چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 230373

پرتقالی را که خریده بود برای سومین بار شست اما گویا چربی روی پرتقال، خیال پاک شدن نداشت و به این فکر کرد که چربی روی میوه ، روغن است یا پارافین یا ماده دیگر و آیا برای سلامتی مضر است یا خیر.

واکس زدن میوه ها، قانونی یا غیرقانونی؟

سلامت نیوز: پرتقالی را که خریده بود برای سومین بار شست اما گویا چربی روی پرتقال، خیال پاک شدن نداشت و به این فکر کرد که چربی روی میوه ، روغن است یا پارافین یا ماده دیگر و آیا برای سلامتی مضر است یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، امروز بسیاری از مردم متوجه ظاهر متفاوت برخی میوه ها می شوند که لایه ای نازک از چربی آن را پوشانده است و گاهی نگرانی هایی از بابت اینکه این لایه چربی چیست و آیا سرطان زا است یا نه ، دارند.
تا همین چند وقت پیش هم مردم از بابت میوه های نارسی که با شیوه های مصنوعی ، رسیده می شدند ، گلایه مند بودند و هرچند با فرارسیدن فصل پاییز ، میوه هایی که به این شیوه رسیده می شدند ، کنار رفتند و میوه های رسیده طبیعی جای آنها را گرفتند اما بازهم درباره واکس میوه ها کمی نگران هستند.
گفته می شود که واکس فقط برای میوه هایی مانند پرتقال و نارنگی استفاده می شود اما گاهی لایه های نازک چربی روی میوه های دیگر مانند سیب هم احساس می شود.

**واکس ، ظاهر میوه را بازارپسند می کند
سورتینگ های عمده میوه در استان های گیلان و مازندران قرار دارد.
سورتینگ (sorting ) به کارگاه بسته بندی میوه به ویژه مرکبات گفته می شود که برای جلوگیری از اتلاف محصول و کاهش خسارت و ضایعات، احداث و راه اندازی می شود.
سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران درباره واکس میوه ها به خبرنگار ایرنا می گوید: میوه ها در سورتینگ میوه ، برس زده می شوند و شسته شده و برای حمل و نقل آماده می شوند و از واکس ها برای طولانی کردن زمان ماندگاری آنها نیز استفاده می شود.
محمدرضا شیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: واکس های دارای مجوز علاوه بر افزایش زمان ماندگاری میوه ها ، پوشش از دست رفته میوه را برگرداند و ظاهری بازارپسند به آن می دهد.
وی تاکید می کند: استفاده از واکس برای میوه ها ، غیرقانونی نیست.

**مشکل واکس های غیرمجاز در دست ساماندهی است
سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران می گوید: واکس هایی که برای میوه به کار می روند باید منشاء طبیعی و مجوز، داشته باشند اما متاسفانه واکس های غیرمجاز یکی از مشکلات ما است که این مساله نیز در دست ساماندهی است.
شیران می افزاید: در نظر است که سورتینگ داران به صورت گروه های چند نفره، مسئول فنی داشته باشند تا بر مساله مجاز بودن واکس ها نظارت کنند .
وی تصریح می کند: برخی سودجویان از واکس های غیرمجاز استفاده می کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا تولید داخلی واکس های مجاز برای میوه داریم ، می گوید: یکی از شرکت های دانش بنیان برای تولید واکس میوه ، مجوز گرفته است.
شیران ادامه می دهد: واکس های وارداتی نیز در این زمینه وجود دارد که کارگروه سلامت ، موارد بهداشتی آن را کنترل می کند.

**فصل مشکلات مربوط به گاز زدن به میوه ها تمام شد!
سرپرست معاونت غذا و داروی مازندران در مورد برخی اخبار منتشره در زمینه گاز زدن به میوه ها و رسیده کردن آنها پیش از موعد نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی از باغداران پیش از رسیده شدن میوه با استفاده از گاز اتیلن آن را رسیده می کردند که اکنون در این فصل، میوه ها دیگر خودشان رسیده شده اند و نیاز به استفاده از گاز اتیلن نیست.
شیران می افزاید: گاز اتلین ، سمی نبود و در برخی شرایط به صوررت استاندارد شده استفاده می کردند.

**برنامه های ویژه برای مقابله با مضرات واکس میوه
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه می گوید: از آنجا که یکی از قطب های اصلی تولید مرکبات استان مازندران می باشد با محوریت معاونت غذا و داروی دانشگاه مازندران برنامه های ویژه ای برای جلوگیری از مضرات جلوگیری از مخاطرات فرآیندهایی مانند سبززدایی، استفاده از سم های قارچ کش، واکس و رنگ افزایی در مرکبات تدارک دیده شده است.
منوچهر دادگر نژاد می افزاید: مقرر شده تا نیروی متخصص تحت عنوان مسئول فنی با مدرک مرتبط جهت نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی و مواد اولیه مورد مصرف در واحدهای سورتینگ و بسته بندی میوه ، اعمال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha