واحدهای مسکونی مهر با ساکنانشان بی مهری کردند و به شکل گسترده ای در زلزله کرمانشاه، سرپل ذهاب،قصر شیرین و ایلام و ... تخریب شدند،این در حالی است که قدیمی ترین مسکن مهر در ایران هنوز 10 ساله نشده است.

نمره ردی مسکن‌مهر در اولین آزمون/پروژه ۱۰ساله مسکن مهر، تابوت هایی برای ساکنانش شد

سلامت نیوز: واحدهای مسکونی مهر با ساکنانشان بی مهری کردند و به شکل گسترده ای در زلزله کرمانشاه، سرپل ذهاب،قصر شیرین و ایلام و ... تخریب شدند،این در حالی است که قدیمی ترین مسکن مهر در ایران هنوز 10 ساله نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مسکن مهر در اولین امتحان نمره ردی خود را در کارنامه اش ثبت کرد.تصاویری که از صبح امروز از مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب منتشر شده،تصاویر دلخراشی است.مسکن مهر که ساکنانش تمام پس اندازشان را به امیدخانه دار شدن و تحمل سختی ها صرف این پروژه کردند،حالا نگرانی ها را درباره سرنوشت سایر واحدهای مسکونی این پروژه در سراسر کشور افزایش داده است.

 تخریب مسکن مهر در حالی اتفاق افتاده است که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اسفند ماه سال گذشته تاکید کرده بود که 120 هزار میلیارد تومان برای طرح مسکن مهر در کشور هزینه شده است.

 اگر تا دیروز منتقدان مسکن مهر از تبعات اقتصادی اجرای این طرح سخن می گفتند و مشکلات اجتماعی آتی را مورد استناد قرار می‌دادند، امروز امنیت اندک این واحدهای مسکونی و استاندارد نبودنشان تبعات جانی برای ساکنان را به رخ می کشد.

 چند نفر در سر پل ذهاب ساکن مسکن مهر بودند؟

 عکس های منتشر شده از تخریب گسترده مسکن مهر در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب نشان از عمق فاجعه دارد. این پروژه مسکونی آنطور که پیش از این فاجعه،از سوی فرماندار سرپل‌ذهاب نقل شده،حکایت از آن دارد که در سال 1391 آماری در خصوص تعداد متقاضیان ارائه داده بود که پیرو آن، تعداد نفرات ثبت‌نامی برای این پروژه را 7 هزار و 325 نفر اعلام شد. بنا به گفته فرماندار سرپل ذهاب« واجدین شرایط 2 هزار و 600 نفر بودند که تعداد 597 نفر از آنها انصراف دادند.»

به گفته وی کل واحدهای در حال ساخت هزار و 77 مورد بوده است. او تاکید کرده بود که مجموع سهم آورده برای این واحدها 3 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است و میزان نیروی مشغول به‌کار در اتحادیه 420 نفر بوده است.

از سوی دیگر جلیل کرم مدیرکل تعاون استان کرمانشاه نیز در سال 1389 اعلام کرده بود که بالغ بر 8 هکتار زمین برای تعاونی های مسکن مهر اختصاص داده شده است.

متهم ردیف اول تورم

 هنوز سال 1393 به پایان نرسیده بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم تاکید کرد که مسکن مهر یکی از متهمان ردیف اول افزایش لجام گسیخته تورم در سالیان پیشین بوده است. تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی برای تامین منابع مورد نیاز یکی از دلایل این اتفاق است.

 انتشار اسکناس های بی پشتوانه و پول پاشی برای احداث مسکن در کوه و کوه پایه و دشت و بیابان، در دستور کار قرار گرفت و دولت نهم و دهم مفتخر به این اقدامات ، هر روز برنامه ای تبلیغی را در این حوزه تدارک می دید.

سال 1386 بود که طرح مسکن مهر در دستور کار دولت قرار گرفت. احمدی نژاد که دولتش را به کارهای جهادی شهرت داده بود و مهرورزی را به عنوان صفت دولتش برگزیده بود، در شورای عالی مسکن قصد می کند تمام بی خانه ها را اعم از نیازمندان و مستاجران خانه دار کند.

یکی از اعضای شورای عالی مسکن در سال 1386 می گوید: «در اولین جلسه شورای عالی مسکن، مسکن مهر را برای ۵۰ هزار واحد تعریف کردم، آقای احمدی‌نژاد گفت، ۵۰ هزار واحد؟ و رو به من کرد و گفت: چقدر کمبود مسکن در کشور داریم؟ گفتم: بر اساس سرشماری ۸۵ حدود 1.5 میلیون واحد کمبود داریم که ۶۰۰ هزار واحد روستایی و ۹۰۰ هزار واحد شهری است. رییس‌جمهور سابق گفت:‌ چی داری میگی، مستاجر چقدر داریم. گفتم مستاجر فرق می‌کند آقای دکتر، مستاجر 3.8 میلیون خانوار. گفت خب، مستاجران چی؟ گفتم: ‌آنها که خانه دارند، مگر می‌خواهیم همه را از خانه اجاره‌ای در بیاوریم و مسکن مهر به آنها بدهیم. احمدی‌نژاد گفت:‌ آره، می‌ری برای 3.8 میلیون واحد مسکونی این طرح را توزیع می‌کنی.»

قبلتر این اما طرحی با هدف احداث بیست هزار واحد مسکونی اجرای شود و بعدتر 50 هزار واحد مسکونی را در بر گرفت، ناگهان رشدی بیش از 50 برابر را تجربه کرد و به 2 میلیون و 110 هزار واحد رسید .

 مقرر بود هزینه تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در حدود 300 هزار تومان باشد، اما درست در پایان دولت دهم بود که آمار نشان می داد هزینه ها به 440 هزار تومان رسیده است، اما همچنان مسکن ها بی کیفیت بود و بدقواره ، چون وصله ناجوری که بر منابع طبیعی حاشیه شهرها روییده بودند.

برخی انبوه سازان همان روزها تاکید می کردند کار این چنین پیش برود، مسکن مهر هنوز شمع ده سالگی را فوت نکرده تبدیل به بافت فرسوده می شود و حالا ، هنوز شمع 10 سالگی فوت نشده، مسکن های مهر بی مهری شان را رو کردند و تابوت هایی شدند برای ساکنانشان.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha