پزشکی قانونی در آخرین آمار از جانباختگان زلزله 7.3 ریشتری شامگاه یکشنبه 21 آبان، تعداد قربانیان را 436 نفر اعلام کرد. این در حالی است که دو نفر هنوز شناسایی نشده‌اند و 10 هزار و 179 نفر نیز مجروح شده‌اند

تلخ و شیرین یک هفته پر تب و تاب

سلامت نیوز:هفت روز پر از درد و اضطراب بر مردم استان‌های غرب کشور گذشت و حالا مردم داغدیده استان کرمانشاه بر ویرانه‌های شهرهایشان برای عزیزانی سوگواری می‌کنند که غرش هولناک زمین در چشم بر هم زدنی آنها را به زیر تلی از خاک کشاند. در روزهایی که گذشت ازگوشه گوشه ویرانه‌ها اخبارتلخ وگاهی هم شیرین به‌دست آمده.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: گاهی فریاد و ضجه و سوگواری و گاهی هم شادی از زنده ماندن وبیرون کشیدن عزیزی از زیرآوار و یا تولد نوزادی درمیانه ویرانه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی. مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه در روزهایی که هرروز سرما استخوان سوزتر می‌شود همچنان دراوج تمامی مشکلات با امید زنده‌اند. امید روزهایی که بتوانند با همدلی مردم و مسئولان شهرهایشان را آباد کنند و بار دیگر سرپناهی امن داشته باشند برای ساختن فردا.


  436 کشته و بیش از 10 هزار مجروح


پزشکی قانونی در آخرین آمار از جانباختگان زلزله 7.3 ریشتری شامگاه یکشنبه 21 آبان، تعداد قربانیان را 436 نفر اعلام کرد. این در حالی است که دو نفر هنوز شناسایی نشده‌اند و 10 هزار و 179 نفر نیز مجروح شده‌اند.برای شناسایی دو جان‌باخته مجهول الهویه نمونه «دی ان‌ای» برای آزمایش ژنتیک برداشته شده است. زمین لرزه غرب به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.


  559 پس لرزه در ویرانه‌ها


فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه نیز از ثبت 559 پس لرزه از زمان وقوع زلزله خبر داد و گفت: 31 مورد از این پس لرزه‌ها، قدرتی بیش از 4 ریشتر داشته‌اند. هرچه از زمان وقوع زلزله بزرگ شامگاه یکشنبه 21 آبان می‌گذرد تعداد و قدرت پس لرزه‌ها کاهش می‌یابد. با توجه به تخلیه انرژی، وقوع زلزله با قدرت بالا در این منطقه و محدوده استان کرمانشاه بسیار بعید است.به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، در این زلزله بیش از 31 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.

  از نجات «نرمین» 2 ساله تا تولد «روژان»
جمعه‌ای که گذشت خانواده دختر کوچولوی کرمانشاهی پس از 5 روز، «نرمین» 2 ساله را با کمک امدادگران زنده از زیر خاک بیرون کشیدند. این کودک که پس از ساعت‌ها اضطراب و وحشت در زیر خاک به آغوش خانواده بازگشته بود لحظه‌ای از نزدیکانش دور نمی‌شد. خبر خوب دیگر این روزها برای آوارگان غرب کشور تولد پنجمین نوزاد در ششمین روز پس از زلزله بود. این دختر شیرین که «روژان» نامیده شده بود در بیمارستان علوم پزشکی شهدای سر پل ذهاب چشم به این جهان گشود.


  هشدار بارش


در پی پیش‌بینی بارندگی در مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه، دستگاه‌های امداد و نجات برای تأمین و توزیع اقلام موردنیاز در شرایط اسکان موقت به حال آمده باش درآمده‌اند.
براساس آخرین گزارش‌ها، زلزله زدگان با چیدن آجر و سفال باقیمانده از آوار منازل در محل اسکان موقت خود سعی دارند چادر را از سطح زمین بالاتر آورده و مانع از ورود آب به داخل چادر شوند.


   زن زلزله زده قربانی قاتل نامرئی


یک زن سالمند اهل شهرستان «ثلاث باباجانی» که از زلزله مرگبار نجات یافته بود، دیروز به علت استنشاق گاز مونوکسیدکربن در چادر جان باخت.


   کلاهبرداری ازمردم به بهانه کمک به زلزله زدگان
 رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی ایلام ازدستگیری تبهکارانی خبرداد که با برپا کردن چادر، به جمع‌آوری غیرقانونی پول وکمک‌های غیرنقدی مردم می‌پرداختند.  سرهنگ «امیر همتی» اظهار داشت: مأموران پلیس با اطلاع از اینکه افرادی با برپا کردن چادر در میدان انقلاب شهر ایلام به‌صورت غیرقانونی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه می‌کنند، موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.در بررسی‌های پلیسی مشخص شد این افراد به‌صورت غیرقانونی کمک‌های مردمی را جمع و سپس در انباری واقع دریکی از روستاهای مجاور انبار می‌کردند.رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی با بیان اینکه اموال توقیف شده به نماینده هلال احمر استان تحویل شده است اظهارداشت: در این راستا ۲ نفر دستگیر و برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.


  بازداشت 22 سارق


 سخنگوی ناجا از اعزام ۶ گردان پلیس به مناطق زلزله‌زده و بازداشت 22 سارق درمناطق زلزله زده خبرداد و گفت: امنیت مناطق زلزله زده زیر چتر پلیس است.  سردار سعید منتظرالمهدی با بیان این خبر افزود: از همان لحظات اولیه وقوع زلزله، پلیس با حضور گسترده و چشمگیر خود در کنار سایر دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان، به یاری حادثه دیدگان شتافت؛ تیم‌های پلیس به محل حادثه اعزام شد و تأمین امنیت منطقه و نیز امدادرسانی به زلزله زدگان را در دستور کار خود قرار دادند.وی گفت: هر چند که پلیس همچنان در مرز و مسیرهای تعیین شده پیاده‌روی بزرگ اربعین مستقر و در حال خدمت‌رسانی به زائران اباعبدلله الحسین(ع) است؛ اما بلافاصله مأموران یگان‌های مختلف پلیس به حالت آماده‌باش در مناطق زلزله‌زده مستقر شده و تأمین امنیت منطقه و جان و مال حادثه دیدگان را به عهده گرفتند؛ ارتباط مستمر با معاونان عملیات و رؤسای تیم عملیات استان‌های زلزله زده همچنان برقرار است.به گفته منتظرالمهدی، با وجود اینکه پلیس برخی از کارکنان خدوم و مظلوم خود را در پاسگاه‌های مرزی و برجک‌های دیده‌بانی و نگهبانی در هنگام زلزله از دست داده و برخی از مأموران ما نیز داغدار خانواده‌هایشان هستند؛ اما در ابتدایی‌ترین ساعات وقوع زلزله با توجه به نزدیکی مرز؛ پرسنل مرزبانی کارهای بسیاری برای کمک به مردم انجام داده‌ و با به کار‌گیری بیش از 1000 نفر و همچنین 40 دستگاه خودرو سازمانی برای امداد و توزیع کمک‌های مردمی و هیأت‌هایی برای ترمیم مناطق حضور پیدا کردند.منتظرالمهدی در خاتمه گفت: بی‌شک استقرار نیروهای پلیس در مناطق زلزله زده به منظور امدادرسانی به زلزله زدگان و مهیا کردن شرایط اسکان و تأمین امنیت آنان تا ثبات کافی در آنجا برقرار شود، ادامه دارد.


   نجات مرغ وجوجه هایش


یک مرغ مادر و جوجه‌هایش با گذشت ۶ روز از زلزله با کمک یکی از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه صحیح و سالم از زیر آوار‌های زلزله نجات پیدا کرد.یکی از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در هنگام آواربرداری و جمع‌آوری لاشه دام‌های تلف شده در روستای کلانه محرابی از توابع دهستان دشت ذهاب شهرستان سر پل ذهاب موفق به نجات یک مرغ و 10 جوجه‌اش از زیر آوار شد. یک روز پیش از این اتفاق نیز یک گوساله که تمام دارایی یک پیرزن روستایی بود از زیر آوار سالم بیرون کشیده شد.

برنامه های ویژه پلیس راهور
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: در مسیرهای منتهی به شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی ممنوعیت تردد خودروهای شخصی بدون مجوز و افراد غیربومی از روز شنبه اعمال شده است. سردار تقی مهری که به مناطق زلرله زده سفرکرده است افزود: طرح ویژه تردد در مناطق زلزله زده ازروزشنبه آغاز شده و غیر از خودروهای امدادی و بومی مردم منطقه، سایر خودروها اجازه تردد در این مسیرها و سفر به مناطق زلزله زده را ندارند.وی با قدردانی از همدردی و کمک‌های ملت ایران به مردم زلزله زده استان کرمانشاه گفت: با توجه به فعالیت ماشین آلات راهسازی و آواربرداری، مناطق زلزله زده با ازدحام بالای خودرو روبه‌رو است.وی تأکید کرد: برای تسهیل در انجام امور آواربرداری و امدادرسانی نیاز است، ممنوعیت ترافیکی و تردد اعمال کنیم.مهری در ادامه از هموطنانی که قصد کمک به زلزله زدگان را دارند خواست کمک‌ها را در استان خود تحویل هلال احمر دهند و از حضور در مناطق زلزله زده برای تحویل اقلام به آسیب دیدگان خودداری کنند. همچنین از افرادی که کمک‌ها را وارد استان کرمانشاه کرده‌اند خواست محموله‌های کمکی را به هلال احمر در شهر کرمانشاه تحویل دهند و شخصاً وارد مناطق زلزله زده نشوند.رئیس پلیس راهور با بیان اینکه در روزهای اخیر به دلیل انتقال محموله کمک‌های مردمی، مناطق زلزله زده دچار ترافیک شدید خودرویی شد، گفت: برای جلوگیری از بوجود آمدن ترافیک و شلوغی، از ورود خودروهای شخصی به مناطق زلزله زده جلوگیری می‌کنیم.وی همچنین با بیان اینکه در شهر سرپل ذهاب چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از امروز روشن شده، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی به دنبال استقرار نظم و انضباط در مناطق زلزله زده است و از همه مردم هم درخواست همکاری داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha