کنیم مرغ همسایه غاز است و هر خدمتی داریم باید به دیگران ارائه شود و دختران خودمان فراموش می‌شوند؟ او اظهار کرد: تجربه جامعه ما نشان داده مردان هر جا که همسر، دختر یا خواهرشان حضور داشته باشند، مودب‌تر هستند و فحاشی کمتری صورت می‌گیرد. اگر به‌دنبال آن هستیم تا فضای استادیوم‌ها بااخلاق‌تر شود، باید اجازه دهند زنان در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند. او در پایان گفت: زنان باید پیگیر مطالبه خود باشند تا به حق واقعی‌شان برسند.

هزینه متضاد اعتبارات

در این همایش زنان زیادی حضور داشتند و به عبارتی باید آن را همایشی زنانه دانست. یکی از معدود مردان حاضر در این همایش مدیرکل برنامه‌ریزی ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای بود که در این همایش گفت: در هیچ‌یک از مقررات محدودیتی خاصی از نظر قانونی برای بانوان پیش‌بینی نشده است و در واقع در هیچ‌جای اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نوشته نشده که فرصت‌ها مختص مردان است. علی رغبتی در ادامه افزود: حضور، فعالیت، رشد و مشارکت گسترده زنان در مدیریت فعالیت‌های ورزشی هدف اصلی وزارت ورزش و جوانان است که به سمت اهدافی که در برنامه ششم توسعه یا در سیاست‌های دولت دوازدهم وجود دارد، حرکت کند. او با بیان اینکه محیط حقوقی ورزش بسیار ضعیف است و ما از معدود بخش‌های هستیم که هنوز سیاست‌های کلی ورزش توسط مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ نشده است، اظهار کرد: تاثیر این سیاست‌های کلی در روند تنظیم برنامه پنج‌ساله، کلان و راهبردی وزارتخانه و همسویی و هماهنگی 9 سازمان دولتی که از دولت پول می‌گیرند که برای ورزش هزینه کنند، بسیار موثر است، اما فقدان این سیاست‌ها موجب شده که بخشی از این اعتبارات به‌صورت موازی یا حتی متضاد هزینه شود که لطمه به ورزش بانوان می‌زند.

توسعه ورزش کشور با حضور زنان

«توصیه می‌کنم که از بانوان به‌عنوان نایب‌رئیس اول فدراسیون‌ها استفاده کنیم؛ اقدامی که اکنون در فدراسیون ووشو اتفاق افتاده است. اکنون خانم نظری تنها نایب فدراسیون ووشو هستند که وزیر حکم ایشان را زده و عضو رسمی هیات رئیسه هستند.» این اظهارنظر رئیس فدراسیون ووشو است که در اولین همایش مدیریت ورزش زنان انجام شد. به‌گفته مهدی علی‌نژاد این اتفاق می‌تواند تا قبل از اینکه اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی مصوب شود، راهگشا باشد تا بانوان بتوانند حضور پررنگ‌تری داشته باشند. او با بیان اینکه ورزش بانوان مغقول مانده است، ادامه داد: برای موفقیت در ورزش هیچ‌راهی نداریم جز اینکه ورزش بانوان را توسعه دهیم. ما برای تغییر رنکینک از بانوان استفاده کردیم و نتیجه این شد که با مدال بانوان قهرمان دنیا شدیم. علی‌نژاد اظهار کرد: پس اگر اقدامی در حوزه ورزش زنان صورت می‌گیرد، منتی بر سر بانوان نیست. این بانوان هستند که منتی بر سر ورزش دارند و با حضور خود موجب رشد جایگاه ورزش ایران می‌شوند. درواقع ورزش بانوان موجب توسعه ورزش کشور است.

اداره مستقل ورزش بانوان داریم

در ادامه مدیرکل امور ورزشی وزارت تعاون‌ کار و رفاه اجتماعی با اشاره‌ به اینکه برای ورزش بانوان اداره مستقل ورزش بانوان داریم، عنوان کرد که مدیر این اداره هم از بانوان است. جواد رمضی اظهار کرد: در تمامی ادارات کل استان‌ها و هیات‌ها نیز بخش مستقلی برای بانوان وجود دارد و در 160 مجموعه ورزش کارگری مختص کارگران در سراسر کشور موجود است. او بیان کرد که در کل آماری که محاسبه کرده‌ایم میزان مشارکت بانوان در حوزه ورزش کارگری شش‌درصد بوده که البته این وضعیت نسبت به مردان بهتر است.

نگاه جنسیتی ممنوع!

مدیرکل امور استان‌ها از مهمانان ویژه این همایش بود که بر شایسته‌سالاری تاکید کرد و گفت که نباید نگاه جنسیتی داشته باشیم. ایرج رحمانی با بیان اینکه قصد داریم از زنان شایسته استفاده کنیم، افزود: حدود هفت‌هزار پرسنل در حوزه ورزشی کشور داریم و اگر هیات‌ها نبودند، ورزش اداره نمی‌شد. او اظهار کرد: در بحث استانی بانوان شایسته را که توان کار دارند، شناسایی کرده و یک بانک اطلاعاتی از آنها به دست آورده‌ایم. رحمانی تاکید کرد: امیدواریم تا قبل از پایان دولت دوازدهم، 10‌درصد مدیران کل استان‌ها را بانوان تشکیل دهند. از سوی دیگر، ما 120 معاون در سطح کشور داریم که 30 نفر از آنها خانم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha