در برخی کشورها رؤسای جمهور معمولا قبل از پیروزی در انتخابات با تدوین و تشریح برنامه‌‌های خود سعی در جلب آرای مردم دارند و ۱۰۰روز پس از به‌ دست گرفتن زمام قدرت می‌کوشند که اولا تصویری از آنچه که در دولت قبل تحویل گرفته‌اند ارائه کنند و از سوی دیگر اهم برنامه‌ها و چارچوب‌های اجرایی را که در شعارهای انتخاباتی داشتند در منظر آرا و افکار عمومی قرار دهند.

چرا هنوز 2صندوق بزرگ تأمین اجتماعی و بازنشستگی كشوری توسط سرپرست اداره می‌شوند؟

سلامت نیوز: در برخی کشورها رؤسای جمهور معمولا قبل از پیروزی در انتخابات با تدوین و تشریح برنامه‌‌های خود سعی در جلب آرای مردم دارند و ۱۰۰روز پس از به‌ دست گرفتن زمام قدرت می‌کوشند که اولا تصویری از آنچه که در دولت قبل تحویل گرفته‌اند ارائه کنند و از سوی دیگر اهم برنامه‌ها و چارچوب‌های اجرایی را که در شعارهای انتخاباتی داشتند در منظر آرا و افکار عمومی قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری آنلاین در ادامه نوشت: اما از آنجایی كه معمولا در ایران در اكثر دوره‌ها رؤسای جمهور 2 دوره 4ساله را طی می‌كنند لذا رئیس دولت دوازدهم دكتر حسن روحانی در 100 روزه این دولت نیاز به تهیه گزارشی از آنچه كه تحویل گرفته است ندارد و قاعدتا نمی‌تواند بعضی از كاستی‌ها و عدم موفقیت‌ها را بر عهده دولت پیش از خود قرار دهد؛ بنابراین آنچه دولت دوازدهم در آستانه 100 روزگی اول خود باید تشریح كند نشان‌دادن گام‌هایی است برای حل و فصل مسائل و مشكلات پیش ‌رو و همچنین تصویری متناسب با برنامه ششم توسعه و سایر قوانین بالادستی در برخورد با چالش‌هایی كه پیش‌روی دولت است.

این یادداشت می‌كوشد از میان حداقل 6 چالش بزرگ كه دولت بایستی برای آنها تدابیری بیندیشد به 2 چالش بزرگ صندوق‌های بیمه‌ای و حوزه بهداشت و درمان بپردازد و انتظار می‌رود دولت در تشریح برنامه‌های كاری 100 روزه خود آشكارا بیان كند چه گام‌های اولیه‌ای در چاره‌اندیشی با این 2 چالش بزرگ برداشته است. طی 4 سال گذشته به خوبی آشكار شد كه به جز صندوق بیمه‌ای روستاییان و عشایر سایر صندوق‌های اختصاصی و عمومی كه در حوزه بیمه‌ای و بازنشستگی فعالیت دارند با كسری منابع شدید روبه‌رو هستند؛ به ویژه 3 صندوق بزرگ تأمین اجتماعی، بازنشستگی كشوری و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح كه بالغ بر 90 درصد جمعیت واجد شرایط كشور را تحت پوشش قرار داده‌اند.

به همین دلیل از منظر آرا و افكار عمومی این سئوال مطرح است كه چرا به‌رغم چند ماه از فعالیت دولت دوازدهم هنوز تكلیف اركان این صندوق‌ها اعم از هیأت امنا، هیأت مدیره و مدیرعامل مشخص‌نشده است و 2صندوق بزرگ تأمین اجتماعی و بازنشستگی كشوری توسط سرپرست اداره می‌شوند هر چند كه در دوره‌های اخیر با تأخیر سه‌ماهه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های وابسته تعیین شده است كه البته بلافاصله یكی از اعضای منتخب عدم آمادگی خود را برای پذیرش در هیأت امنا اعلام كرد. تنها اقدام شتابزده‌ای كه بر صنوف‌حاكمیت شركتی و متناسب با مسئولیت هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته انتصاب ششمین مدیرعامل بر هیأت مدیره برای شركت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی طی 4 سال گذشته بوده است.

این در حالیست كه براساس روح و اصل قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی باید براساس سلسله مراتب مسئولیت و ساختاری با توجه به اتمام دوره اعضای هیأت امنا، هیأت مدیره و مدیرعامل ابتدا اعضای این اركان به صورت عمودی تعیین شده و پس از استقرار هیأت مدیره جدید تأمین اجتماعی نسبت به انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل شستا عمل شود.

نكته كلیدی دیگری كه انتظار دارد دولت در برنامه 100روزه خود اعلام كند، مشخص شدن نحوه سرمایه‌گذاری و به‌كارگیری منابع احتمالی صندوق‌ها به‌منظور حفظ ارزش ذخایر بیمه‌شدگان است. اینكه مدیرعامل یك شركت سرمایه‌گذاری اعلام كند كه به‌یكباره می‌خواهد 130شركت وابسته به شستا را واگذار كند، براساس كدام‌یك از اصول و مبانی سرمایه‌گذاری بوده است؟ آنچه در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به‌خوبی بیان شده است، بایستی نحوه سرمایه‌گذاری‌ها و حدود و ثغور آنها به پیشنهاد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و تأیید شورای عالی رفاه به تصویب هیأت وزیران برسد، لذا اساسی‌ترین كار درمورد صندوق‌های بیمه‌‌ای و بازنشستگی در اسرع وقت انتخاب مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیره در چارچوب حاكمیت شركتی و حكمروایی خوب است، چراكه ثبات مدیریتی و عدم به‌كارگیری افراد متخصص دلسوز و پاكدست روند ورشكستگی صندوق‌ها را عمیق‌تر خواهد كرد.

چالش بزرگ دیگری كه بر سر راه دولت دوازدهم قرار گرفته و خوشبختانه تا حدودی نظام عالی تصمیم‌گیرنده بر آن واقف شده است، ادامه عدم طرح تحول سلامت بر روند گذشته است. در دولت یازدهم كه این طرح آغاز شد بسیاری از دلسوزان و صاحب‌نظران حوزه سلامت به اقتصاد بهداشت نگرانی خود را از ناپایداری منابع این طرح و افزایش سرسام‌آور تعرفه‌های خدمات درمانی به نفع جامعه پزشكی گوشزد كرده و تأكید داشته‌اند كه اگر در كنار اجرای طرح تحول سلامت سایر قوانین و مقرراتی كه در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است مانند پزشك خانواده، راهنماهای بالینی، سطح‌بندی خدمات خریدهای راهبردی و... مورد توجه قرار نگیرد دیر یا زود این طرح به ضد خود تبدیل خواهد شد و زمینه نارضایتی را در تمام دستگاه‌ها، نهادها و حتی صندوق‌های بیمه‌ای و حتی مردم فراهم خواهد ساخت. سازمان تأمین اجتماعی در طول طرح اجرای تحول سلامت هزینه‌های درمانی خود را تا دوبرابر 52سال گذشته افزایش داد، اما در حال حاضر دیگر قادر به ادامه این تعهدات نیست و بالغ بر 10ماه است كه نتوانسته هزینه‌های مراكز طرف قرارداد را كه غالبا دولتی و دانشگاهی هستند، پرداخت كند.

در حوزه بیمه سلامت نیز به‌رغم انتشار اوراق مشاركت به میزان 8500 میلیارد تومان سازمان بیمه سلامت به نظر می‌رسد كه با یك كسر تاریخی 10هزار میلیارد تومانی تا پایان سال‌جاری مواجه شود. یكی از كارهایی كه در طول 100روز گذشته در حوزه درمان صورت گرفته، به دنبال الحاق سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و برخورد عینی این وزارتخانه با هزینه‌های كمرشكن بیمه سلامت مقرر شد كه بالغ بر 11میلیون نفری كه بدون توجه به آزمون وسع بیمه شده‌اند، بعد از این قادر به مراجعه به مراكز خصوصی اعم از سرپایی و بستری نخواهند بود كه در جای خود قابل توجه است اما با عنایت به اینكه بسترها و ظرفیت‌های لازم در مراكز دولتی برای پذیرش انبوه بیماران سرپایی وجود ندارد، این وعده دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز در مقابل 11میلیون نفر تا حدود بسیاری اعتبار خود را از دست داده است، بنابراین انتظار دارد كه دولت دوازدهم در فرصت چهارساله خود در 2مقوله صندوق‌های بیمه‌ای و حوزه بهداشت و درمان كارنامه قابل‌قبولی از خود برجای بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha