بیش از 57 درصد از آلودگی هوا‌ی پایتخت مربوط به كامیون و خودروهای جمعی است. براین اساس همزمان با فصل سرد و بروز پدیده وارونگی، شل‌كن و سفت‌كن در بحث آلودگی هوای پایتخت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

سهم 57 درصدی خودرو‌های دیزلی در آلودگی هوا

سلامت نیوز:بیش از 57 درصد از آلودگی هوا‌ی پایتخت مربوط به كامیون و خودروهای جمعی است. براین اساس همزمان با فصل سرد و بروز پدیده وارونگی، شل‌كن و سفت‌كن در بحث آلودگی هوای پایتخت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. نداشتن معاینه فنی و بی‌توجهی به نصب فیلتر دوده با وجود مصوبه قانونی سبب شده است تا همچنان خودرو‌های سنگین با دور دور كردن در شهر دود به خورد شهروندان بدهند. 

 

 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: آلودگی هوا بخصوص هوای پایتخت مشكل امروز و فردا نیست. به‌رغم وجود مصوبه هوای پاك، آلودگی و آلایندگی سبب مرگ تدریجی شهروندان و تحمیل هزینه‌های پنهان و آشكار به جامعه شده است. در سال‌های گذشته بر اساس مطالعات انجام شده، نقش عمده منابع متحرك در آلودگی هوا محرز شد. حدود 80 درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرك اعلام شده است و بنابر اولویت كنترل و كاهش آلودگی هوا هم به خودرو‌ها به خصوص به خودرو‌های سنگین و جمعی باز‌می‌گردد. در این زمینه مهدی دوزندگان، كارشناس ارشد مكانیك و فعال حوزه محیط‌زیست گفت: بررسی كیفیت هوای تهران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد ذرات معلق عامل اصلی آلودگی هوای تهران است. بر اساس گزارش‌های مربوط به سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران كه توسط شركت كنترل كیفیت هوا منتشر شده در سال ۹۴، سالانه بیش از 8 هزار و 600 تن ذرات معلق در تهران تولید می‌شود كه از این مقدار 6 هزار تن ناشی از منابع متحرك و 2 هزار و 600 تن سهم منابع ثابت آلایندگی است.  وی با اشاره به اینكه میانگین غلظت ذرات معلق برای سال ۹۵ در تهران سه برابر حد استاندارد بوده است، می‌افزاید: غلظت ذرات معلق در هر چهار فصل سال بسیار بیشتر از حد استاندارد آن بوده و این شاخص در زمستان به دلیل پایداری جوی به اوج خود می‌رسد. 
 
سهم 57درصدی دیزل‌ها در آلودگی هوای تهران
 به گفته دوزندگان از مجموع ذرات معلق تولیدی در شهر تهران، ۲۳درصد سهم كامیون‌ها، ۴درصد سهم مینی‌بوس‌ها، ۱۲درصد سهم اتوبوس‌های شركت واحد و ۱۸درصد سهم سایر اتوبوس‌ها است. از این رو با توجه به دیزلی بودن ناوگان‌های یاد شده می‌توان نتیجه‌گیری كرد كه خودروهای دیزلی عامل مهمی در آلایندگی شهر تهران هستند.  بر این اساس فیلتر جاذب دوده تنها راهكار واقعی كاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی است. وی با اشاره به تصویب قانون فیلتر دوده از مهرماه سال ۹۵ گفت: این مصوبه از دو قسمت تشكیل شده كه یك بخش آن برای خودروهای نو و بخش دیگر برای خودروهای كاركرده است كه متأسفانه این مصوبه ارزشمند در اجرا با مشكلات بسیاری روبه‌رو بوده است. بنابراین راه‌حل منطقی برای حل چالش خودروهای دیزلی، جایگزینی ناوگان بسیار فرسوده با خودروهای مجهز به فیلتر دوده و تجهیز سایر خودروهای كاركرده به فیلتر دوده است. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha