توجه به تاریخ تولید و مصرف خوراکیها عاملی مهم در خرید و مصرف آنهاست و اثر بسیاری بر تغذیه سالم افراد دارد.

۸ ماده غذایی که پس از گذشت تاریخ مصرفشان، نباید خورده شوند

سلامت نیوز:توجه به تاریخ تولید و مصرف خوراکیها عاملی مهم در خرید و مصرف آنهاست و اثر بسیاری بر تغذیه سالم افراد دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، خواص تغذیه‌ای اکثر خوراکیها فقط طی مدتی که برای مصرف آنها در نظر گرفته شده به بدن می‌رسد و پس از گذشت این تاریخ، علاوه بر نرسیدن مواد مفیدشان به بدن، ممکن است باعث ایجاد مسمومیت، بیماری و حتی آسیب به برخی ارگانهای بدن شوند.


 توجه به تاریخ مصرف تمامی خوراکها و مواد غذایی لازم است، اما برخی از مواد غذایی فقط باید در تاریخ ذکر شده مصرف شوند و در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به سیستم و ارگانهای داخلی بدن، وارد می آورند که در این نوشتار به فهرستی از آنها اشاره می شود.

   تخم مرغ

تخم مرغ غذایی مغذی و غنی از پروتئین و مواد لازم برای بدن است که همواره در دسترس بوده، ارزان و خوشمزه است و شاید به همین دلیل است که بخش اصلی یک صبحانه مفصل و غنی را تشکیل می دهد. اما اگر تا به حال تصور می کردید که می توانید تخم مرغی را که فقط چند روز از تاریخ مصرفش گذشته است بخورید، کمی تامل کنید. یکی از متداول ترین دلایل مسمومیت های غذایی تخم مرغهای تاریخ گذشته اند. نشانه های خفیف تر مسمومیت غذایی حاصل از مصرف تخم مرغ منقضی شده، علایمی مانند درد شکم، گاز معده و اسهال است و علایم شدیدتر آن حالت تهوع و استفراغ را نیز شامل می شود. بنابراین توجه به تاریخ تولید و انقضای حک شده روی هر یک از تخم مرغها یا شانه تخم مرغ، به هنگام خرید الزامی است و معمولا تخم مرغها اگر در یخچال نگهداری شوند، می توان آنها را تا چهار هفته از تاریخ تولید مصرف کرد و خوردن تخم مرغ تاریخ گذشته، باعث ایجاد مسمومیت، درد شکم و علایم ناخوشایند دیگر خواهد شد.

سوسیس و کالباس

 امروزه با توجه به مشغله های روزمره و تمایل افراد به استفاده ازغذاهای آماده مصرف، هرچه تولید و مصرف این فرآورده ها بیشتر می شود، خبرهای بیشتری نیز از آلودگی فرآورده های گوشتی آماده مصرف به باکتری های ایکولی و لیستریا به گوشمان می رسد. این نوع از باکتری ها می توانند در گوشتهای آماده مصرف و بسته بندی شده نیز به همان خوبی که در تکه های گوشت تازه ایجاد می شوند، رشد کنند.

معمولا این نوع گوشتها را باید تا سه روز از تاریخ خریدشان مصرف کرد و هرگز نباید آنها را بعد از یک هفته یا بیشتر حتی اگر در یخچال نگهداری شده باشند، استفاده کرد زیرا عفونت حاصل از باکتری لیستریا نه تنها عوارض ناخوشایندی دارد بلکه در بعضی موارد کشنده بوده است. در حقیقت، بهتر است که رویهمرفته از مصرف این گوشتها پرهیز کنید زیرا آنها حاوی میزان زیادی از نیتراتها هستند که عامل ایجاد بسیاری از مشکلات بدنی و بیماریهایی مانند سرطان است. اما اگر بیش از حد تمایل به خوردن این غذاها دارید و از خوردن آنها لذت می برید، حداقل کاری که می توانید انجام دهید، توجه به تاریخ مصرف آنها و یافتن نوع تازه تر، طبیعی و بدون مواد نگه دارنده و بدون نیترات آنهاست که البته باید آن را در عرض کمتر از یک هفته مصرف کنید.

مخلوط سبزیجات

 اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به مقدار خیلی زیاد سالاد می خورید، احتمالا می دانید که مخلوط سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو و سایر سبزیجات برگ پهن و نیز سالادهای مخلوط بسته بندی شده، چون ماندگاری زیادی ندارند و باید هرچه تازه تر مصرف شوند، مدت زمان زیادی پس از تاریخ انقضای آنها، قابل مصرف نیستند و پس از اتمام تاریخ مصرفشان اغلب پژمرده شده و لایه ای لیز و لزج روی آنها تشکیل می شود. این سالادها قبل از بسته بندی کاملا شسته شده و برای خوردن ایمن و مناسبند اما اگر مدت زمان زیادی نگهداری شوند، محل زندگی و تکثیر باکتری های خطرناک و مضر برای سلامتی خواهند بود. بنابراین همیشه قبل از بازکردن بسته سالاد، بهترین تاریخ مصرف آنها را چک نموده و برای اطمینان از تازه ماندن آنها در مدت ممکن،آنها را مطابق با راهنمای نگهداری ذکر شده روی بسته بندی، نگهداری کنید. می توانید برگهای تازه سبزیجات را در ظروف مخصوصی نگهداری کنید که پس از بستن درب آنها، هوا و اکسیژن درونشان راه نمی یابد و تازه تر می مانند و نهایتا طی دو روز آنها را مصرف کنید.

جوانه ها  

جوانه ها یکی از انواع سبزیجات بسیار مفید روی زمینند، زیرا سرشار از مواد مغذی هستند اما بلافاصله پس از خرید، باید آنها را به سرعت مصرف کرد زیرا باکتری ها عاشق آنها هستند. در کمال تعجب، جوانه ها باکتری بیشتری را نسبت به مخلوط سبزیجات جذب می کنند خصوصا اگر آنها را بیرون از یخچال روی میز رها کنید، که در این صورت بهتر است که به جای مصرف، آنها را دور بریزید. گاهی اوقات مقداری از پول را دور ریختن، بهتر از بیمار شدن در اثر مسمومیت غذایی است.

میگو

به طور کلی جانوران دریایی سخت پوست مانند صدف خوراکی و میگو ریسک بالایی در آلوده شدن با باکتریها دارند. به همان سرعتی که میگوها از دریا صید می شوند، باکتری ها در آنها تکثیر می شوند و فقط به این دلیل که به صورت منجمد خریده می شوند، نباید مطمئن باشید که آری از هرگونه میکرب و باکتری هستند. هرگز نباید میگویی را که حتی برای مدت کوتاهی بعد از پخت یا سرخ شدن بیرون از یخچال مانده مصرف کرد. به طور کلی، میگو، صدف خوراکی و غذاهایی از این نوع، همگی مستعد تجمع باکتری های خطرناک هستند که می توان بیشتر این باکتری ها را با حرارت دادن این غذاها تا دمای مناسب، از بین برد. اما در هر صورت چک کردن تاریخ انقضا و راهنمای نگهداری و مصرف حک شده روی بسته این مواد غذایی الزامی است.

گوشت خام گاو

 ایکولی یکی از متداول ترین انواع مسمومیت های غذایی باکتریایی است، اما آیا تا به حال فکر کرده اید که از کجا می آید؟  باکتری ایکولی در روده های حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و گوساله زندگی می کند. بنابراین، بدیهی است که گوشت خام گاو با احتمال بیشتری با این موجودات زنده بسیار کوچک اما خطرناک آلوده خواهد شد. اگر گوشت تحت نظارت و با حفظ مسائل ایمنی تهیه و نگهداری شود، نباید در این باره نگران بود، اما اگر به برچسب راهنمای پروسه تولید و نگهداری گوشت توجه نشود، ممکن است فرد دچار یکی از بدترین انواع مسمومیت های غذایی شود. بنابراین به هنگام خرید گوشت، همواره به تاریخ انقضای آن توجه کنید و برای مصرف آن را کاملا بپزید. در صورت نزدیک شدن تاریخ انقضای گوشت می توانید آن را در فریزر منجمد کنید. پس از یخ زدایی نیز تا ۲۴ ساعت باید گوشت را مصرف کرد.

پنیر نرم

 اگر یک تکه پنیر چدار در یخچال دارید که شروع به کپک زدن کرده است، می توانید قسمت کپک زده را از پنیر ببرید و قسمتهای تازه تر را استفاده کنید بدون آنکه بیمار شوید. این بدان دلیل است که چدار یک پنیر سفت است. اما نمی توانید این کار را با پنیرهای نرم انجام دهید و در صورت دیدن کپک روی هر نوعی از پنیرهای نرم، باید آنها را دور بریزید. در غیر اینصورت، ممکن است دچار مسمومیت غذایی باکتریایی لیستریا شوید.

محصولات لبنی ریسک بالایی برای فاسد شدن دارند زیرا آنها به طور طبیعی خودشان دارای باکتری هستند. به عنوان مثال ماست در حقیقت محصولی است حاصل از رشد باکتریایی کنترل شده. پنیر نیز تا اندازه ای این چنین است، بنابراین به هنگام خوردن آنها باید مراقب باشید. همیشه باقی مانده پنیر را درون ظرفش برگردانده آن را در یخچال قرار دهید و هرگز پنیر تاریخ گذشته نخورید و به بهترین تاریخ مصرف آن دقت کنید.

جوجه کباب

گوشت طیور مانند جوجه، اگر بد پخته شوند یا کامل پخته نشوند، می توانند یکی از متداول ترین دلایل مسمومیت های غذایی باشند. همچنین در نگهداری آن نیز باید بدانید که هرگز نباید گوشت مرغ خام را در کنار گوشت گاو یا غذاهای آماده مصرف، نگهداری کرد. اگر می خواهید گوشت مرغ فریز شده را بپزید، همیشه باید قبل از پخت کاملا آن را یخزدایی کنید تا مطمئن شوید قسمتهای میانی گوشت به دمای مناسب رسیده است و در این صورت باکتری های مضر آن از بین می روند. در غیر این صورت ممکن است سبب مسمومیت غذایی حاد شود. البته توجه به تاریخ تولید و انقضای آن نیز الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha