یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 23032
سلامت نیوز:  سرفه‌های مزمن یكی از شایع‌ترین دلایل مراجعه مردم به پزشك است. سرفه مزمنی كه 8 هفته یا بیشتر ادامه پیدا كند، نه‌تنها آزاردهنده است، بلكه می‌تواند نشانه‌ای از مشكلی جدی‌تر باشد. علاوه بر این‌كه این سرفه‌ها می‌تواند وضعیت جسمی شما را با مشكل مواجه كند ، همكاران و اعضای خانواده را اذیت كرده و حتی داشتن خوابی راحت را نیز از شما می‌گیرد. ‌در نتیجه شما هم دائم احساس خستگی و عصبانیت می‌كنید.

به گزارش جام جم آنلاین، گاهی تشخیص علت اصلی سرفه‌های مزمن كمی مشكل است. اما شایع‌ترین علل بروز چنین مشكلی ترشحات پشت بینی، برگشت اسید معده و آسم هستند. البته هروقت بیماری زمینه‌ای بهبود یابد، این سرفه‌ها هم خوب خواهند شد.

نشانه‌ها

سرفه‌های مزمن ممكن است با نشانه‌هایی دیگر نیز همراه باشند. آبریزش یا گرفتگی بینی، احساس روان شدن مایعی از گلو، خس‌خس سینه و تنگی نفس، سوزش سر دل یا ترش‌كردن و در موارد نادری نیز ممكن است در سرفه‌های فرد خون هم وجود داشته باشد.

مراجعه به پزشك

اغلب به سرفه‌ای مزمن می‌گویند كه 8 هفته یا بیشتر ادامه پیدا كند، اما هر سرفه مداومی می‌تواند زندگی شما را با مشكل روبه‌رو سازد. اگر سرفه شما همچنان باقی است، به خصوص زمانی كه با خلط یا خون همراه باشد، اگر منجر به بی‌خوابی شما می‌شود یا بر روابط و كار شما تاثیر گذاشته است، مراجعه به پزشك را فراموش نكنید.

علل بروز مشكل

زمانی كه محركی مانند اسید معده، عطر، اسپری یا حتی غذایی تند موجب تحریك اعصاب دستگاه تنفس شوند، سرفه شروع می‌شود. البته سرفه‌های گاه به گاه مشكلی ندارد و طبیعی است. اما سرفه‌ای كه مدتی طولانی ادامه یابد، نشانه مشكل دیگری است كه باید آن را برطرف كرد. به عنوان نمونه آبریزش و ترشحات بینی، آسم، بیماری ریفلاكس معده، عفونت دستگاه تنفسی، داروهای فشار خون، برونشیت مزمن و سرطان ریه از جمله دلایلی هستند كه ممكن است این مشكل را به وجود آورند.اگرچه ممكن است هركسی با این مشكل مواجه شود، اما سیگار كشیدن می‌تواند شرایط را وخیم سازد. البته قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند منجر به آسیب ریه شده و باعث سرفه شود. همچنین جالب است بدانیم خانم‌ها هم بیشتر از آقایان در معرض سرفه‌های مزمن قرار دارند. سرفه مداوم شما را خسته می‌كند، انرژی شما را كاهش داده و خواب راحت را از شما می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه، عرق كردن بیش از حد و بی‌اختیاری ادرار شود.

شیوه زندگی برای كاهش سرفه‌ها

بسیاری از انواع سرفه‌های مزمن، به دلیل استعمال دخانیات شروع شده یا بدتر می‌شوند. بنابراین ترك سیگار به‌طور چشمگیری باعث بهبود این سرفه‌ها می‌شود.

در شرایطی نیز برگشت اسید معده از دیگر دلایل این سرفه‌هاست. بنابراین اگر سرفه شما هم به این دلیل ایجاد شده است، با حفظ وزن مناسب و خوردن وعده‌های غذایی كوچك در دفعات بیشتر می‌توانید تا حدی از بروز مشكل بكاهید. همچنین به یاد داشته باشید بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نكشید و هنگام خواب سر خود را اندكی بالاتر بگذارید.در نهایت نیز خوب است بدانید با استفاده از مواد خاصی مانند عسل به خصوص در آب گرم یا چای می‌توانید به بهبود و كنترل سرفه‌ها كمك كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha