عضو شورای شهر تهران، گفت: نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهمترین اقداماتی است که در راستای آمادگی تهران در برابر زلزله باید مورد توجه قرار گیرد.

تهران آماده زلزله نیست/ لزوم نوسازی بافت فرسوده

سلامت نیوز: عضو شورای شهر تهران، گفت: نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهمترین اقداماتی است که در راستای آمادگی تهران در برابر زلزله باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعتقاد دارد زلزله کرمانشاه و اقداماتی که در لحظات پس از بحران صورت گرفت حاوی درس ها و نکاتی است که می تواند برای شهر تهران که در معرض تهدید زلزله قرار دارد، مثمر ثمر باشد.

وی با اشاره به بازدیدی که از مناطق زلزله زده داشته است، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران نزیدک به ۶۰۰ نیرو درمناطق زلزله زده مستقر کرده که شامل پزشکان ،نیروهای امداد و نجات ، نیروهای آتش نشانی ،نیروهای فوریت های شهری ۱۳۷، نیروهای خدمات شهری جمع آوری پسماند و سایر نیروهای سازمان مدیریت بحران می شود. به علاوه ۴ آمبولانس شرکت شهر سالم نیز برای امداد به مردم از سوی شهرداری فرستاده شده است ،که در مجموع می توان گفت اقدامات و فعالیت های شهرداری در کمک به هموطنان خوب بوده و جای تقدیر دارد.

فراهانی ادامه داد: مهمترین مسئله ای که از این بازدید مد نظر قرار داده بودیم این بود که چه درس هایی می توان از این حادثه برای مدیریت شهری تهران بگیریم . این حضور فرصتی برای تجربه اندوزی بود که باید از آن بهره کافی را ببریم. همه می دانیم شهر تهران یک پریود ۱۷۰ ساله دارد در رخداد زلزله های ۷ ریشتر به بالا دارد که از آخرین زلزله مهیب تهران ۱۸۵ سال می گذرد یعنی زلزله بزرگ ۱۵ سال عقب افتاده و این بدان معنا است که حادثه بزرگ قریب الوقوع است. به همین دلیل می بایست برای آن برنامه ریزی کرد. ما به عنوان شورای شهر و کسانی که موظف هستند امنیت مردم را تامین کنند هم برای پیشگیری از بحران و هم برای واکنش بعد از بحران باید آماده شویم.

وی افزود: پیشگیری یعنی اینکه باید ضوابط ساخت و ساز را بر اساس استاندارد های ایمنی و مقررات ملی ساختمان ساخته شود . باید در هنگام ساخت بر رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ و آیین نامه ساخت مسکن مقاوم در برابر زلزله تاکید شود. ما باید به سمت نوسازی بافت فرسوده حرکت کنیم. در حال حاضر ۱۵ درصد مردم تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند و این در حالی است که این سازه ها در مقابل زلزله ۶ ریشتری هم جان بیش از یک میلیون نفر در معرض خطر قرار می دهد. به همین دلیل نوسازی بافت فرسوده از اولویت های ضروری است که باید دنبال کنیم، مسئله بعدی بحث آمادگی پس از بحران است.

فراهانی ادامه داد: باید زمین وسیعی در حاشیه تهران در نظر گرفته شود که همه نوع امکانات آب و فاضلاب شهری و امکاناتی مربوط به زیست شهری از قبیل آب، برق، گاز و مخابرات و زیر ساخت های آنها اندیشیده شود. در این فضا باید سوله های بحران در راستای اسکان ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار پناهجو، کاملا آماده شده باشد. در زمین های مهیا شده باید حتی نقاط برپایی چادر نیز مشخص باشد و تا در هنگام بحران در کمترین زمان چادر ها برپا گردند و امکان اسکان اظطراری صورت گیرد. باید به سمت تقویت آتش نشانی برویم ، باید برای هر منطقه تهران یک استان معین انتخاب کنیم تا بیایند بازدید کنند و تمام جزئیات منطقه را بدانند.

وی گفت: مشارکت شهرداری تهران در زلزله کرمانشاه در حقیقت مانور بسیار مناسبی بوده که در عین اینکه به هموطنان کمک می کنیم زمینه بروز چنین بحران هایی را در تهران و اقدامات مورد نیاز پس از بحران را پیش بینی کنیم.

فراهانی افزود: تهران را می توانیم به عنوان شهر بی دفاع نام گذاری کنیم که از کمترین میزان آمادگی برای دفاع شهری در برابر بحران هایی مثل سیل و زلزله برخوردار است که جای تاسف دارد. از ۱۵۰ سوله بحران ۱۰۲ سوله ساخته شده و تنها نیمی از این تعداد تحویل ستاد بحران شهرداری است و مابقی اختصاص به فعالیت های مربوط به کودکان و فعالیت های ورزشی و تفریحی دارد . پس باید هر چه سریعتر این سوله ها تحویل داده شود.

وی ادامه داد: ما بین ۳ تا ۱۰ سال فرصت داریم که برای زلزله بزرگ خود را آماده کنیم. در بدترین حالت باید ظرف سه سال خود را به بالاترین سطح آمادگی در برابر زلزه برسانیم . باید آماده اسکان نزدیک به یک میلیون آواره باشیم و ظرف سه سال باید با اقدامات زیربنایی و کمک گرفتن از دولت، بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی اقدام به از بین بردن بافت فرسوده و جایگزینی آن با بافت مستحکم کنیم، این راهی است که ما داریم.

فراهانی گفت: متاسفانه تنها ۳ درصد از وام هایی که برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده تا امروز پرداخت شده است . این یکی از علل نارسایی در این اقدام بوده است . شما ببینید چطور است که امروز ساختمان های ژاپنی در برابر زلزله های ۸ ریشتری تاب آوری دارند، برای اینکه پیش بینی و برنامه ریزی کرده اند . ما هم باید از این رویه پگیروی کنیم و این اتفاق نمی افتد جز با برنامه ریزی دقیق و عزم ملی و کشوری. بحران از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است، پس باید بودجه مناسب در نظر گرفت و بافت های فرسوده باید یکجا نوسازی شود . باید این وام بانکی در اختیار مردم قرار گیرد و اجازه دهیم مردم نوسازی کنند.

وی تاکید کرد: تجربه مسکن مهر ساخته شده در کرمانشاه به ما نشان داد که مردم بهتر از دولت می توانند برای خود خانه بسازند. گواه این مدعا نیز منازل شخصی سالمی هستند که در جوار این مسکن مهر ها ساخته شده بودند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha