سلامت نیوز: رییس دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: کمربند زلزله 90 درصد خاک کشور ایران را در برگرفته است و از40 نوع بلای طبیعی 31 مورد آن در ایران تجربه شده است.

دکتر حسین نگارش در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: زمین لرزه بم بزرگترین زمین لرزه اخیر در ایران است باید باور داشت که ایران جزء10 کشور بلاخیز و ششمین کشو زلزله خیز دنیا است.

رییس دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان وبلوچستان در ادامه اظهار کرد: به طور کلی سه منطقه زلزله خیز در ایران وجود دارد که از آن جمله می‌توان به زاگرس، البرز و ایران مرکزی اشاره كرد.

به گفته وی، زلزله را می‌توان به عنوان غم‌انگیزترین و مخوف‌ترین پدیده طبیعی قلمداد کرد بویژه اینکه تعداد زیادی از کشور جهان سوم در معرض این پدیده قرار دارند.

نگارش تصریح کرد: وجود شکست‌ها و گسل‌ها در بلوک‌های قاره‌ای از جمله عواملی هستند که در امتداد آنها انرژی‌های درون ساخت آزاد می‌شود و به همین خاطر در مجاورت آنها معمولا زمین لرزه‌ای شدیدی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ایران از مناطق مهم زلزله‌خیز دنیا محسوب می‌شود و انرژی ناشی از فشارها در مناطق گسلی ذخیره و پس از رها شدن به صورت امواج مخرب زلزله موجبات نابودی و تخریب شهرها را فراهم می‌سازد و زلزله‌های ایران بیشتر به خاطر فعالیت همین گسل‌ها است.

رییس دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان گفت: در حال حاضر حدود80 درصد از ساختمانهای کشور در مقابل زلزله‌های شدید آسیب‌پذیر هستند و از حدود 12 میلیون واحد مسکونی حدود 7 میلیون و 200 هزار واحد آن نسبت به زلزله مقاومت کافی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha