یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳
سلامت نیوز: در حالی که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای به نقل از برخی افراد، تبلیغاتی را در زمینه درمان روتین بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی مطرح می‌كنند، دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان می‌گوید: روش‌های درمانی که در آن از سلول به ویژه سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارند.

دکتر رضا عمانی سامانی در حاشیه سمپوزیوم کاربرد سلول‌های بنیادی در بیماری‌های گوارش و کبد به ایسنا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات و گزارش‌ها در هیچ كشور جهان از روش‌های سلول درمانی به صورت روتین استفاده نمی‌شود.

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان ادامه داد: در این شرایط هر جا که چنین ادعایی مطرح می شود یا یک مبنای غیر علمی وجود دارد یا مرکزی تحقیقاتی در حال انجام یک کارآزمایی بالینی است.

وی در خصوص مورد اول از کشور مکزیک و اوکراین مثال آورد که ظاهرا مراكزی برای تولید بی‌وقفه سلول ایجاد كرده‌اند، در حالی که این فعالیت‌ها كاملا غیرعلمی و فاقد مقاله و کادر علمی ‌است و صرفا یک درمانگاه است که مراجعه به آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

سامانی گفت: علاوه بر مراكزی در حال انجام کارآزمایی بالینی این روش هستند و البته خدماتی را ارایه می‌کنند از جمله در کشور آلمان سال‌هاست در حال انجام کارآزمایی بالینی سلول درمانی بیماری‌های قلبی هستند.

وی تصریح كرد: با این حال هیچ جایی را نمی‌شناسیم که در آن روش سلول درمانی به شكل روتین ارایه شود و تمام پروژه‌ها كه گاه و بی گاه اخباری از آنها شنیده می شود در قالب طرح‌های پژوهشی دنبال می شوند.

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی همچنین در مورد خدمات مرکز سلول درمانی رویان نیز گفت: به جز طرح استفاده از سلول‌های ملانوسیت در درمان ویتیلیگو که از حالت پژوهشی خارج شده و به صورت درمانی درآمده است، سایر خدماتی که در این مرکز ارایه می‌شود هر چند ماهیت درمانی دارد، اما در قالب طرح‌های پژوهشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha