دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 230887

بیش از یک‌سال از مرگ عباس کیارستمی می‌گذرد. پس از آنکه کیارستمی به دلیل مشکلات گوارشی دچار کسالت شد و توسط پزشکان ایرانی زیر تیغ عمل جراحی رفت

محکومیت پزشک کیارستمی به پرداخت دیه

سلامت نیوز:بیشتر از یک سال بعد از اینکه عباس کیارستمی جان خود را از دست داد، صدور یک حکم قضائی در مورد پرونده پزشکی این کارگردان معروف بار دیگر نام او را به صدر اخبار رسانه‌ها رساند. شعبه ۱۰۴۴ مجتمع قضائی شهید قدوسی تهران، پزشک معالج کیارستمی را به پرداخت دیه محکوم کرد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: وکیل خانواده کیارستمی این خبر را تایید کرده، هر چند می‌گوید حکم مذکور هنوز ابلاغ نشده است. شاید بتوان پرونده پزشکی کیارستمی را پرحاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده پزشکی در ایران دانست. از همان شامگاه ۱۴تیر ۹۵که خبر درگذشت کیارستمی منتشر شد، گمانه‌زنی‌ها و اظهار نظرات متعددی در مورد قصور پزشکی در جریان رسیدگی به این پرونده مطرح شد؛ ماجرایی که به بیان اظهار نظرات متعددی انجامید و از مسئولان عالیرتبه اجرایی تا نمایندگان مجلس، هنرمندان، پزشکان و شهروندان عادی را درگیر خود کرد. هر از گاهی خبر تازه‌ای در این باره منتشر می‌شود و امید می‌رود این پرونده به نقطه پایانی خود برسد، اما وجود شائبه‌های مختلف در رسیدگی به پرونده پزشکی کیارستمی هر بار حاشیه‌های جدیدی به وجود می‌آورد و امید به مختومه شدن این پرونده را از بین می‌برد.

بیش از یک‌سال از مرگ عباس کیارستمی می‌گذرد. پس از آنکه کیارستمی به دلیل مشکلات گوارشی دچار کسالت شد و توسط پزشکان ایرانی زیر تیغ عمل جراحی رفت، در 26 فروردین 95چند ماه قبل از مرگ کیارستمی، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت پس از عیادت او گفت: «آقای کیارستمی از نظر گوارشی مشکلی پیدا کرده بودند و باید حتما جراحی می‌شدند و بعد از انجام جراحی دچار التهاب کیسه صفرا شده بودند. البته چنین چیزی گاهی اوقات پیش می‌آید و ممکن است هیچ‌ربطی هم به جراحی نداشته باشد.» پس از مرگ این کارگردان حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی منتشر شد و طی آن مشخص شد تیم پزشکی قصور در درمان داشتند. پزشک خاطی احمد میر به سه ماه عدم فعالیت در بیمارستان مربوطه محکوم شد که این حکم واکنش‌های متفاوتی را در بین اهالی سینما در پی داشت.

این پزشک گفت: «آقای کیارستمی پیش از آنکه برای معالجه نزد بنده بیاید به دلیل کم خونی در بیمارستان دیگری مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته بودند و نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌داد که به علت کم خونی و نتایجی که از کولونوسکوپى و بافت‌شناسى حاصل شده بود باید مورد عمل جراحی قرار بگیرند. به همین علت وقتی به بنده مراجعه کردند درباره این مساله با هم صحبت کردیم و به توافق رسیدیم تا پس از قطع داروهای ضد انعقادی که مصرف می‌کردند به بیمارستان بیایند و در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار بگیرند.» تیر امسال هم رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در تازه‌ترین گفته‌های خود دلیل اصلی مرگ عباس کیارستمی را تجویز بالای هپارین و مرگ مغزی در فرانسه عنوان کرد! علیرضا زالی افزود: «اقدامات انجام شده برای مرحوم کیارستمی در ایران از سوی جمع کارشناسی ۴۰‌نفره که از اساتید و خبرگان پزشکی کشور هستند، صورت گرفت، اما درباره اقداماتی که در فرانسه انجام شده است، همچنان ابهاماتی برای این جمع کارشناسی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد.» یکم شهریور به مناسبت روز پزشک هم بهمن کیارستمی فرزند عباس کیارستمی نوشت: «۴۱۵ روز از مرگ عباس کیارستمی بر اثر خطای پزشکی می‌گذرد، اما هنوز نه حکمی قطعی صادر شده و نه برگه‌ای گزارش ارائه شده است. بدون شک مدیریت تاریخی سازمان نظام پزشکی بر کار بررسی و کارشناسی این پرونده، به عنوان افتخار این سازمان در دفاع از حقوق پزشک ثبت می‌شود.» همچنین در مراسم سالگرد کیارستمی، وزیر بهداشت با انتقاد از طولانی شدن فرایند صدور رأی برای پرونده کیارستمی گفت: «ما باید نهایتا رأی را صادر کنیم و اگر اشتباهی مرتکب شدیم آن را بپذیریم، چرا که طولانی شدن این فرایندها قابل پذیرش نیست.»

آخرین وضعیت حکم پرونده پزشکی کیارستمی

وکیل خانواده‌ عباس کیارستمی گفت: حکم پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی هنوز ابلاغ نشده است و حکم را رئیس دادگاه انشا کرده است و تا آخر هفته به احتمال فراوان صادر و به ما ابلاغ می‌شود. مانوش منوچهری تاکید کرد: آنچه ما از مفاد حکم اطلاع داریم و همان طوری که قبلا بارها گفته‌ایم، مبنای حکم که نظریات پزشکی قانونی بوده و تاکید کمیسیون‌ها و بررسی‌هایی است که آنها داشته‌اند، ما آنها را قبول نداشته‌ایم، حکم هم قاعدتا برهمین مبنا صادر شده است، بنابراین ما از این حکم راضی نیستیم. منوچهری در پاسخ به این سوال که در برخی خبرگزاری‌ها آمده که پزشک معالج مرحوم کیارستمی به پرداخت پنج‌درصد دیه محکوم شده است، افزود: ما هم این را شنیده‌ایم که حکم صادر شده مفادش این است، اما هنوز این حکم ابلاغ نشده است. او تاکید کرد: خانواده مرحوم کیارستمی در این شکایت به دنبال گرفتن دیه یا موارد دیگر نبودند، بلکه می‌خواستند گزارشی از مدت زمانی که مرحوم کیارستمی در بیمارستان جم بستری بود، اعلام شود؛ هر چند تا این لحظه به این نتیجه نرسیدیم. بهمن کیارستمی هم مرداد امسال با اشاره به رأی هیات تجدیدنظر که در آن مقطع به دست وکیل پرونده پدرش رسیده بود، بار دیگر تاکید کرد: «همان‌طور که از ابتدای پیگیری‌هایمان اعلام می‌کردیم همچنان ما پیگیر رأی نبوده و نیستم؛ ما منتظر ارائه گزارش یک ماه اول درمان در ایران هستیم.»

بررسی‌های کارشناسی شده برای پرونده کیارستمی

رئیس هیات بدوی سازمان نظام پزشکی درباره پرونده کیارستمی می‌گوید: فرد صدمه دیده در این پرونده فرد مهمی از لحاظ هنری بود. این پرونده از طریق نظام پزشکی و دادگاه مورد بررسی قرار گرفت. این پرونده در نظام پزشکی با حضور بیش از 50 کارشناس مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در هیات بدوی یا تجدید نظر نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این فرایند نظام پزشکی به ارائه نظرات شخصی خود پرداخت. ایرج خسرونیا می‌افزاید:‌ در دادگاه معمولی نیز این پرونده تحت کارشناسی و بررسی قرار گرفت و در پایان نیز قصور از سوی پزشک معالج گزارش شد و دادگاه نیز این قصور را تایید کرد. به گفته او با این تفاسیر اگر اعتراضی از سوی خانواده یا وکلای کیارستمی وجود نداشته باشد، طبیعتا پرونده خاتمه می‌یابد، در غیر این صورت پرونده مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

این پزشک در پاسخ به این سوال که یکی از اعتراضات وکیل کیارستمی تاخیر در ابلاغ حکم است، می‌افزاید:‌ پرونده مراحل قانونی و طبیعی خود را می‌گذراند و نیازی به ابلاغ نیست. خسرونیا درباره میزان دیه صادر شده از سوی دادگاه نیز می‌گوید:‌ میزان دیه تعیین‌شده طبیعی است و بیمه نیز این مبلغ را پرداخت می‌کند. برای مثال هم اکنون دیه کامل انسان 220‌میلیون تومان است، مبلغ تعیین شده حدود پنج یا شش‌میلیون تومان می‌شود. به گفته او شکایت وکلا و خانواده کیارستمی بر مبنای مادیات نبود، بلکه آنها در پی بررسی پرونده در دادگاه، دادسرا، نظام پزشکی و... بودند. به گفته او این پرونده نیز همچون دیگر پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم برای آن صادر شد. در انتها حکم صادر شده یا مورد قبول قرار می‌گیرد یا به دادگاه تجدیدنظر ارائه می‌شود. خسرونیا در پاسخ به این سوال که چرا بهمن کیارستمی در اغلب مصاحبه‌ها به عدم ارائه گزارش شفاف درباره روند درمان کیارستمی معترض است، می‌گوید: حکم به ضرر پزشک معالج صادر شده است، اما آنها خواستار محکومیت حبس ابد برای پزشک معالج یا اعدام بودند. هرچند با اقدامات کارشناسی شده در دادگاه نظام پزشکی و پزشکی قانونی رأی صادر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha