چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 230328

نگرانی از شیوع چاقی در کشور، تبلیغات نادرست درمان چاقی و ناکافی بودن امکان فعالیت بدنی بیشتر در فضاهای شهری از جمله دغدغه‌های مطرح شده در نشست خبری امروز کنگره پیشگیری از چاقی بود.

اضافه وزن ۳۰ میلیون ایرانی

سلامت نیوز:نگرانی از شیوع چاقی در کشور، تبلیغات نادرست درمان چاقی و ناکافی بودن امکان فعالیت بدنی بیشتر در فضاهای شهری از جمله دغدغه‌های مطرح شده در نشست خبری امروز کنگره پیشگیری از چاقی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجید ولی زاده در نشست خبری این کنگره که صبح امروز در مرکز تحقیقات جراحی‌های  کم تهاجمی برگزار شد،   با بیان اینکه گسترش چاقی از سال ۱۹۹۰ در دنیا آغاز شده و تمام جهان با آن دست به گریبان هستند، اظهار کرد: در ایران بیش از ۳۰ میلیون نفر وزن غیرطبیعی دارند. این موضوع در کشورهای در حال توسعه بیشتر دیده می‌شود. بیماران چاق دچار مشکلات زیادی مانند آرتروز، درد کمر، پرفشاری خون، دیابت، اختلالات چربی خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند.

وی ادامه داد: چاقی علاوه بر زمینه‌سازی برای بروز بیماری‌های مختلف کیفیت زندگی را نیز پایین می‌آورد. در بسیاری از کشورها چاقی به عنوان بیماری تلقی می‌شود. در ایران ۲۰ درصد کودکان دچار اضافه وزن و چاقی هستند. این آمار در میان پسران بیشتر است، اما در میان افراد بالغ، زنان بیشتر دچار اختلالات وزن می‌شوند. در این میان دسترسی ناکافی به محیط‌های ورزشی و نداشتن زمان کافی از جمله دلایل شیوع بیشتر چاقی در زنان است.

دبیر علمی کنگره پیشگیری از چاقی همچنین بیان کرد: با توجه به هزینه بالای درمان چاقی و کاهش وزن، پیشگیری مقدم بر درمان است. توصیه ما به افرادی که اضافه وزن دارند، فعالیت بیشتر است، اما با وجود آلودگی هوا، حمل و نقل ضعیف عمومی و گران بودن مواد غذایی سالم مشخص است که مردم چه چیزی را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل تمام دستگاه‌های مسئول باید در پیشگیری از چاقی جمعیت همکاری کنند.

ولی‌زاده با بیان اینکه جراحی برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، پیشنهاد می‌شود، تصریح کرد: چاقی سه درجه دارد و کمتر از ۱۰ درصد افرادی که دچار چاقی درجه ۳ هستند، نیاز به جراحی دارند. همچنین کمتر از ۱۵ درصد افرادی که دچار چاقی هستند از طریق جراحی مشکل‌شان حل می‌شود.

وی افزود: گاهی رسیدن به وزن ایده‌آل هدف نیز و تنها کاهش وزن پنج تا ۱۰ درصدی مد نظر قرار می‌گیرد. بعد از این میزان کاهش وزن باید ورودی کالری به بدن کاهش پیدا کند. از طرف دیگر کالری ذخیره شده نیز باید بسوزد. گاهی روانشناسان نیز باید به تغییر شیوه زندگی افراد چاق کمک کنند. برای مثال برخی از آنها پرخوری عصبی دارند یا به غذا به چشم تفریح نگاه می‌کنند. تغییر این عادات بسیار دشوار است.

دبیر علمی کنگره پیشگیری از چاقی با اشاره به تبلیغ درمان‌های غیراصولی چاقی تصریح کرد: درمان اصلی تغییر شیوه زندگی و رفتار، افزایش تحرک و گاهی دارو است. حفظ کاهش وزن در بیماران چاق بسیار دشوار است و به همین دلیل آنها گاهی به سمت درمان‌های غیراصولی می‌روند.
۱۰ درصد مردم دیابت نوع ۲ دارند

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر علی جنگجو - دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه آمار چاقی در ایران در حال نزدیک شدن به کشورهای غربی است، اظهار کرد: عادات غذایی ما در حال غربی شدن است و روش‌های سنتی در حال از بین رفتن است. مردم گاهی حجم زیادی غذا می‌خورند و از طرف دیگر دچار بیماری می‌شوند و باید برای آن هزینه کنند. در همه دنیا حمل و نقل عمومی توسعه داده شده و مردم تلاش می‌کنند بیشتر پیاده‌روی کنند، اما آیا در ایران نیز این نوع حمل و نقل و مسیر حرکت دوچرخه دیده شده است. استفاده از ماشین شخصی به معنی نسوزاندن کالری و چاق شدن است.

وی ادامه داد: درمان‌های غیراصولی ممکن است آمار جراحی را بالا ببرد. گاهی افرادی که نیازی به جراحی ندارند در مکان‌های غیردانشگاهی جراحی می‌شوند. چاقی یک تهدید است و فرد را در معرض بیماری‌های مختلفی قرار می‌دهد. در حال حاضر عامل اصلی دیابت نوع ۲ که ۱۰ درصد از جامعه را درگیر کرده، اضافه وزن است.

دبیر علمی کنگره پیشگیری از چاقی با اشاره به تحمیل هزینه درمان چاقی به سیستم بیمه‌ای و همچنین خانواده افراد چاق افزود: بیماری‌های قلبی، ‌ کبد چرب و آپنه تنفسی (ایست تنفسی) از جمله عوارض چاقی است. اساس درمان این مشکل، پیشگیری است و فقط با اطلاع رسانی میسر می‌شود.

جنگجو تصریح کرد: ما به وفور تبلیغ انواع مواد غذایی ناسالم را در کشور می‌بینیم، اما موفق نشده‌ایم جلوی تبلیغ آن را بگیریم؛ در حالیکه عوارض آن را می‌بینیم. مواد غذایی ناسالم در کشور ارزان‌تر، فراوان‌تر و مورد طلب بیشتری هستند. بیماران ما پس از درمان‌های ناموفق به مرکز آکادمیک درمان چاقی رسیده‌اند. یکی از اهداف این کنگره نیز هدایت مردم برای جلوگیری از به دام افتادن استفاده از درمان‌های نادرست است.

به گفته وی، توده بدنی افرادعادی بین ۱۸ تا ۲۵ است و بالاتر از ۳۰ نشان دهنده اضافه وزن است. اگر کسی توده بدنی بالای ۴۰ دارد و مشکلی به جز چاقی نداشته باشد، مبتلا به چاقی مرضی است. همچنین کسانی که توده بدنی بالای ۳۵ دارند و به مشکلاتی مانند دیابت، آپنه تنفسی و ... مبتلا شده‌اند نیز در گروه چاقی مرضی تعریف می‌شوند.

جنگجو تاکید کرد: چاقی مرضی باید به سرعت درمان شود؛ چرا که تهدیدهای کشنده‌ای در انتظار فرد است. در مرکز جراحی چاقی بیمارستان رسول اکرم (ص) ابتدا فرد به پزشکان تغذیه و غدد ارجاع داده شده و در صورت لزوم جراحی می‌شود. هیچ دارویی تا کنون به جز جراحی نتوانسته توده بدنی افرادی که دچار چاقی مرضی هستند را به عدد طبیعی برساند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha