دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 230127

زلزله‌ای که در مرزهای غربی ایران اتفاق افتاد، دلیل علمی داشت. یک موسسه علمی آمریکایی دلایل این زلزله را مورد بررسی قرار داد.

دلیل علمی زلزله غرب ایران

سلامت نیوز: زلزله‌ای که در مرزهای غربی ایران اتفاق افتاد، دلیل علمی داشت. یک موسسه علمی آمریکایی دلایل این زلزله را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو، وبگاه زمین‌شناسی آمریکا که اطلاعاتی درباره زلزله‌ها ارائه می‌دهد. علت زلزله اخیر منطقه مرزی ایران و عراق را جابجایی مورب گسل در عمق میانی پوسته زمین (۲۵ کیلومتر) دانست. راه‌حل‌های مکانیزم کانونی این زلزله، یک گسیختگی را نشان داد که یا بر روی یک گسل که در یک سطح کم عمق به سمت شرق و شمال شرق می‌لغزید یا این گسیختگی بر روی یک گسل قرار داشت که به شدت به سمت جنوب غرب حرکت می‌کرد.



در موقعیت مکانی این زلزله، با توجه به صفحه اوراسیا، صفحه عربستان به سمت شمال با سرعت تقریبی ۲۶ میلیمتر در سال در حال حرکت است. این دو صفحه درامتداد مرز مسیر یک صفحه در شمال غرب در نزدیکی این زلزله با یکدیگر همگرا می‌شوند. این همگرایی باعث ارتفاع کوه‌های زاگرس در ایران می‌شود.

موقعیت این زلزله و نیز مکانیزم کانونی صفحه کم عمق و درحال حرکت به سمت شمال شرق با گسیختگی در یک مرز صفحه‌ای مرتبط با ساختار در این منطقه سازگار است.

زلزله‌هایی با حجم این زلزله ایران، به عنوان یک لغزش بر روی یک گسل بزرگ‌تر توصیف می‌شوند.

در قرن گذشته، منطقه شعاع ۲۵۰ کیلومتری مرکز این زلزله، چهار زلزله دیگر با مقیاس بیش ۶ ریشتر را تجربه کرده است. آخرین نوع این زلزله‌ها، زلزله‌ای بود در مقیاس 6.1 که در ژانویه ۱۹۶۷ اتفاق افتاد و در ۱۰۰ کیلومتری جنوب مرکز زلزله کنونی قرار داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha